به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، بزرگراه اهر- تبریز یکی از پروژه‌های نیمه تمام آذربایجان شرقی است که سال‌های متمادی است وعده افتتاح آن به گوش می‌رسد. حالا این پروژه ۱۳ ساله شده و طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی قرار است طی هفته‌های آینده و در آخرین روزهای دولت حسن روحانی باید شاهد افتتاح این پروژه چندین ساله باشیم.

پروژه‌ای که تاکنون وعده‌های بسیاری از افتتاح آن به گوش رسیده اما هر بار مشکلات و کمبودهای مختلف، این پروژه را به مقصد نرسانیده است، جاده‌ای که در آذربایجان شرقی به خاطر تصادفات خونین و پر شمار به جاده مرگ معروف هست.

اتمام و بهره برداری از این پروژه یکی از وعده های رئیس جمهور فعلی در سفرهای استانی به آذربایجان شرقی بود که حالا با اصرار و عجله او برای تحقق این وعده سفر استانی، قرار است تا پروژه به صورت ناقص افتتاح شود. پروژه ای که افتتاح آن بدون رفع ایرادات اساسی بازی با جان مردم است.

نکته مهم در این پروژه افتتاح ناقص آن است که طبق بررسی کارشناسان راه و شهرسازی، راهداری و همچنین پلیس راهور ۳۸ ایراد اساسی در جاده مرگ آذربایجان شناسایی شده و افتتاح این بزرگراه به صورت ناقص می‌تواند جان شهروندانی که از این مسیر تردد می‌کنند را به خطر بیاندازد.

حدود ۸۴ کیلومتر از بزرگراه اهر- تبریز، ۴ خطه است؛ این بزرگراه به طول ۹۰ کیلومتر و عرض ۲ خطه احداثی ۱۱ متر با ۷ دستگاه پل بزرگ و ۲۸۰ آبرو احداث شده است.

۳۸ ایراد و نقص خطرساز در پروژه بزرگراه اهر- تبریز وجود دارد

فرماندار اهر در گفتگویی در خصوص ایرادات فنی بزرگراه اهر- تبریز با انتقاد از نبود دسترسی تعدادی از روستاهای اهر و هریس به این بزرگراه افزود: متأسفانه در طول پروژه بزرگراه اهر- تبریز ۳۸ ایراد اساسی شناسایی شده که بعضاً نقاط حادثه‌خیز و خطرساز هستند.

رسول خدابخش ادامه داد: وقتی برای اجرای پروژه بزرگراه اهر- تبریز سال‌ها زمان صرف شده؛ حفظ ایمنی و جان مردم با نصب تابلو و علائم راهنمایی و رانندگی زمان و هزینه آن‌چنانی نمی‌خواهد و اگر حادثه‌ای رخ دهد مجریان پروژه امکان فرار از مسئولیت را نخواهند داشت.

وی با اشاره به این‌که دوربرگردان ورودی شهرک صنعتی بلاتکلیف مانده است، بیان کرد: زیرگذر سه‌راهی روستای خونیق کاملاً غیراصولی است و هر آن ممکن است حوادثی همچون سیل جان مردم را حین تردد تهدید کند هرچند دوربرگردان ورودی شهرک صنعتی مجبور می‌کند تا از مسیر بدون استاندارد تردد کنند.

خدابخش یادآور شد: متأسفانه در برخی از پروژه‌های عمرانی، اصلاً اصول مهندسی رعایت نمی‌شود اگر همین پروژه را به دانش‌آموز می‌دادیم قطعاً بهتر از مجریان احداث می‌کردند.

فرماندار شهرستان اهر تصریح کرد: اجبار به تکمیل و افتتاح پروژه بدون در نظر گرفتن عواقب آن؛ باعث می‌شود تا نواقص پروژه جان و مال مردم را تهدید کند، اگر ایمنی مردم در حین تردد در جاده تأمین نشود و ایرادات و نواقص تکمیل نشود ساکت نخواهم نشست.

حذف تقاطع غیرهمسطح در ابتدای بزرگراه اهر- تبریز

وی با انتقاد از حذف تقاطع غیرهمسطح در ابتدای بزرگراه اهر- تبریز یادآور شد: قرار بود تا تقاطع غیرهمسطح در مقابل پلیس‌راه اهر- تبریز احداث شود، اما می‌گویند به دلیل نبود اعتبار این تقاطع غیرهمسطح از پروژه اهر-تبریز حذف شده و از طرفی زیرگذر ورودی شهر اهر که نیمه‌تمام مانده آبروی دستگاه‌های اجرایی را می‌برد، هرچند آن‌قدر که تکمیل زیرگذر ورودی شهر را پیگیری کرده‌ایم به مسائل دیگر آن میزان زمان صرف نکرده‌ایم.

