به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، داود غنی پور روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: قوانین و محدودیت های مربوط به فعالیت معادن در مناطق جنگلی از سوی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور تدوین، ابلاغ و اجرا می‌شود و با توجه به فعالیت ها و همکاری‌های مشترک، خوشبختانه تا کنون مجوزی برای فعالیت معدنی در منطقه حفاظت شده ارسباران صادر نشده است.

وی ادامه داد: باتوجه به اصلاحات صورت گرفته در ماده ۲۴ قانون معادن، سازمان حفاظت محیط زیست صرفاً مجاز به اعلام نظر به استعلامات معادنی که در داخل مناطق تحت مدیریت هستند می باشد که معمولا با استناد به ممنوعیت های قانونی امکان فعالیت های معدنی در این مناطق میسر نمی‌شود.

غنی پور اظهار کرد: در منطقه حفاظت شده ارسباران یا هر منطقه تحت مدیریت دیگر، اولین موردی که در بررسی استعلامات صورت می گیرد سوابق فعالیت معدن قبل از تصویب منطقه است که در صورت عدم وجود سوابق از معدن کاری جلوگیری می شود.

وی اضافه کرد: آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های صنعتی، معدنی و حتی اقتصادی می تواند بر پوشش جانوری، گیاهی و نباتی مناطق پیرامونی از طریق تخریب زیستگاه، آلودگی منابع و قطع کریدورهای مهاجرتی گونه ها تاثیر منفی گذاشته و یا موجب تغییرات اکوسیستمی در منطقه شود که با توجه به نوع فعالیت، حجم عملیات و نوع مواد آلاینده میزان و دامنه اثرات آن متفاوت بوده و نیازمند مطالعات جامع با لحاظ سناریوهای محتمل می باشد.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان افزود: طیف و دامنه اثر آلودگی های مربوط به فعالیت های معدنی بسیار متفاوت است که راه حل های مختلفی بر اساس نوع تعارضات می توان در نظر گرفت که از آن جمله استفاده از روش های نوین معدن کاری و فرآوری ماده معدنی با حداقل تخریب، عدم برداشت ماده معدنی به طریق چال مدار و روباز برای کاهش باطله برداری و حجم مواد باطله، فراوری ماده معدنی در خارج از محدوده مناطق با لحاظ حدود اثرات بلافصل و غیرمستقیم و سایر روش‌های پیشگیرانه و بازدارنده می باشد.

جنگل‌های ارسباران ناحیه کوهستانی وسیعی در شمال استان آذربایجان‌شرقی است که در محدوده شهرستان‌های اهر،  کلیبر و ورزقان قرار دارد و یونسکو ۷۲ هزار و ۴۶۰ هکتار از آن را به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره ثبت کرده است.

منبع: ایرنا