به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد حیرت انگیز گفت: در سال ۱۳۹۹، پنج نام علی، ابوالفضل، آیهان، امیرعلی و علیسان برای نوزادان پسر و نام‌های زهرا، فاطمه، نازنین زهرا، حلما و یسنا برای نوزادان دختر، دارای بیشترین فراوانی بوده و از طرف والدین برای فرزندان تازه متولد شده انتخاب شده‌اند.

حیرت انگیز ادامه داد: تغییر نام‌های مذهبی مانند علی، محمد، فاطمه، حسن، حسین و زهرا از طریق ثبت احوال انجام نمی‌پذیرد.

او افزود: در خصوص زمان اخذ شناسنامه برای نوزادان از طرف والدین برابر تبصره ماده ۱۵ قانون ثبت احوال ۱۵ روز از زمان تولد برای اعلام ولادت به ثبت احوال و گرفتن شناسنامه نوزاد زمان تعیین شده است.

تغییر نام‌های مذهبی مانند علی، محمد، فاطمه، حسن، حسین و زهرا از طریق ثبت احوال انجام نمی‌پذیرد

حیرت انگیز در پایان گفت: طبق ماده ۲۵ قانون ثبت احوال برای اعلام فوت نیز از طرف صاحبان متوفی و گرفتن برگ فوت ۱۰ روز از زمان فوت وقت تعیین شده است.

عدم آگاهی از فلسفه و ریشه برخی از اسامی

این موضوع زمانی که با یک روانشناس بالینی مطرح شد گفت: امروزه والدین بر خلاف گذشته به دنبال اسامی خاص برای فرزندانشان هستند که در جامعه ما مرسوم نیست و گاهی از اسامی استفاده می‌کنند که حتی خود والدین از فلسفه و ریشه این نام‌ها بی اطلاع هستند و باعث شده است تا ثبت احوال از اسامی ناآشنا و حتی عجیب پر شود.

نفوذ بیش از بیش فرهنگ غربی در بین برخی از خانواده‌ها و جوانان باعث فاصله گرفتن خانواده‌ها با فرهنگ ایرانی-اسلامی شده است

میلاد مردی ادامه داد: بنابراین باید گفت اسامی پیامبران (ص) و اهل بیت (ع) که بسیار مورد سفارش بود و در گذشته والدین بر روی فرزندان خود انتخاب می‌کردند، امروزه جای خود را به سارینا، آرتیسا، رزیتا، آرشا، ماتینا، مرسده، پارلا، شیما و سایر داده است؛ اسامی که شاید اگر کسی برای بار اول آنها را بشنود نتواند جنسیت کودک را تشخیص دهد.

نفوذ بیش از بیش فرهنگ غربی در بین خانواده‌ها

وی افزود: نفوذ بیش از بیش فرهنگ غربی در بین برخی از خانواده‌ها و جوانان باعث فاصله گرفتن خانواده‌ها با فرهنگ ایرانی-اسلامی شده است که همه این مسائل می‌تواند نتیجه تماشای مداوم شبکه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای باشد که این گرایش به فرهنگ غربی را منجر شده است تا انتخاب اسامی فرزندان ما به سمت اسامی غربی متمایل شود.

این روانشناس بالینی معتقد است: بنابراین معرفی و استفاده از اسامی خوب در برنامه‌های تلویزیونی، رسانه و نشریات با ریشه‌های اسلامی-ایرانی می‌تواند در رفع این معضل کمک کند تا این اسامی که هیچ سنخیتی با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما ندارند روز به روز در جامعه ما کم‌رنگ شوند.

مردی در پایان گفت: از طرف دیگر والدین باید دقت کنند و از اسامی استفاده کنند که علاوه بر تلفظ آسان، معنای خوبی داشته باشد و در صورتی که فرد در آینده در هر شغل و جایگاهی قرار گرفت بتواند با آسودگی نام خود را عنوان کند.

رایج شدن نام‌های بیگانه در جوامع

یک کارشناس مذهبی گفت: یکی از مهم‌ترین وظایفی که نوزاد تازه متولد شده بر عهده والدین دارد انتخاب نام شایسته است و نام نیکو اولین تحفه‌ای است که نوزاد از والدین دریافت می‌کند و حتی در شخصیت اجتماعی و فردی او تأثیر زیادی دارد.

حسین بابایی ادامه داد: در شرایط کنونی که نام‌های بیگانه در جامعه ما فوق العاده رایج شده و از آثار منفی فرهنگی و تربیتی آن غافل هستیم چنان چه در روایتی امام باقر علیه السلام می‌فرمایند: پیامبر اکرم (ص) همیشه نام‌های زشت را تغییر می‌دادند.

