به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد امیدفر روز سه شنبه در گفت و گویی با بیان اینکه سامانه بارشی تا روز جمعه در استان فعال خواهد بود، افزود: در این مدت آسمان همه نواحی استان همراه با وزش باد گاهی شدید خواهد شد و دما به صورت نسبی کاهش می یابد.

وی اظهار کرد: در پی فعال شدن این سامانه احتمال آبگرفتگی معابر عمومی،  سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها و برخورد آذرخش، خسارت به باغات و تاسیسات در اثر وزش باد، پرتاب اشیا و سقوط تابلوهای تبلیغاتی وجود دارد.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی به مردم،  مسافران و رانندگان توصیه کرد تا از اتراق در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها، صعود به ارتفاعات و فعالیت های کوهنوردی خودداری کنند.

امیدفر همچنین خواستار محکم کردن سازه های سبک و تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در عبور از کنار ساختمان های نیمه کاره شد و از کشاورزان خواست به توصیه های کارشناسان استان توجه کنند.

وی یادآوری کرد: در زمان کنونی ( ۱۰ و ۴۵ دقیقه) بناب با ۲۹ و هریس با ۱۹ درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب گرمترین و خنک ترین شهرهای استان بوده و دمای تبریز ۲۵ درجه و آسمان آن قسمتی ابری است.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

منبع: ایرنا