به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد حیرت‌انگیز، در نشست خبری هفته ازدواج که توسط اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی برگزار شد، با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی در حوزه تسهیل و ترویج ازدواج اظهار داشت: از اقداماتی که توسط این اداره کل در سال‌های گذشته تاکنون انجام ‌شده و برنامه‌هایی که برای امسال پیش‌بینی‌شده، قدردانی می‌کنم.

وی افزود: سیاست‌های کلی جمعیت توسط مقام معظم رهبری در سال ۹۳ ابلاغ‌شده و طبق آن شوراهای راهبردی جمعیت در استان‌ها و در سطح وزارت کشور تشکیل یافته و این شوراها فعال هستند. در این شوراها در استان‌ها اداره کل ورزش و جوانان جزو ثابت و اصلی هستند.

مدیرکل ثبت‌احوال آذربایجان شرقی در رابطه با آمار ازدواج‌های این استان در سال ۱۳۹۹ گفت: آمارها نشان می‌دهد در آذربایجان شرقی در ۹۹، تعداد ۳۰ هزار و ۷۳۹ ازدواج ثبت شده که نسبت به مدت یک سال قبل یعنی سال ۹۸، از رشد ۸.۲ درصدی برخوردار است. طرز تلقی‌ها در دوره کرونا و پیش بینی این بود که آمار ازدواج کاهش یابد اما عملاً آمارها رشد را نشان می‌دهد.

وی افزود: آمارها نشان می‌دهند که از سال ۹۵ تا پایان ۹۹ آمار ازدواج همچنان افزایشی بوده است. در خصوص طلاق هم باید بگویم که در سال ۹۹ حدود ۹ هزار و ۵۱۱ طلاق در استان ثبت شده است که نسبت به سال ۹۸، رشد ۴.۳ درصدی را نشان می‌دهد.

حیرت‌انگیز ادامه داد: در سال ۹۹ بیشترین ازدواج هم در بخش زوج و هم زوجه در محدوده سنی ۲۰ تا ۳۴ اتفاق افتاده. بیشترین طلاق‌ها هم در محدوده ۲۰ تا ۳۴ بوده است. میانگین سن ازدواج استان برای مردان حدود ۳۰ سال و برای زنان ۲۴ سال است.

وی در رابطه با تفاوت سنی طرفین در ازدواج گفت: از این میانگین سن این آمار به دست می‌آید که حدود ۸۲.۵ درصد ازدواج‌ها مردها بزرگ‌تر از همسرشان بوده‌اند. میانگین سن طلاق برای مردان ۳۸ سال و برای زنان ۳۲ سال که می‌توان گفت بین زوجینی که طلاق می‌گیرند، مردان ۸۲.۲ درصد بزرگ‌تر از همسرشان هستند.

مدیرکل ثبت‌احوال آذربایجان شرقی در خصوص طول زندگی مشترک زوجین نیز خاطرنشان کرد: آمارها نشان می‌دهد بیشترین طلاق‌ها بعد از ۵ سال رخ‌داده و این معنی‌دار است. این ممکن است تبعات اجتماعی داشته باشد مانند فرزندان و…

حیرت‌انگیز ادامه داد: هرم سنی جمعیت کشور نشان می‌دهد که جمعیت نوجوانی که جایگزین جوان خواهد شد، کمتر از وضعیت قبلی است. لذا ما ممکن است در آینده به لحاظ آمار ازدواج روند صعودی آن‌چنانی را نبینیم اما بخشی از آن به جمعیت نوجوانی که جایگزین جمعیت جوانی می‌شود، برمی‌گردد. این هم به تعداد فرزند آوری خانواده‌ها برمی‌گردد. اگر نتوانیم در آینده نرخ باروری را به بیش از سطح جانشینی که فرمان رهبر فرزانه انقلاب است برسانیم، ممکن است جمعیت کودکی که جایگزین جمعیت نوجوان می‌شود و جمعیت نوجوانی که جایگزین جمعیت جوان می‌شود، کاهشی خواهد بود. به‌تبع آمارهای ازدواج هم در آن مقاطع و سال‌های بعدش کاهشی خواهد بود.

وی در خصوص کودک همسری گفت: متولی رسمی ثبت ازدواج، ما نیستیم و ثبت‌احوال تنها دریافت‌کننده اطلاعات ثبتی بوده و این اطلاعات را در مدارک هویتی آحاد مردم ثبت می‌کند. اما هیچ ازدواج رسمی بدون رعایت قوانین رسمی ممکن نیست در دفاتر ثبت ازدواج هم این مسئله رعایت می‌شود. اگر چنین ازدواج‌هایی صورت می‌گیرد، حتماً با اقدامات قانونی همراه است.

۲۱ تیر ماه، روز بدون طلاق 

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی در خصوص روز نخست هفته ازدواج گفت: ۲۱ تیرماه به عنوان نخستین روز هفته ازدواج به نام روز بدون طلاق نامگذاری شده و در این روز هیچ یک از دفاتر سطح کشور اجازه ثبت طلاق در این روز ندارند.

