به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، یوسف غفارزاده روز دوشنبه در گفت و گویی با اشاره به رهاسازی ۱۵ میلیون مترمکعب آب از سد قلعه‌چای عجب‌شیر به سمت دریاچه ارومیه، اظهار کرد: حجم آب این دریاچه در حال حاضر  ۴.۳۸ میلیارد مترمکعب می باشد در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۶.۲۸ میلیارد مترمکعب بود.

وی افزود: همچنین وسعت دریاچه ارومیه پارسال سه هزار و ۶۲۴ کیلومترمربع بوده که امسال به سه هزار و ۴۵۰ کیلومتر مربع افزایش کاهش یافته است.

غفارزاده ادامه داد: در حال حاضر تراز دریاچه ارومیه از ۱۲۷۱.۷۲ متر به ۱۲۷۱.۱۶ متر پایین آمده که علت اصلی آن کاهش بارندگی ها و تبخیر دریاچه است.

دریاچه ارومیه با توجه ویژه دولت تدبیر و امید، وضعیت بسیار بهتری نسبت به سال های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ پیدا کرده و با وجود کاهش بارش ها و همچنین کاهش آب ورودی به دریاچه، از وضعیت مناسبت تری نسبت به سال های پرآب برخوردار است.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال / از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود یک‌ونیم تا ۲ سال از برنامه عقب است،  این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

منبع: ایرنا