به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد اسدی در جلسه کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان اهر با اشاره به این‌ که پایاب سد ستارخان از سه ناحیه و تراس رودخانه اهر چایی تشکیل یافته است، اظهار داشت: نواحی پایاب سد ستارخان و تراس رودخانه اهر چایی شامل ۴ هزار و ۲۷ هکتار اراضی کشاورزی و باغی است.

وی از فعالیت ۹ تعاونی آب‌بران در پایاب سد ستارخان شهرستان اهر خبر داد و گفت: برای این‌که بتوانیم از مشکلات بکاهیم و از هرگونه بروز مشکلات جدید جلوگیری کنیم لازم است تا شرکت‌های تعاونی آب‌بران و تعاونی‌های تولید را در شهرستان اهر فعال‌سازی کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی اهر با ابراز نگرانی از خرد شدن باغات شهرستان اهر و گسترش ویلاسازی در اراضی کشاورزی افزود: تا سه سال پیش در روستای دیزبین ۸۵ نفر بهره‌بردار داشتیم، ولی اکنون با خرد کردن باغات و فروش آن بهره‌برداران روستای دیزبین به بیش از ۴۵۰ نفر رسیده، این در حالی است که اقدامات خودسرانه در باغات خرد شده ضربه مهلکی به تولید بخش کشاورزی شهرستان اهر وارد می‌کند.

اسدی بر لزوم جلوگیری از خرد شدن باغات شهرستان اهر تأکید کرد و یادآور شد: قطره‌چکان طرح‌های آبیاری قطره‌ای برای اینکه آب بیشتری به دست آوردند را دستکاری می‌کنند و از طرفی برخی از مالکان باغاتی که خرد شده اقدام به سرقت آب کشاورزی با سوراخ کردن لوله اصلی کرده‌اند.

وی با ذکر این‌که دستکاری لوله‌های آبیاری قطره‌ای توسط عده‌ای از باغداران باعث شده تا باغات بالادست از حق خود محروم شوند، گفت: هر قدر یکپارچگی اراضی کشاورزی از بین می‌رود مشکلات بخش کشاورزی نیز افزایش می‌یابد لذا درخواست می‌کنم تا از خرد شدن باغات که در نتیجه آن تولیدات کشاورزی با افت قابل توجهی است جلوگیری شود.

مدیر جهاد کشاورزی اهر با تأکید بر این‌که جهاد کشاورزی اهر تا حدود اختیارات با خرد شدن اراضی کشاورزی و باغی مقابله می‌کند، خاطرنشان کرد: خرد شدن اراضی کشاورزی، امنیت غذایی را در معرض خطر قرار می‌دهد، ولی برخی کشاورزان برای سود بیشتر ۱ هکتار باغ را به ۲۰ قطعه تقسیم و به افراد غیربومی فروخته است، در حالی که باغات شهرستان اهر از تولید فاصله گرفته و بیشتر به تفرجگاه آخر هفته تبدیل شده‌اند.

اسدی در پایان از عدم خدمات‌رسانی به باغات زیر نیم هکتار در شهرستان اهر خبر داد و افزود: قانون تغییر کاربری باغات زیر یک هکتار را منع کرده و به منظور جلوگیری از خرد شدن اراضی باغی، هیچ‌گونه خدماتی از قبیل تسهیلات، مجوز خانه‌باغ‌، حصارکشی و … داده نمی‌شود.