به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، جعفر سمساری شنبه در نشست خود با خبرنگاران به مناسبت هفته تامین اجتماعی اظهار داشت: در حال حاضر ۵۳ درصد از جمعیت استان با ترکیب ۶۹۶ هزار بیمه شده اصلی و دو میلیون و۱۳۲ هزار بیمه شده تبعی تحت پوشش خدمات بیمه تامین اجتماعی هستند.

وی ادامه داد: تا پایان سال ۹۹ میزان تعهدات بلندمدت تامین اجتماعی استان چهار هزار و ۸۹۸ میلیارد تومان، تعهدات کوتاه مدت ۱۱۱ میلیارد تومان و پرداختی مقرری بیمه بیکاری نیز ۳۵۶ میلیارد تومان بوده که این اعداد در سه ماهه نخست امسال دو هزار و ۱۶۳ میلیارد تومان در بخش تعهدات بلند مدت، ۳۱ میلیارد تومان برای تعهدات کوتاه مدت و ۹۹ میلیارد تومان نیز پرداخت بیمه بیکاری بوده که افزایش چشمگیر میزان تعهدات بلند مدت به دلیل ادامه اجرای طرح متناسب سازی حقوق بازنشستگان بوده است.

سمساری با اشاره به اجرای موفق طرح ۳۰۷۰ سازمان تامین اجتماعی گفت: با آغاز این طرح از آبان سال گذشته در حال حاضر ۳۰ خدمت از ۷۰ خدمت سازمان در سامانه eservice.tamin.ir بصورت غیرحضوری ارائه می شود که تا کنون افراد تحت پوشش۱۷۴ هزار خدمت را از طریق این سامانه دریافت کرده اند و علاوه بر آن یک میلیون و ۲۰۰ هزار پرونده نیز ثبت الکترونیکی شده اند و با توقف صدور دفترچه کاغذی از ابتدای بهمن ۹۹، بیمه شدگان تنها با ارائه کد ملی قادر به دریافت خدمات درمانی هستند.

وی افزود: نسخه نویسی الکترونیکی نیز تکلیف سازمان تامین اجتماعی در راستای اجرای دولت الکترونیک بوده که با اجرای آن تمام پزشکان طرف قرارداد با ما از این امکان استفاده می کنند و در حال حاضر پوشش بالای ۹۰ درصدی را دارد و ۱۰ درصد باقی نیز بخاطر کهولت سن و عدم آشنایی پزشکان قدیمی با سامانه های کامپیوتری به صورت کاغذی تولید می شود که این نسخ نیز در داروخانه ها، رادیولوژی ها یا مراکز آزمایشگاهی به نسخه الکترونیکی تبدیل می شوند.

مدیر کل تامین اجتماعی آذربایجان شرقی به امهال سهم بیمه کارفرمایان در ۱۳ زمینه کاری نیز اشاره و تصریح کرد: در خصوص طرح بخشودگی جرائم دیرکرد پرداخت حق بیمه کارفرمایی نیز که تا پایان ماه جاری ادامه دارد، در سال ۹۹ برای ۲۲ هزار و ۷۶۸ مورد و در سال جاری نیز برای پنج هزار و ۹۶۴ کارگاه صورت گرفته است.

وی از افزایش بیمه شدگان استان در شرایط کرونایی نیز خبر داد و دلیل آن را صادرات محور بودن فعالیت های تولیدی در آذربایجان شرقی عنوان و خاطر نشان کرد: البته در حوزه مشاغل خدماتی به دلیل شرایط کرونایی حاکم بر آنها، در مواردی شاهد افزایش آمار بیکاری بوده ایم.

سمساری در خصوص بیمه کارگران ساختمانی نیز اظهار داشت: در کل کشور ۸۳۶ هزار نفر بیمه کارگر ساختمانی هستند که در حال حاضر ۵۲ هزار نفر از این طریق در آذربایجان شرقی تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند و البته سهمیه استان در این بخش متاسفانه به دلیل پایین بودن سهم پرداختی کارفرما در سال های اخیر افزایش نیافته است‌.

مدیر کل تامین اجتماعی آذربایجان شرقی در خصوص برخی نارضایتی های مستمری بگیران این سازمان در خصوص متناسب سازی حقوق بازنشستگان نیز گفت: در بودجه امسال ۹۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهی های دولت به سازمان تامین اجتماعی در نظر گرفته شده که در صورت تخصیص آنها شاهد کاهش مطالبات مستمری بگیران از قبال طرح متناسب سازی حقوق ها خواهیم بود.

سمساری میزان مطالبات تامین اجتماعی در آذربایجان شرقی را بیش از یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: شرکت اتوبوسرانی با بیش از ۷۰ میلیارد تومان و کارگاه های واگذار شده بر اساس اصل ۴۴ مانند کمپرسورسازی، بلبرینگ سازی، ماشین سازی و ریخته گری تراکتورسازی در صدر این بدهکاران بیمه ای هستند و برخی کارگاه ها نیز به دلیل تحریم ها و تبعات ناشی از آن در خصوص پرداخت بدهی های بیمه ای خود با مشکل روبرو هستند.

منبع: فارس