خدابخش درخصوص اینکه چرا در پروژه‌ای همچون بزرگراه اهر- تبریز مسیر تردد مناسب و ایمن برای شهرک صنعتی اهر لحاظ نشده است، گفت: به اداره‌کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی تا پایان مردادماه مهلت می‌دهیم تا طرحی برای مسیر تردد سهل‌الوصول به شهرک صنعتی اهر مطالعه کند و از طرفی برای جابه‌جایی پلیس‌راه اهر-تبریز نیز برنامه ارائه دهد هرچند برای جابه‌جایی پلیس‌راه اهر- تبریز زمینی انتخاب کرده‌ایم.

نیاز به ۷۰۰ تن قیر

فرماندار شهرستان اهر با قدردانی از زحمات مجریان پروژه بزرگراه اهر-تبریز اضافه کرد: سال گذشته برنامه زمان‌بندی برای پروژه بزرگراه اهر-تبریز ارائه داده بودند ولی طبق برنامه عمل نشد، اگر امروز چشمه از دل جاده بیرون می‌زند توجه کنیم همه این‌ها ایرادات نتیجه اجبار بر تکمیل و افتتاح زودهنگام است، حال برای آسفالت‌ریزی بخش کوچک باقی‌مانده از بزرگراه اهر-تبریز حداقل به ۷۰۰ تن قیر نیازمند است که هنوز تأمین نشده است.

وی با تأکید بر این‌که از پیمانکار پروژه بزرگراه اهر-تبریز و اداره‌کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی به خاطر تأخیر در تکمیل پروژه انتقاد می‌کنیم، اضافه کرد: اما طرف دیگر ماجرا را که پیمانکار به خاطر برداشت مصالح مازاد جهت تکمیل پروژه بزرگراه اهر-تبریز ۴۳۰ میلیون تومان توسط اداره دولتی جریمه می‌شود بر مشکلات می‌افزاید و از طرفی هیچ پولی به پیمانکار نمی‌دهیم اما جریمه چند صد میلیون تومانی می‌کنیم.

خدابخش با اشاره به قبول نواقص بزرگراه اهر-تبریز از سوی ادارات‌کل استانی گفت: نواقص و ایرادات از جمله تابلوهای علائم راهنمایی و رانندگی و دوربرگردان قطعه ۲ بزرگراه اهر-تبریز تا ۱۵ مردادماه از سوی اداره‌کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی تکمیل می‌شود.

فرماندار شهرستان اهر از آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای جابه‌جایی پلیس‌راه اهر-تبریز خبر داد و خاطرنشان کرد: زمین لازم برای احداث محل جدید پلیس‌راه اهر-تبریز شناسایی شده و در صورت تأیید جهت احداث پاسگاه به اداره‌کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی واگذار می‌شود.

راه و شهرسازی پروژه‌ها را ناقص تحویل راهداری می‌دهد

معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی نیز در گفتگویی با انتقاد از تحویل پروژه‌های ناقص از سوی راه و شهرسازی گفت: ایرادات بزرگراه اهر- تبریز با نصب تابلو رفع نمی‌شود.

غلامرضا رسول‌زاده اظهار داشت: پروژه‌های راه‌سازی که اداره‌کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی تحویل می‌دهد اکثراً ناقص و دارای ایرادات فنی است.

معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان ‌شرقی با اشاره به این‌که پروژه بزرگراه اهر-تبریز نواقص و ایرادات خطرساز دارد، افزود: نواقص بزرگراه اهر-تبریز با نصب تابلوهای علائم راهنمایی و رانندگی حل نمی‌شود بلکه ایراداتی خطرساز دارد که باید برای رفع این ایرادات به فکر برنامه باشیم.

وی با تأکید بر وظیفه اداره‌کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی در قبال رفع ایرادات بزرگراه اهر-تبریز گفت: در گذشته هنگام بهره‌برداری از پروژه راه‌سازی، تجهیزات راهداری و ایمنی دریافت می‌کردیم اما در طول ۱۰ سال گذشته اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی نه تنها پروژه تکمیل شده تحویل نگرفته است بلکه هر پروژه‌ای که تحویل گرفتیم نواقص و ایرادات فنی داشته است.

