به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد امیدفر روز یکشنبه در گفت‌ و گویی با بیان اینکه افزایش نسبی دمای استان از امروز آغاز می شود،  افزود: بررسی نقشه های هواشناسی نشان دهنده جوی نسبتا پایدار تا روز پنجشنبه در استان است.

وی اظهار کرد: روزهای چهارشنبه و پنجشنبه با گذر امواج کم دامنه تراز میانی جو و افزایش موقت ابرها از بعد از ظهر، احتمال بارش پراکنده در برخی نواحی استان پیش بینی می شود.

رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: روز پنجشنبه احتمال وقوع تندبادهای لحظه‌ای و بروز خسارت به باغات و تاسیسات،  غرش آذرخش، وزش باد و رگبار باران در برخی مناطق استان وجود دارد.

امیدفر ادامه داد: از روز جمعه این هفته و شنبه هفته آینده جو استان نسبتا ناپایدار شده و آسمان صاف تا قسمتی ابری بوده و در بعد از ظهر با افزایش ابر همراه خواهد شد.

وی یادآوری کرد: در زمان کنونی( ۱۲ و ۴۵ دقیقه) جلفا با ۲۹ و ورزقان با ۱۹ درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب گرمترین و خنک ترین شهرهای استان بوده و دمای تبریز ۲۶ درجه بالای صفر و آسمان این شهر تا قسمتی ابری است.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

 منبع: ایرنا