به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، علی قنبری روز دوشنبه در حاشیه بازدید اعضای کارگروه تخصصی گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی آذربایجان شرقی از وضعیت آفات جنگل های ارسباران، اظهار کرد: آفت ابریشم باف ناجور در مناطق قلعه دره سی، مکیدی دره سی، اسکلو و علی آباد، آفت در مرحله پروانه و توده تخم مشاهده شد.

وی افزود: در جنگل های کلشلوی کلیبر آفت ابریشم باف ناجور در مرحله شفیره و لارو مشاهده می شود که البته اقدامات لازم در هر ۲ منطقه یاد شده در حال انجام است.

وی با اعلام اینکه مطابق پیش بینی همه درختان آسیب دیده از آفت در حال بازسازی برگ های تغذیه شده هستند، اظهار کرد: در جنگل های کلشلو از فردا عملیات جمع آوری لارو و شفیره انجام خواهد شد و در هفته های آینده توده های تخم هم جمع آوری می شود.

قنبری افزود: با اقدامات و تدابیر اتخاذ شده در سال آینده شاهد کنترل آفت و حداقل شدن خسارت در جنگل های ارسباران خواهیم بود.

چندی پیش باند هواپیمای سبک محلول‌پاش در شهرستان هریس مستقر و برای نخستین بار، محلول‌پاشی در جنگل‌های ارسباران با پرواز هواپیماهای سبک از این باند انجام شد .

جنگل‌های ارسباران ناحیه کوهستانی وسیعی در شمال آذربایجان‌شرقی است که در محدوده شهرستان‌های اهر، هریس، کلیبر، ورزقان و خداافرین قرار دارد و یونسکو ۷۲ هزار و ۴۶۰ هکتار از آن را به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره ثبت کرده است.

آفت ابریشم باف ناجور معروف به پروانه کولی یکی از مخرب‌ترین آفات برگ خوار درختان جنگلی در نقاط مختلف دنیا است.
این پروانه در مناطق مختلفی از ایران به ویژه در استان‌های شمالی و شمال‌غرب کشور زندگی می‌کند.

در مراحل اولیه لاروی این آفت از برخی میزبان‌های ترجیحی نظیر درختان بلوط، بید و توسکا تغذیه می‌کند، اما لاروهای بالغ آن می­ توانند بیش از ۵۰۰ گونه درخت و درختچه را مورد تغذیه قرار دهند. در منطقهٔ ارسباران پروانه ابریشم باف ناجور حداقل از ۳۲ گونه درخت و درختچه تغذیه می‌کند.

منبع: ایرنا