اخبار استان آذربایجان شرقی » عمومی
کد خبر : 48265
دوشنبه - 7 تیر 1400 - 12:07
مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌ شرقی:

حجم آب دریاچه ارومیه ۱.۹ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی و عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: حجم آب این دریاچه به علت کاهش بارندگی‌ها و حجم ورودی آب به آن، نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۹ میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

حجم آب دریاچه ارومیه ۱.۹ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، یوسف غفارزاده روز دوشنبه در گفت و گویی با اشاره به رهاسازی ۱۵ میلیون مترمکعب آب از سد قلعه‌چای عجب‌شیر به سمت دریاچه ارومیه، اظهار کرد: حجم آب این دریاچه در حال حاضر  ۴.۳۸ میلیارد مترمکعب می باشد در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۶.۲۸ میلیارد مترمکعب بود.

وی افزود: همچنین وسعت دریاچه ارومیه پارسال سه هزار و ۶۲۴ کیلومترمربع بوده که امسال به سه هزار و ۴۵۰ کیلومتر مربع افزایش کاهش یافته است.

غفارزاده ادامه داد: در حال حاضر تراز دریاچه ارومیه از ۱۲۷۱.۷۲ متر به ۱۲۷۱.۱۶ متر پایین آمده که علت اصلی آن کاهش بارندگی ها و تبخیر دریاچه است.

دریاچه ارومیه با توجه ویژه دولت تدبیر و امید، وضعیت بسیار بهتری نسبت به سال های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ پیدا کرده و با وجود کاهش بارش ها و همچنین کاهش آب ورودی به دریاچه، از وضعیت مناسبت تری نسبت به سال های پرآب برخوردار است.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال / از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود یک‌ونیم تا ۲ سال از برنامه عقب است،  این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

منبع: ایرنا