وی افزود: با نهادهای مختلف هماهنگی صورت گرفته و قرار است هر کدام در حوزه‌های تخصصی خود اقدام به تبلیغ ازدواج آسان و تسهیل آن کنند.

تقی زاده با درخواست از عموم برای گسترش فرهنگ وقف در حوزه ازدواج و تسهیل سازی آن گفت: وقف در حوزه جهیزیه بسیار کم است که با افزایش آن می‌توان به کاهش فشار و استرس ناشی از تهیه جهیزیه برای نوعروسان کاست.

 برگزاری ۳۵۷ کارگاه  آموزشی  در سال ۱۳۹۹

تقی زاده در خصوص برگزاری کارگاه‌های مشاوره‌ای برای عموم جوانان در آستانه ازدواج خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۹ ۳۵۷ کارگاه برگزار کردیم که ۱۲ هزار و ۸۳۲ نفر در این کارگاه‌ها حضور داشتند. در ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۰ هم کارگاه‌ها به صورت مجازی و آنلاین برگزار شده و ۳ هزار و ۱۴۸ نفر از آموزش‌های ۷۶ کارگاه بهره‌مند شدند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از حوزه‌های فعالیت ما، مشاوره‌های رایگان است که هم ۲۱ مرکز فعال در حوزه ازدواج و خانواده در سطح استان داریم که بعد از استان تهران، بیشترین مراکز این حوزه هستند. این مراکز بحث مشاوره‌های رایگان را در مناسبت‌های مختلف برای اقشار آسیب‌پذیر ارائه می‌دهند. تاکنون و بر اساس الگوها و مشاوره‌های صورت گرفته، بیش از ۳۰۰ میلیون تومان از حمایت‌های اداره کل ورزش و جوانان شامل این مراکز شده است.

 ۱۸ سمن فعال آذربایجان شرقی در حوزه تسهیل ازدواج 

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی با اشاره به نقش سمن‌ها در بحث آموزش و مشاوره‌های حوزه ازدواج گفت: غیر از مراکز فوق، ۱۸ سازمان مردم‌نهاد داریم که در حوزه ازدواج به ارائه خدمات می‌پردازند. این سمن‌ها حدود ۱۸۴ برنامه اجرا کرده و حدود ۳ هزار و ۵۰۰ نفر را تحت پوشش قرار داده‌اند. اهم فعالیت این سمن‌ها در حوزه تسهیل ازدواج و ارائه خدمات با تخفیف است.

برنامه‌های اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی در ۱۴۰۰ 

وی با اشاره به برنامه‌های اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۰ ادامه داد: راه‌اندازی کمیته سامان ازدواج در تمام شهرستان‌های آذربایجان شرقی به ریاست فرمانداران محترم، راه‌اندازی مجمع خیرین جوانان در شهرستان‌های میانه، مراغه، شبستر، مرند و اهر، ارائه مشاوره‌های قبل از ازدواج برای جوانان در آستانه ازدواج، حمایت و فعال‌سازی سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه ازدواج، حمایت از مراکز مشاوره ازدواج و خانواده در سطح استان و راه‌اندازی این مراکز در سایر شهرستان‌ها از جمله اقدامات اداره کل ورزش و جوانان در سال ۱۴۰۰ است.

تقی زاده افزود: پیگیری ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت در حوزه عقد و عروسی به جوانان، حمایت از تولیدات رسانه‌ای در حوزه ازدواج، خانواده و جمعیت، همکاری با آموزش‌وپرورش استان جهت ارائه آموزش‌های قبل از ازدواج برای دانش آموزان دوره دوم متوسطه، پی گیری طرح اجباری کردن آموزش‌های قبل از ازدواج برای جوانان، برگزاری دوره‌های آموزشی ازدواج برای جوانان، همکاری با نیروهای مسلح جهت ارائه آموزش‌های قبل از ازدواج برای سربازان (بیش از ۸ هزار نفر در سال ۱۳۹۹ از این آموزش‌ها بهره‌مند شده‌اند) نیز از دیگر برنامه‌های حوزه ازدواج در سال ۱۴۰۰ خواهند بود.

۱۶ برنامه اجرایی اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی در هفته ازدواج 

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی در خصوص برنامه‌های این اداره کل در هفته ازدواج خاطرنشان کرد: در راستای الگوسازی ازدواج‌های ماندگار ۸ رویداد برگزار می‌شود. در این هفته از ۱۸ زوج در حوزه نیروهای مسلح، ۱۵ زوج فعال در حوزه درمان، ۴ زوج خبرنگار، ۳ زوج ایثارگر، ۳ زوج حوزه معلولین، ۳ زوج معلم در حوزه حمایت از دانش آموزان بی‌بضاعت و کم‌بضاعت تجلیل خواهد شد. همچنین طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، از خیرین فعال در حوزه تهیه جهیزیه برای نوعروسان نیز تجلیل می‌کنیم.

