به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، عادل کاظمی گفت: ذخیره‌ی آب پشت سدها حداقل ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و این امر باعث کاهش ۵۰ درصدی تولید انرژی از محل نیروگاه‌های برق آبی شده است.
وی با اشاره به این‌که طی تابستان بارش‌ها تقریبا به صفر می‌رسد، یادآور شد: در نتیجه‌ی این امر در طول فصل تابستان بخش قابل توجهی از تولید انرژی را از دست خواهیم داد که این در شرایطی است که طی سال‌های گذشته از ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی می‌توانستیم تا حدود ۱۰ هزار مگاوات نیز تولید داشته باشیم، اما امسال، حداقل ۴۰۰۰ مگاوات توان تولید این نیروگاه‌ها در ساعات اوج بار را عملا از دست داده‌ایم.
وی ادامه داد: کاهش تولید در این بخش باید با روش‌هایی جبران شود تا در ساعات اوج بار بتوانیم مصرف انرژی را مدیریت کنیم.
کاظمی گفت: مدیریت مصرف بیشتر به اشتراک‌های خانگی و بخش‌های تجاری مربوط می‌شود زیرا مشترکان این بخش‌ها می‌توانند بسیاری از مصارف خود را تعدیل کنند؛ مثلا به جای استفاده از لامپ در طول روز، از نور طبیعی بهره‌مند شوند.
وی خاطرنشان کرد: روش دیگر این است که جابجایی بار داشته باشیم یعنی بار را به ساعاتی که نیروگاه‌ها عملا استفاده‌ای ندارند، منتقل کنیم که این مسئله هم شامل مشترکان بزرگ صنعتی و کشاورزی و هم شامل خانه‌ها می‌شود. به این مفهوم که از لوازم پرمصرف مانند اتو، جاروبرقی، ماشین لباسشویی و ظرفشویی در ساعات اوج مصرف برق استفاده نکنیم و در ساعات پایانی شب یا ساعات ابتدایی صبح که فشار کمتری روی نیروگاه‌ها است، این لوازم را به کار ببریم.
وی متذکر شد: در تابستان ساعت اوج مصرف در شب نیز از ساعت ۹ و همزمان با غروب آفتاب شروع می‌شود، اما محدودیت‌های شب کمتر از محدودیت‌های روز است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز از تمام مشترکان خانگی و تجاری خواست تا در ساعات ۱۲ تا ۱۸ همکاری لازم را در جهت مدیریت مصرف انجام داده و از مصرف غیرضروری انرژی خودداری کنند.

منبع: ایسنا