یکی از مهم‌ترین وظایفی که نوزاد تازه متولد شده بر عهده والدین دارد انتخاب نام شایسته است و نام نیکو اولین تحفه‌ای که نوزاد از والدین دریافت می‌کند که در شخصیت اجتماعی و فردی او تأثیر زیادی دارد

وی افزود: بهترین نام‌هایی که در متون اسلامی بدان اشاره شده نام‌هایی است که در بر دارنده عبودیت خداوند متعال مثل عبدالله و نیز نام پیامبران و امامان باشد که به اختصار به چند روایت اشاره می‌کنیم؛ امام باقر علیه السلام می‌فرمایند: راست‌ترین نام‌ها این است که بر بندگی خداوند متعال دلالت کند و برترین نام‌ها اسامی پیامبران است‌.

پیامبر اکرم (ص) نیز می‌فرمایند: هر که پسری به دنیا بیاورد و از سر مهر و محبت و برای تبرک جستن به نام من، او را محمد بنامد، خود و نوزادش هر دو در بهشت خواهند بود.

سفارش اسلام به انتخاب نام شایسته برای فرزندان

این کارشناس مذهبی افزود: از دیدگاه اسلام، انتخاب نام شایسته در روزهای نخست تولد نوزاد سفارش شده است و این امر یکی از مهم‌ترین حقوق کودک بر والدین است که در بسیاری از متون دینی بدان توصیه شده است که در این رابطه پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: یا علی حق فرزند بر پدرش این است که نام نیکو برای او انتخاب نماید و او را به نیکی تربیت نموده و به کاری شایسته بگمارد.

بابایی گفت: بهترین نام علاوه بر اینکه نشان دهنده شخصیت فرزند است بلکه حاکی از طرز تفکر خانواده و هویت اعتقادی آنان می‌باشد و با انتخاب نام نیکو الگوی مورد نظر را تعیین می‌کند و در واقع با این کار، راه فرزند را نشان می‌دهند که در آینده الگوی او چه کسی می‌باشد.

وی در پایان افزود: خانواده‌ها باید نام‌هایی را برای فرزندان انتخاب کنند که هویت اعتقادی، حامل پیام و فرهنگ اصیل انسانی و اسلامی می‌باشد.

نامگذاری از عناصر مهم فرهنگی جوامع به شمار می‌آید

نام و نامگذاری یکی از عناصر مهم فرهنگی هر جامعه برشمرده می‌شود، این را یک دکترای جامعه شناسی گفته و افزود: فرهنگ یک جامعه را به واسطه اسامی افراد آن جامعه می‌توان شناخت.

امان اله قرایی مقدم بیان کرد: اسم، هویت ملی افراد است و به همین دلیل از اهمیت بسیاری برخوردار است که در این راستا یکی از وظایف خانواده‌ها و ادای دین به جامعه، انتخاب نام ایرانی برای فرزندان است.

خانواده‌های که بر اثر غرب زدگی و مطرح کردن خود به دلیل فخر فروشی و برتر طلبی، برخی از اسامی که با فرهنگ و سنن ملی، میهنی، دینی و اعتقادی ما سازگاری ندارند انتخاب می‌کنند

وی افزود: خانواده‌هایی که بر اثر غرب زدگی و مطرح کردن خود، فخر فروشی و برتر طلبی، برخی از اسامی را برای فرزندان خود انتخاب می‌کنند که با فرهنگ و سنن ملی، میهنی، دینی و اعتقادی ما سازگاری ندارند.

به وجود آمدن تأثیرات منفی از لحاظ روحی و روانی

این دکترای جامعه شناسی ادامه داد: انتخاب نام‌های خارجی برای فرزندان از لحاظ روحی و روانی دارای تأثیرات منفی است و در آینده به دلیل اسمی که دارند از فرهنگ ایرانی دور شده و سر سپرده دیگران خواهند شد.

قرایی مقدم گفت: از دیدگاه جامعه شناسانی همچون پیتیریم سوروکین، مادی و حسی شدن و یا به عبارتی زمانی که ظاهر و نام افراد، معرفی کننده و مطرح کننده شخصیت آنان باشد، نام خود را نیز از بین هنرپیشگان خارجی و بزرگ انتخاب می‌کنند که به نوعی خیانت به فرهنگ و هویت ملی برشمرده می‌شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه والدین باید اسامی ملی و میهنی خود را محترم شمارند افزود: وظیفه خانواده‌ها، انتقال میراث فرهنگی از نسل گذشته به نسل آینده است.

انتخاب نام‌هایی مغایر با فرهنگ ایرانی برای فرزندان، ریشه در فخرفروشی و برتر طلبی دارد؛ راهی که سالهاست برخی از خانواده‌ها در آن قدم نهاده و با انتخاب اسامی خاص که آغشته به غرب زدگی است، سعی بر این دارند تا خود و حتی نوزادشان را برتر از دیگران جلوه دهند.

در حالی که با انتخاب نام‌هایی مغایر با فرهنگ ایرانی، به هویت ملی خود خیانت کرده و باعث فاصله گرفتن خانواده‌ها از فرهنگ ایرانی- اسلامی می‌شوند.

منبع: مهر/ آناهیتا رحیمی