اجتماعی » اخبار شهرستان » اخبار ویژه
کد خبر : 48424
پنجشنبه - 10 تیر 1400 - 11:27
فرماندار شهرستان اهر خبر داد:

شناسایی ۹۰۰ مورد ساخت ‌و ساز غیرمجاز در اهر

فرماندار شهرستان اهر از شناسایی ۹۰۰ مورد ساخت‌وساز غیرمجاز در اهر خبر داد.

شناسایی ۹۰۰ مورد ساخت ‌و ساز غیرمجاز در اهر

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، رسول خدابخش عصر چهارشنبه در جلسه ساماندهی ساخت‌وسازهای غیرمجاز در شهرستان اهر از شناسایی ۹۰۰ مورد ساخت‌وساز غیرمجاز در این شهرستان خبر داد و افزود: ساختمان‌هایی که از دل باغات و اراضی کشاورزی می‌روید، دستگاه متولی و ناظر باید پاسخگو باشد هرچند از ۶۹۵ مورد جهاد کشاورزی شکایت کرده است و از این تعداد ۱۱۶ فقره منجر به صدور رأی از سوی دستگاه قضائی شده است.

فرماندار شهرستان اهر از قلع و قمع ۲۸ مورد از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حوزه کشاورزی این شهرستان خبر داد، گفت: متأسفانه هنوز برخی‌ها نمی‌دانند مجوز تغییر کاربری با مجوز ساخت‌وساز تفاوت دارد، بلکه در حوزه کشاورزی برخی با مجوز تغییر کاربری اقدام به ساخت‌وساز می‌کنند که این احداث‌ها از پایه غیرمجاز است.

وی با انتقاد از افزایش ساخت‌وسازهای غیرمجاز در مناطق روستایی شهرستان اهر یادآور شد: اکثر دلیل ساخت‌وسازهای غیرمجاز در مناطق روستایی به عدم توسعه محدوده روستا بازمی‌گردد در حالی که اگر در روستاها محدوده گسترش یابد قطعاً شاهد ریشه‌کنی ساخت و ساز غیرمجاز در روستاها خواهیم بود.

خدابخش از ساماندهی ساخت‌وسازهای غیرمجاز ورودی شهر اهر از سمت جاده کلیبر خبر داد، گفت: طبق طرحی که آماده شده و تقریباً با همکاری معاونت عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی نهایی شده، برای ساماندهی ساخت‌وسازهای ورودی شهر اهر از سمت جاده کلیبر بخشی از ساخت‌وسازها به داخل محدوده شهری الحاق می‌شود و بخشی از این طرح در قالب حریم ساماندهی خواهد شد.

فرماندار شهرستان اهر با انتقاد از صدور مجوزهای غیرقانونی حصارکشی از سوی شهرداری اهر بیان کرد: شهرداری اهر برای کسب درآمد اقدام به صدور مجوز حصارکشی می‌کند که از ریشه غیرقانونی است، در حالی که مجوز حصارکشی را تنها جهاد کشاورزی می‌تواند صادر کند.

وی بابیان این‌که مجوزهای غیرقانونی حصارکشی منجر به ساختمان‌سازی؛ زمینه ساخت‌وسازهای غیرمجاز را فراهم می‌کند، تصریح کرد: شهرداری اهر برای درآمدزایی مجوز حصارکشی صادر می‌کند، از نظر قانونی خلاف است ولی باید برای جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز با برنامه ترویج فرهنگ ساخت‌وساز قانونی؛ هم درآمد شهرداری اهر تأمین شده و طبیعتاً مجبور به صدور مجوز حصارکشی نمی‌شود.

خدابخش، خواستار تشدید نظارت بر ساخت‌وسازها به منظور جلوگیری از هرگونه ساخت‌وساز غیرمجاز شد و خاطرنشان کرد: اگر پلیس ساختمان فعال نباشد و مستمراً بر ساخت‌وسازها نظارت نکند نتیجه آن رشد قارچ‌گونه ساخت‌وسازهای غیرمجاز می‌شود.

فرماندار شهرستان اهر تأکید کرد: شهرداری اهر با درآمدهای حاصله از ساخت‌وسازهای ضابطه‌مند، می‌تواند به شهروندان خدمات‌رسانی کند این در حالی است ساخت‌وسازهای غیرقانونی حق و حقوق شهرداری اهر را تضییع می‌کند که در حقیقت حقوق شهروندان با این تخلفات ساختمانی از بین می‌رود.

وی با گلایه از رشد قارچ‌گونه ساخت‌وسازها در حوزه باغات شهرستان اهر ابراز داشت: طبق آمار مدیریت توزیع برق؛ ماهانه حدود ۱۰۰ خانه‌باغ غیرمجاز برای انشعاب برق اقدام می‌کنند که ظاهراً خانه‌باغ از آنها یاد می‌شود ولی در حقیقت ویلاسازی کرده‌اند.

خدابخش با تأکید بر این‌که امنیت غذایی شهرستان اهر با ویلاسازی‌ها در معرض خطر است، افزود: متأسفانه ساخت‌وساز ویلاهای آن‌چنانی که منجربه فروپاشی یکپارچگی اراضی کشاورزی شهرستان اهر می‌شود، از طرفی نیز ساخت‌وسازهای بی‌رویه غیرمجاز و ویلاسازی در باغات امنیت غذایی را در معرض خطر جدی قرار داده است در حالی که باغات رفته رفته از تولیدات کشاورزی فاصله می‌گیرند و باغات تبدیل به تفرجگاه آخر هفته افراد غیربومی شده است.

فرماندار شهرستان اهر با ابراز نگرانی از ویلاسازی و خانه‌باغ‌ها گفت: در یکی از روستاهای اهر علی‌رغم این‌که اراضی کشاورزی توسعه نیافته و جمعیت افزایشی نداشته؛ میزان متقاضی انشعاب برق در یک روستای نه‌چندان بزرگ از ۸۰ مورد به ۴۳۰ مورد افزایش یافته است.