به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، بزرگراه اهر- تبریز، ۱۴ ساله شد؛ پروژه‌ای که تاکنون وعده‌های بسیاری از افتتاح آن به گوش رسیده اما هر بار مشکلات و کمبودهای مختلف، این پروژه را به مقصد نرسانیده است، جاده‌ای که در استان آذربایجان شرقی به خاطر تصادفات خونین و پر شمار به جاده وحشت معروف هست.

۶۹ روز پیش بود که وعده افتتاح بزرگراه اهر- تبریز در پایان خرداد ماه سال جاری به گوش رسید اما مشکلاتی از جمله افزایش قیمت قیر، کمبود آن و عدم ابلاغ اعتبار سال ۱۴۰۰ برای بزرگراه اهر- تبریز، بار دیگر افتتاح این پروژه دیرینه در آذربایجان شرقی را متوقف ساخت.

حدود ۸۴ کیلومتر از بزرگراه اهر- تبریز، ۴ خطه است؛ این بزرگراه به طول ۹۰ کیلومتر و عرض ۲ خطه احداثی ۱۱ متر با ۷ دستگاه پل بزرگ و ۲۸۰ آبرو احداث شده است.

در اختیار نهادن قیر رایگان برای دستگاه‌های اجرایی

این موضوع زمانی که با نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی مطرح شد گفت: با توجه به مصوبه‌ای که در قانون بودجه در خصوص در اختیار نهادن ۲ میلیون تن قیر رایگان برای دستگاه‌های اجرایی مطرح شد قرار بر این شد تا زمان اقدام آن کوتاه‌تر شود تا برخی از مناطق سردسیر نیز بتوانند از آن استفاده کنند.

اگر مدیران استانی به طور مستمر برای تهیه قیر پیگیری کنند می‌توانند باقی مانده آسفالت در بزرگراه اهر- تبریز را به اتمام برسانند.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمدرضا میر تاج الدینی ادامه داد: اگر مدیران استانی به طور مستمر برای تهیه قیر پیگیری کنند می‌توانند باقی مانده آسفالت در بزرگراه اهر- تبریز را به اتمام برسانند.

بزرگراه اهر- تبریز تاکنون به اتمام نرسیده است

وی افزود: بزرگراه اهر- تبریز یکی از پروژه‌های قدیمی و طولانی استان آذربایجان شرقی است که این پروژه در دوره دهم ریاست جمهوری، اعتبار ویژه‌ای را برای به اتمام رساندن، دریافت کرده بود تا بلکه به اتمام برسد.

میرتاج الدینی گفت: بزرگراه اهر- تبریز در طی هشت سال گذشته در قالب طرح‌های ماندگار، حدود ۱۵ میلیارد تومان و در پایان دوره دهم نیز مبلغی دریافت کرده بود اما متأسفانه بزرگراه اهر- تبریز تاکنون به اتمام نرسیده است.

بزرگراه اهر- تبریز در طی هشت سال گذشته در قالب طرح‌های ماندگار، حدود ۱۵ میلیارد تومان و در پایان دوره دهم نیز مبلغی دریافت کرده بود اما متأسفانه بزرگراه اهر- تبریز تاکنون به اتمام نرسیده است

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: امید است بزرگراه اهر- تبریز در پایان دولت به بهره‌برداری رسیده و افتتاح گردد که البته لازمه آن، تأمین قیر توسط دستگاه‌های اجرایی است.

عدم تخصیص اعتبار سال ۱۴۰۰

وی در پایان در رابطه با عدم تخصیص اعتبار سال ۱۴۰۰ به پروژه بزرگراه اهر- تبریز گفت: با توجه به اهمیت موضوع باید با پیگیری مدیریت ارشد استانی، اعتبار سال ۱۴۰۰ باید اختصاص یابد که البته با پیگیری نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی امید است این پروژه اتمام یابد.

افزایش قیمت قیر و کمبود آن در بزرگراه اهر- تبریز

مدیر کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی گفت: پروژه جاده اهر- تبریز به اتمام رسیده و در حال حاضر، مشکل قیر داریم.

نیاز کلی برای لایه اول و دوم آسفالت، ۷۰۰ تن قیر می‌باشد که امید است طی چند روز آتی، بتوانیم مشکل تهیه قیر را تأمین کنیم

ابوالقاسم سلطانی با اشاره به اینکه تاکنون اعتبارات سال ۱۴۰۰ ابلاغ و تخصیص نیافته است افزود: همه ساله پروژه‌ها به دلیل تأمین قیر، آرماتور و سیمان با مشکلاتی روبرو هستند.

او افزود: نیاز کلی برای لایه اول و دوم آسفالت، ۷۰۰ تن قیر می‌باشد که امید است طی چند روز آتی، بتوانیم مشکل تهیه قیر را تأمین کنیم.

عدم ابلاغ اعتبار سال ۱۴۰۰

سلطانی با اشاره به گرانی سرسام آور قیر نسبت به سال گذشته و عدم ابلاغ تخصیص سال ۱۴۰۰، گفت: عملیات زیرسازی و روسازی جاده اهر- تبریز به اتمام رسیده و تنها آسفالت آن باقی مانده است.

وی با اشاره به افزایش قیمت سیمان و قیر افزود: در استان با مشکل محدودیت عرضه سیمان در استان مواجه هستیم و بدین گونه سیمان نیز با مشکل تهیه می‌شود اما در حال حاضر، قیر مشکل عمده جاده اهر- تبریز است.

۲ کیلومتر از آسفالت بزرگراه اهر- تبریز باقی مانده است

مدیر کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی گفت: با وجود آماده بودن اکیپ‌ها در سال جاری و ادامه یافتن آسفالت در جاده اهر- تبریز، حدود ۲ کیلومتر آسفالت در ۲ لایه باقی مانده است.

کمبود قیر و عدم ابلاغ اعتبار سال ۱۴۰۰

نماینده مردم تبریز، اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: بزرگراه اهر، تبریز قرار بر این بود تا در پایان خرداد افتتاح شود اما وقوع سیل، باران و سیلاب ممکن است کارهای عمرانی را به تأخیر بیاندازد.

علاوه بر اینکه مشکل کمبود قیر در بزرگراه اهر- تبریز رفع نشده، ابلاغ اعتبار پروژه و تخصیص آن نیز تاکنون انجام نیافته است

احمد محرم زاده به کمبود قیر در این پروژه اشاره کرده و گفت: علاوه بر اینکه مشکل کمبود قیر در بزرگراه اهر- تبریز رفع نشده، ابلاغ اعتبار پروژه و تخصیص آن نیز تاکنون انجام نیافته است.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های انجام گرفته امید است طی روزهای آتی افتتاح پروژه اهر – تبریز را شاهد باشیم.

انتظار برای افتتاح بزرگراه اهر- تبریز تمامی ندارد و گویا مشکلات و موانع، همراه همیشگی این پروژه هستند و قرار نیست این پروژه روزی به مقصد برسد.

وعده افتتاح بزرگراه اهر- تبریز در پایان خرداد ماه سال جاری به دلیل افزایش قیمت قیر و کمبود آن، عدم ابلاغ اعتبار سال ۱۴۰۰ برای بزرگراه اهر- تبریز، در حد یک حرف باقی ماند اما اگر متولیان امر، توجه ویژه‌ای به یک پروژه ۱۴ ساله در آذربایجان داشته باشند شاید روزی این پروژه به مقصد برسد.

منبع: مهر/ آناهیتا رحیمی