اخبار استان آذربایجان شرقی » سلامت
کد خبر : 48094
چهارشنبه - 2 تیر 1400 - 19:17
مدیر کل دامپزشکی استان آذربایجان ‌شرقی:

هشدار درباره بیماری کشنده تب کریمه کنگو

مدیر کل دامپزشکی استان آذربایجان ‌شرقی از مردم استان خواست تا از خرید گوشت فاقد مهر بهداشتی دامپزشکی خودداری کرده و با رعایت توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی از شیوع بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو جلوگیری کنند.

هشدار درباره بیماری کشنده تب کریمه کنگو

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، امیرحسین بهداد از مردم استان خواست تا از خرید گوشت فاقد مهر بهداشتی دامپزشکی خودداری کرده و با رعایت توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی از شیوع بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو جلوگیری کنند.

وی اظهار داشت: با توجه به آغاز فصل گرما و افزایش فعالیت “کنه هیالوما” که ناقل ویروس بیماری تب کریمه کنگو می‌باشد، لازم است، دامداران نسبت به سمپاشی جایگاه‌های نگهداری دام و بدن دام‌ها اقدام نمایند و به هیچ‌وجه کنه‌ها را با دست از روی بدن دام جدا و یا له نکنند.

وی افزود: با توجه به اینکه تماس انسان با خون و بافت‌های آلوده دام می‌تواند باعث انتقال ویروس شود، از این‌رو لازم است، گوشت و آلایش دامی خریداری شده را پیش از مصرف به ترتیب حداقل به مدت ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری نمایند.

بهداد متذکر شد: اداره‌کل دامپزشکی استان طی سال‌های اخیر توانسته با استقرار سیستم پیش سرد در تمامی کشتارگاه‌های دام استان، مخاطرات ناشی از این بیماری را به صفر برساند به‌طوریکه خوشبختانه طی سالیان اخیر موردی از این بیماری در استان ما گزارش نشده است.

وی اضافه کرد:گوشت‌های تولید شده تحت نظارت دامپزشکی که دارای مهر دامپزشکی هستند سالم و عاری از عامل ایجادکننده این بیماری می‌باشند، از این‌رو به هم‌استانی‌های عزیز توصیه می‌شود، گوشت قرمز مورد نیاز خود را حتما از مراکز عرضه معتبر تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند.

مدیر‌کل دامپزشکی استان همچنین یادآور شد: چنانچه فردی با دام سر و کار دارد، هنگام کار از وسایل محافظت فردی از قبیل دستکش، ماسک، چکمه و لباس کار مناسب و عینک استفاده نماید و بعد از انجام کار روزانه دست‌ها، وسایل و البسه کار را شستشو و ضدعفونی نماید.

لازم به ذکر است، عامل ایجاد بیماری تب کریمه کنگو، Nairovirus  است که قادر است از دام به انسان منتقل شود. این بیماری نخستین بار در سال ۱۹۴۴ در شبه‌جزیره‌ کریمه در اوکراین مشاهده شد، سپس در سال ۱۹۶۹ نیز در کشور کنگو جان چند انسان را گرفت.

بیماری تب کریمه کنگو در حیوانات اهلی مثل گاو و گوسفند بیماری علائم مشخصی ندارد، اما در صورت انتقال به انسان به شکل یک بیماری حاد تب‌دار و خونریزی‌دهنده ظاهر شده و موجب مرگ فرد مبتلا شده می‌گردد.

منبع: فارس