رسول‌زاده ادامه داد: وقتی پروژه بزرگراهی همچون بزرگراه اهر-تبریز را به راهداری تحویل می‌دهند لااقل تجهیزات ایمنی نیز تحویل می‌دادند، ولی متأسفانه از تجهیزات راهداری جاده‌های روستایی برای رفع نواقص پروژه‌های ملی استفاده می‌کنیم.

معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان ‌شرقی با انتقاد از تحویل پروژه‌های راه‌سازی دارای نقص به راهداری استان گفت: اگر تجهیزات و امکاناتی داشته باشیم قطعاً برای رفع ایرادات بزرگراه‌ها استفاده می‌کنیم و باید قبول کنیم که محدودیت شدید منابع مالی آزرده خاطرمان می‌کند.

وی با ذکر این‌که اداره‌کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی بایستی مابقی پروژه بزرگراه اهر-تبریز را پس از تکمیل و رفع نواقص، به راهداری تحویل دهد، بیان داشت: مردم و مسئولان شهرستانی حق دارند از تأخیر در اجرای پروژه و مطالبه رفع ایرادات گله‌مند باشند، هرچند دولت برای بزرگراه اهر-تبریز هزینه می‌کند اما به خاطر پیمانکار و عدم نظارت کافی تمامی زحمات بر باد می‌رود.

۱۳ روستای اهر و هریس دسترسی به بزرگراه ندارند

رئیس پلیس‌راه اهر-تبریز نیز در گفتگویی عدم پیش‌بینی دسترسی ایمن ۱۳ روستای اهر و هریس به بزرگراه اهر-تبریز را از ایرادات فنی این پروژه عنوان کرد.

سرگرد ناصر پاشایی اظهار داشت: طبق بررسی‌های به‌عمل آمده؛ پروژه بزرگراه اهر-تبریز تابه‌حال ۳۸ ایراد اساسی و نقاط حادثه‌خیز دارد که مدام برای رفع ایرادات پیگیری کرده‌ایم اما پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

وی افزود: شهرک صنعتی اهر دوربرگردان ندارد و اگر کسی بخواهد از شهرک صنعتی به سمت شهر حرکت کند می‌بایست ۸ کیلومتر رانندگی کند تا به دوربرگردان برسد.

پاشایی بابیان این‌که متأسفانه دوربرگردان‌های بزرگراه اهر-تبریز فاقد علائم راهنمایی و رانندگی است در حین رانندگی در صورت اصلاح مسیر دچار حادثه می‌شوند، ادامه داد: تردد به روستای وردین و یایجلو و بلعکس در بزرگراه اهر-تبریز کاملاً خطرساز بوده و مسیر دسترسی ایمن وجود ندارد.

در برخی از نقاط بزرگراه اهر-تبریز برای تأمین ایمنی تردد، هیچ‌گونه گارد ریل پیش‌بینی نشده است

رئیس پلیس‌راه اهر-تبریز گفت: در برخی از نقاط بزرگراه اهر-تبریز برای تأمین ایمنی تردد، هیچ‌گونه گارد ریل پیش‌بینی نشده است که در صورت بروز حادثه منجر به تصادف شاخ به شاخ خودروها می‌شود.

وجود چشمه زیر بزرگراه!

وی بابیان این‌که در قسمتی از بزرگراه اهر-تبریز حدفاصل بین کاروانسرا و راهدارخانه، از زیر جاده چشمه آب وجود دارد که هر آن امکان بروز حوادث وجود دارد، یادآور شد: متأسفانه ۱۳ روستای اهر و هریس دسترسی ایمن و مناسبی به بزرگراه اهر-تبریز ندارد و روستاییان مجبور می‌شوند تا از مسیر خطرساز وارد جاده شوند.

پاشایی تأکید کرد: طراحان جاده‌ها از جمله بزرگراه اهر-تبریز طبیعتاً غیربومی هستند و هیچ تجربه‌ای ندارند و از طرفی از کارشناسان بومی نظرخواهی نمی‌کنند.

ایمنی مردم برای تردد تأمین نشده است

رئیس پلیس‌راه اهر- تبریز با ابراز نگرانی از نتیجه دخالت مسئولان غیرمرتبط با پروژه‌های راه‌سازی بیان داشت: مسئولان ما به خاطر مسائل سیاسی و … مدام فشار می‌آورند که فلان قطعه از بزرگراه یا جاده را باز کنید، در حالی که هنوز ایمنی مردم برای تردد تأمین نشده است.

