به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمدباقر هنربر گفت: مسافران و گردشگرانی که در محل آتش روشن می‌کنند، ممکن است، خاموش کردن آتش را به طور کامل در محل فراموش کنند یا برخی از چوپانان که در حین چرای گوسفندان آتش روشن می‌کنند، آتش را به طور کامل خاموش نمی‌کنند به همین دلیل این عوامل باعث شروع آتش سوزی در محل می‌شود.

وی با بیان اینکه از اسفندماه سال گذشته، بخش نامه‌هایی به فرمانداران، مدیران کل منابع طبیعی و محیط زیست برای صیانت از جنگل‌های ارسباران ارسال شده است ادامه داد: با همکاری اعضای ستاد، اقدامات پیشگیرانه به تمامی فرمانداران ابلاغ شده است و همچنین تاکید شده رده‌های جانشینی برای مدیران تعیین شود تا در صورت در دسترس نبودن مدیران، جانشین‌های اول و دوم برای اطلاع رسانی حوادثی مانند آتش سوزی پاسخگو باشند.

هنربر با اشاره به همکاری و مشارکت ستاد کل نیرو‌های مسلح در اطفای حریق جنگل‌ها با مدیریت بحران اظهار کرد: براساس بند ز ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور، ستاد کل نیرو‌های مسلح مکلف شده‌اند امکانات خود را برای اطفای حریق به صورت هوایی در اختیار استان قرار دهند تا در شرایط بحرانی، بالگرد‌ها در سریع‌ترین زمان اقدام کنند.

وی ادامه داد: با هدف پیشگیری و جلوگیری از آتش سوزی، با رئیس اطفای هوایی وزارت دفاع در ارتباط هستیم تا در مواقع بحرانی بالگرد‌های مورد نیاز را به منطقه اعزام کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به بحث فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در خصوص صیانت از جنگل‌ها و پیشگیری از حریق گفت: بحث فرهنگ سازی با هماهنگی اداره کل منابع طبیعی و اداره کل حفاظت از محیط زیست انجام شده است، طبق قانون مدیریت بحران کشور، مسئولیت اطفای حریق جنگل‌های و مراتع استان برعهده‌ اداره کل منابع طبیعی است، ولی در استان ما تعدادی از پلاک‌های حفاظت شده در اختیار اداره حفاظت از محیط زیست نیز قرار گرفته است.

وی به تشکیل کمیته‌ صیانت از جنگل‌های ارسباران اشاره کرد و گفت: فرمانده میدانی سه شهرستان خدا آفرین، کلیبر و هوراند برعهده‌ اداره کل منابع طبیعی استان و فرمانده میدانی شهرستان‌های ورزقان، اهر و جلفا نیز برعهده‌ اداره کل حفاظت از محیط زیست استان است البته سایر دستگاه‌ها و اعضای ستاد جهت همکاری در کنار این دو اداره کل خواهند بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری افزود: تقویت سیستم رادیویی در منطقه، پیش بینی و تقویت دیده بان، استقرار دیده بان در نقاط حساس و کانون‌های پرخطر جهت اطلاع رسانی آتش سوزی در زمان طلایی، آموزش جوامع محلی توسط منابع طبیعی و محیط زیست، آموزش مسافران و گردشگران از جمله تمهیدات لازم برای جلوگیری از هرگونه حوادث از جمله آتش سوزی است.

وی با اشاره به راه اندازی پایگاه دائمی اطفای حریق در جنگل‌های ارسباران گفت: از دی ماه گذشته جلساتی با مس سونگون برای احداث پایگاه دائمی اطفای حریق جنگل‌های ارسباران و امداد کوهستان برگزار کردیم، در حال حاضر این موارد در مرحله‌ مصوبه‌ مجمع عمومی مس است.

هنربر ادامه داد: مقرر شده این پایگاه با مبلغ ۲۴ میلیارد تومان در منطقه‌ی خوینه رود ورزقان راه اندازی شود چرا که این منطقه احاطه‌ کاملی به منطقه‌ی ارسباران دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به ضرورت راه اندازی پایگاه دائمی اطفای حریق در جنگل‌های ارسباران اضافه کرد: پایگاه دائمی اطفای حریق برای مستقر و آمادگی نیرو‌ها در این منطقه راه اندازی می‌شود، قطعا تجهیز شدن به امکانات، آمادگی لازم و اعزام نیرو در سریع‌ترین زمان به محل حادثه، بسیار مهم است.

وی ادامه داد: با توجه به صعب العبور بودن منطقه، رسیدن نیرو‌ها برای اطفای حریق جنگل‌ها زمان بر می‌شود بر همین اساس وجود پایگاه دائمی در منطقه برای آمادگی و استقرار نیرو‌های هلال احمر، نیرو‌های یگان حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی بسیار ضروری است.

هنربر خاطرنشان کرد: تعداد آتش سوزی‌ها در جنگل‌های ارسباران در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، کاهش یافته است و این روند کاهشی  به علت همکاری مردم و اقدامات پیشگیرانه بود.

منبع: خبرگزاری صداوسیما