به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، رضا استاد رحیمی روز پنج شنبه به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در گفت و گو با خبرنگاران عنوان کرد: مواد مخدر چالش اصلی جامعه جهانی است که دارای تاثیرات و تبعات فردی،   اجتماعی و امنیتی در مقابل توسعه است.

وی با اشاره به اینکه اقدامات بسیار مهمی در سه سال گذشته در کشور و استان در حوزه مبارزه با مواد مخدر انجام شده، ادامه داد: از ۳۲ شهید مبارزه با مواد مخدر کشور یک شهید از استان آذربایجان شرقی است.

استاد رحیمی با بیان اینکه پیشگیری اصلی ترین و مهم ترین هدف این ستاد است، گفت: اقدامات بسیاری در این راستا انجام شده که از جمله این اقدامات می توان به برگزاری برنامه های آموزشی و آگاه کننده در سطح یک هزار و ۹۰۰ مدرسه در استان اشاره کرد.

وی اظهار کرد: ۲۰۲ محله پرخطر شهری و روستایی در سطح استان شناسایی شده که از این تعداد ۹۳ محله شهری و مابقی روستایی است که با همکاری دستگاه های دیگر در این محلات اقدامات مختلف،  پیشگیرانه، فرهگنی و آموزشی انجام می شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی با اشاره به اقدامات بسیار مهم این ستاد در حوزه مقابله در جهت مبارزه با قاچاق و سوداگران مرگ، افزود: ۹۹ درصد کشفیات توسط نیروهای پلیس مبارزه با مواد مخدر استان انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه ۲۸۵ مرکز درمانی در استان فعال است، گفت: از این تعداد ۲۳۳ مرکز سرپایی، ۲۵ مرکز میان مدت، ۹ مرکز اقامتی خودیاری، یک مرکز تی سی و چهار شیلتر می باشد که در سال گذشته برای ۶۷ هزار و ۶۴۶ نفر توسط این مراکز خدمات ارایه شده که از این تعداد ۶۲ هزار مرد و مابقی زن بوده اند.

استاد رحیمی با بیان اینکه اولین استان در کشور هستیم که معتادان متجاهر جمع آوری  شده تست پی سی آر گرفته می شود، گفت: تا کنون ۲ هزار و ۴۸۵ تست از معتادان جمع آوری شده در مرکز ماده ۱۶ تست گرفته شده که از این تعداد تست ۳۰۰ نفر مثبت بوده و فوتی از لحاظ ابتلا به کرونا نداشته ایم.

وی با اشاره به اینکه ۴۵۰ نفر در مرکز ماده ۱۶ نگهداری می شود، اظهار کرد: تمامی افرادی که جمع آوری و به مرکز منتقل می شوند به مدت ۲ هفته در قرنطینه کامل می مانند و به محض ورود از آنها تست پی سی آر گرفته می شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی گفت: براساس ارزیابی های انجام شده با توجه به اقدامات مختلف در حوزه های پیشگیری و مقابله ای آذربایجان شرقی استان برتر در سطح کشور معرفی شده است.

منبع: ایرنا