وی در ادامه افزود: در بارندگی‌های اخیر بخشی از بزرگراه اهر-تبریز به زیر آب رفت و این امر نشان‌گر مهارت طراح جاده است که به جای هدایت آب سطحی از پل، جاده را زیر آب می‌برد واقعاً دست طراح درد نکند.

پاشایی اظهار کرد: سوال من از مدیران راه و شهرسازی و راهداری استان این است که چرا به پیمانکاران برای ایمن‌سازی جاده هزینه پرداخت می‌کنید، این در حالیست که حتی اهمیتی به ایمن‌سازی جاده نمی‌دهند و اگر پلیس به موضوع ورود کند سریع دست به حاشیه‌سازی می‌زنند.

رئیس پلیس‌راه اهر-تبریز با تأکید بر این‌که سه‌راهی هریس جزو نقاط حادثه‌خیز جاده اهر-تبریز در استان و کشور شناخته می‌شود، گفت: سه‌راهی هریس مشهور به قتلگاه است متأسفانه برای ایمنی کاربران جاده‌ای در این نقطه کمترین اهمیتی از سوی مجریان پروژه داده نمی‌شود.

وی یادآور شد: همه از جاده اهر-تبریز تردد می‌کنیم، اما تابه‌حال کسی نپرسیده که چرا در سه‌راهی شیخ رجب روشنایی وجود دارد اما هیچ وقت چراغ‌ها روشن نمی‌شود.

پاشایی خاطرنشان کرد: اکثر مشکلات از آنجایی ناشی می‌شود که مسئولان غیرمرتبط در حوزه راه‌سازی دخالت می‌کنند و پیمانکاران نیز بر حسب سخنان همان مسئول؛ ایرادات و نواقص بزرگراه اهر-تبریز را نادیده می‌گیرند.

دو کیلومتر از پروژه بزرگراه اهر- تبریز نیاز به آسفالت‌ریزی دارد

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از عدم تحقق وعده وزارت راه در تکمیل بزرگراه اهر- تبریز گفت: اتمام این بزرگراه در انتظار ۷۰۰ تُن قیر برای آسفالت ریزی است.

احمد محرم‌زاده با اشاره به عدم تحقق وعده وزارت راه و شهرسازی در تکمیل بزرگراه اهر- تبریز اظهار داشت: مسئولین راه و شهرسازی قول داده بودند تا بخش باقی‌مانده از بزرگراه اهر-تبریز تا پایان خردادماه و اوایل تیرماه به اتمام برسد و طبق وعده زیرسازی را با سرعت تمام پیش بردند.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی افزود: سه هفته‌ای می‌شود که تکمیل پروژه بزرگراه اهر-تبریز معطل ۷۰۰ تُن قیر برای آسفالت‌ریزی است، این موضوع را از وزارت راه و شهرسازی پیگیر شدیم که در نهایت پاسخ معاون وزیر راه این بود که هنوز دولت ریالی از اعتبارات وزارت راه و شهرسازی را تخصیص نداده است.

وی ادامه داد: متأسفانه به جای پول نقد، اوراق در اختیار اداره‌کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی گذاشته‌اند، طبق گفته‌های مدیرکل راه و شهرسازی استان تاکنون هیچ یک از کارخانجات قیر حاضر به فروش قیر با اوراق به دولت نشده‌اند از این‌رو بر اساس هماهنگی با کمیسیون عمران مجلس مقرر شد تا قیر مورد نیاز برای تکمیل بزرگراه اهر- تبریز را تأمین کنیم.

محرم‌زاده تصریح کرد: حدود دو کیلومتر از پروژه بزرگراه اهر- تبریز نیاز به آسفالت‌ریزی دارد، اما با کمال تأسف دولت نمی‌تواند از تأمین ۷۰۰ تُن قیر برآید.

مردم دو شهر تبریز و اهر راضی به افتتاح عجله‌ای و ناقص پروژه مهم بزرگراه اهر- تبریز نیستند و از مسئولان امر تکمیل نواقص پروژه و سپس افتتاح آن را مطالبه می‌کنند چراکه اگر این طرح تکمیل شود می‌تواند سرمایه گذاران بسیاری را به سمت این منطقه روانه ساخته و زمینه اشتغال زایی بسیاری را برای جوانان منطقه فراهم کند.

منبع: تحلیل بازار