به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، اردشیر سعدمحمدی گفت: «کارخانه آهک هیدراته اهر» در استان آذربایجان شرقی و «طرح جامع انتقال، ذخیره‌سازی و صادرات اسیدسولفوریک» در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس دو طرح مهم توسعه ای هستند که روز پنجشنبه ۱۰ تیر ماه با حضور دکتر روحانی رئیس‌جمهور و مهندس رزم‌حسینی وزیر صنعت‌، معدن و تجارت به صورت ویدئو کنفرانس در شهرستان اهر و منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس افتتاح می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس در خصوص سومین طرحی که قرار است روز پنجشنبه افتتاح شود، گفت: «تجهیز معدن آهک گوره درق و احداث کارخانه آهک هیدراته اهر» در منطقه اهر واقع در شمال‌غربی کشور اجرا می‌شود که هدف از اجرای این طرح تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن سنگ آهک و احداث کارخانه آهک با ظرفیت ۱۵۰ تن در روز آهک کلوخه و واحد هیدراتاسیون با ظرفیت ۱۰ تن در ساعت است.
به گفته وی این طرح (معدن‌وکارخانه) با مجموع سرمایه‌گذاری حدود ۵/۲ میلیون یورو و ۱۴۷ میلیارد تومان (مجموعا ۲۰۰ میلیارد تومان) بوده و آماده افتتاح است.

به گفته سعدمحمدی شرکت ملی صنایع مس ایران طی ۵ دهه گذشته علاوه بر فعالیت تولیدی در حوزه مس و تولید کاتد مسی؛ در سال‌های اخیر با راه‌اندازی دو طرح زیست‌محیطی کارخانه تولید اسیدسولفوریک در سرچشمه و خاتون‌آباد به تولید بیش از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن اسیدسولفوریک دست یافته است.
وی با بیان این‌که ‌برای فروش و صادرات این محصول به کشورهای هدف «طرح جامع انتقال، ذخیره‌‌سازی و صادرات اسید سولفوریک» را  در دستور کار قرار داده‌ایم گفت: شرکت مس همچنین ورود به صنایع با ارزش‌افزوده بالا از محصول پایه اسیدسولفوریک و تولید اسیدفسفریک و انواع کودهای شیمیایی فسفاته را نیز در دستور کار خود قرار داده بود.

مدیرعامل شرکت مس در خصوص اهداف اجرای طرح جامع انتقال، ذخیره‌سازی و صادرات اسیدسولفوریک گفت: هدف از اجرای این طرح انتقال اسیدسولفوریک از کارخانجات ذوب مس سرچشمه و خاتون‌‌آباد به بندرعباس و صادرات آن از طریق ساخت یکصد دستگاه واگن مخزن‌‌دار با ظرفیت حمل ۶۵ تن برای هر دستگاه، احداث خطوط ریلی در سایت بندرعباس مجموعاً به طول ۲.۷ کیلومتر و در سایت سرچشمه به طول ۲.۸ کیلومتر، تامین ۲۰۰ دستگاه ایزوتانک برای حمل اسیدسولفوریک با ظرفیت حمل ۲۴ تن به ازای هر دستگاه از طریق خطوط جاده‌ای و ظرفیت حمل ۳۰ تن به ازای هر دستگاه از طریق خطوط ریلی است.
به گفته وی این طرح شامل چهار پروژه با مجموع سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۳.۴ میلیون یورو و ۲۰۸۰ میلیارد ریال (جمعاً بالغ بر ۶۰۰۰ میلیارد ریال) بوده و امکان ایجاد اشتغال مستقیم برای حداقل ۵۰ نفر را فراهم می‌‌کنند.

منبع: مس پرس