وی ادامه داد: برگزاری کارگاه‌های مشاوره‌ای در سطح استان، برگزاری کارگاه‌های آموزشی قبل از ازدواج برای سربازان، ارائه مشاوره‌های رایگان در طول هفته ازدواج توسط ۲۱ مرکز دارای مجوز، همکاری با سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها جهت برگزاری کارگاه‌های مشترک قبل از ازدواج هم از جمله برنامه‌های مشاوره‌ای و کارگاهی در طول هفته ازدواج خواهد بود.

تقی زاده در خصوص حمایت از تولیدات رسانه‌ای در حوزه ازدواج، خانواده و جمعیت نیز گفت: در هفته ازدواج از ۷ اثر موشن گرافی، ۳ کلیپ در حوزه ازدواج آسان، سند مکتوب ازدواج شهرستان اسکو و ۴ پوستر ازدواج آسان رونمایی خواهد شد. همچنین از ۲۸ تا ۳۰ تیرماه نیز به صورت وبینار میزبان ششمین دوره توانمندسازی مراکز ازدواج و خانواده به صورت کشوری خواهیم بود.

۸۹ درصد از تسهیلات ازدواج در سال ۹۹ پرداخت شده است

محمدیان، نماینده شورای هماهنگی بانک‌های آذربایجان شرقی هم در این نشست با اشاره به وظایف بانک‌ها در خصوص حمایت از ازدواج جوانان اظهار داشت: تسهیلات ازدواج از سال ۹۵ تا ۹۸ به نسبت ۱۰ برابر افزایش یافته یعنی از ۳۰ میلیون ریال به ۳۰۰ میلیون ریال افزایش یافت. در سال ۹۹ به ۵۰ میلیون ریال رسیده و در سال جاری به مبلغ ۷۰۰ میلیون ریال برای افراد عادی و دو برابر برای خانواده ایثارگران قابل پرداخت است.

وی افزود: ثبت‌نام در ۳۲ بانک و موسسه‌ای که می‌توانند تسهیلات پرداخت کنند، در سال ۱۳۹۹ تعداد ۴۹ هزار و ۹۸ فقره بوده و از این تعداد ۴۳ هزار و ۵۰۰ نفر موفق به اخذ وام شدند. بقیه متقاضیان نیز در صف دریافت وام هستند تا پس از ارائه مدارک مربوطه، وام خود را دریافت کنند. به نوعی حدود ۸۹ درصد از تعداد ثبت‌نام کنندگان موفق به دریافت وام شده‌اند.

محمدیان در خصوص تسهیلات ازدواج پرداخت شده در سال ۱۴۰۰ گفت: در سال ۱۴۰۰ با توجه به مصوبه مجلس و افزایش مبلغ وام تا پایان ۱۶ تیرماه، ۳۸ هزار و ۸۴۲ نفر ثبت‌نام کرده و از این تعداد با توجه به اعتبار ابلاغی توسط بانک مرکزی، ۲۰ هزار و ۴۸۴ نفر موفق به دریافت وام شده و ۱۸ هزار ۳۵۸ نفر در صف انتظار هستند.

وی ادامه داد: مبلغ اقساط ماهانه تسهیلات ۷۰۰ میلیون ریالی ماهانه ۵ میلیون و ۸۴۰ هزار ریال، تسهیلات یک میلیارد ریالی ماهانه ۸ میلیون و ۳۴۰ هزار ریال، تسهیلات یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریالی ماهانه ۱۰ میلیون و ۶۷۰ هزار ریال و تسهیلات ۲ میلیارد ریالی نیز ماهانه ۱۶ میلیون و ۶۷۰ هزار ریال است.

نماینده شورای هماهنگی بانک‌های آذربایجان شرقی با توصیه به زوج‌های جوان در خصوص انتخاب ضامن و مشاوره با وی برای انتخاب بانک مورد نظر خاطرنشان کرد: متقاضیان هنگام ثبت‌نام برای اخذ تسهیلات وام ازدواج تنها از لینک مستقیم بانک مرکزی استفاده و از مراجعه به سایت‌های متفرقه خودداری کنند چرا که این سایت‌ها معمولاً برای کلاهبرداری است. همچنین بحث یارانه زمانی می‌تواند ضمانت شخص باشد که یارانه دریافتی فرد و خانواده‌اش بتواند کفاف اقساط تسهیلات را بدهد.

محمدیان در رابطه با مشکلات موجود و سو استفاده از تسهیلات ازدواج توسط برخی سودجویان اظهار داشت: برخی‌ها با ازدواج‌های صوری و ساختگی، متقاضی دریافت تسهیلات می‌شوند که بانک هم نمی‌تواند با توجه به مصوبه مجلس، با این موضوع مقابله کند.

وی در پایان در خصوص فعال‌ترین بانک‌ها در حوزه ارائه تسهیلات ازدواج گفت: در سال ۹۹ بانک‌های ملی، ملت و صادرات بیشترین متقاضی و بیشترین پرداخت تسهیلات را داشته‌اند.

منبع: تسنیم