اخبار استان آذربایجان شرقی » سلامت
کد خبر : 49089
شنبه - 26 تیر 1400 - 18:40
رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

۸ درصد جمعیت آذربایجان شرقی واکسینه شدند/کمبود واکسن نداریم

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه هیچ کمبودی در واکسن نداریم، گفت: مراکز تزریق واکسن در آذربایجان‌شرقی حتی در روزهای تعطیل و به صورت شیفتی آماده‌ی ارائه‌ خدمات به مردم استان هستند.

۸ درصد جمعیت آذربایجان شرقی واکسینه شدند/کمبود واکسن نداریم

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، سیمین خیاط زاده در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت واکسیناسیون در آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: تاکنون حدود ۳۷۲ هزار نفر از مردم استان در مراکز زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی تبریز در دو دز واکسینه شده اند که تقریبا بیش از ۸ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود البته در بعضی نقاط این تعداد ۱۰ درصد است.

وی با بیان اینکه اکنون واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال شروع و در حال انجام است، گفت: هدف از تزریق واکسن پیشگیری از فوت و ابتلای شدید ناشی از ویروس کرونا و جلوگیری از ورود به پیک پنجم این ویروس است اما نمی‌دانیم به چه علت میزان استقبال مردم از تزریق واکسن کاهش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه مراکز تزریق واکسن در استان و مخصوصا در تبریز افزایش یافته و حتی در روزهای تعطیل و شیفت بعد از ظهر نیز فعال هستند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر واکسن به اندازه‌ی کافی موجود است و مردم عزیز بدانند که هیچ یک از افرادی که واکسینه شده اند، علائم شدید بیماری ندارند و این موضوع در کادر درمان کاملا مشهود است به طوریکه بعد از واکسینه شدن این گروه میزان فوت و ابتلای شدید در بین کادر درمان فوق العاده کاهش یافته و در حد صفر است.

خیاط زاده اضافه کرد: مردم به هیچ عنوان نگران واکسن ها نباشند چراکه تمامی واکسن های موجود مجوز استفاده و تزریق عمومی را اخذ کرده و کاملا قابل اطمینان هستند.

وی با بیان اینکه بهترین واکسن همان واکسن موجود است، متذکر شد: تاثیر تمامی واکسن ها یکسان است و هیچ عارضه‌ خطرناکی ندارند و حتی اگر فرد بعد از تزریق واکسن رعایت نکند، در صورت ابتلای مجدد به کرونا، دقیقا مانند یک سرماخوردگی ساده خواهد بود لذا جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

وی در خصوص واکسیناسیون افراد دارای بیماری های خاص نیز اظهار کرد: برای واکسیناسیون بیماران خاص محدودیت سنی نداریم و تنها برای افراد بالای ۱۸ سال واکسن تزریق می‌شود و تاکنون بالای ۸۰ درصد از بیماران سرطانی، ام اس و… واکسینه شده و همچنان در حال واکسینه شدن هستند.

وی ادامه داد: برای تزریق مادران شیرده که قبلا واکسینه نمی‌شدند، واکسن های سینوفارم و آسترازنکا استفاده می‌شود و هیچ مشکلی وجود ندارد.

رئیس گروه مقابله و پیشگیری از بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز تاکید کرد: افرادی که قبلا به ویروس کرونا مبتلا شده اند، در صورت بستری در بیمارستان سه ماه و در صورت  قرنطینه خانگی یک ماه پس از بهبودی می‌توانند با مراجعه به سایت  (SALAMAT.GOV.IR) و ثبت نام، بعد از دریافت پیامک به مرکز بهداشت مورد نظر مراجعه کرده و واکسن خود را تزریق کنند.

منبع: ایلنا