به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، اکبر فتحی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: برای حمایت از کشاورزان در شرایط خشکسالی حاکم به استمهال وام های کشاورزی فعالانی که در سال زراعی ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ به دلیل خشکسالی دچار ضرر و زیان شده اند، اقدام خواهد شد و نیز تسهیلات کم بهره ۴ درصد در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

وی گفت: حاکم بودن شرایط خشکسالی در منطقه و کل کشور مردم را هم به لحاظ آب آشامیدنی و هم آب مورد نیاز کشاورزی با مشکل مواجه ساخته است و تولید محصولات کشاورزی به ویژه در بخش دامپروری با مشکلات عدیده ای روبه رو شده است. بنابراین جهت استفاده بهینه از آب، تعریف نظامی در بخش کشاورزی در این ارتباط ضروری می نماید که در آن شرایط اقلیمی منطقه، بهینه سازی مصرف و اقتصاد کشاورزان و سودی که از تولید این محصولات برداشت می شود، لحاظ شده باشد.

وی با بیان اینکه از سال ۹۵ اصلاح الگوی کشت در استان آغاز شده است، گفت: با توجه به تداوم شرایط خشکسالی در طول چند سال گذشته، از سال ۹۵ محصولاتی که نیاز آبی کمتری دارند جایگزین محصولاتی با نیاز آبی زیاد شده اند و در حوضه دریاچه ارومیه بیشتر به سمت تولید محصولاتی مانند کلزا و کینوا اقدام شده است و حتی تولید محصول پر آب بری مانند یونجه حذف شده و نباتات علوفه ای دیگر جایگزین آن شده است و کشت محصولاتی مانند پیاز و سیب زمینی و گوجه فرنگی و به طور کل محصولات جالیزی با محصولات کم آب بر جایگزین شده و تلاش می شود با توسعه گلخانه ها تولید این محصولات به سمت کشت گلخانه ای سوق داده شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: در سالهای گذشته در ارتباط با اصلاح الگوی کشت دیمزارها کارهای اساسی در پیش گرفته شده است ترویج ارقام اصلاح شده ای که در برابر شرایط نامساعد مقاومت بالاتری دارندکه شامل ارقام مقاوم گندم و جو می باشد همینطور به ترویج کشت نباتات علوفه ای اقدام شده که قبلاً در بخش کشاورزی آنچنان رایج نبوده است. اما در طی دو سال گذشته به کشت علوفه های خشبی به جای آیش زمین در تناوب با کشت غلات پرداخته شده است تا در شرایط خشکسالی علوفه مورد نیاز دامداران را فراهم کند.

وی با اشاره به مصوبه جدید هیئت دولت در ارتباط با خشکسالی اظهار داشت: برای حمایت از کشاورزان و تداوم فعالیت کشاورزی شان به ویژه در بخش دامپروری که با مشکلات شدیدی دست به گریبان است، به استمهال وام های کشاورزی فعالانی که در سال زراعی ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰به دلیل خشکسالی دچار ضرر و زیان شده اند، اقدام خواهد شد و سود و جرائم آن توسط دولت و اصل وام در سال‌های آتی توسط خود کشاورزان پرداخت خواهد شد. همینطور مبلغی برای انتقال آب با لوله، مرمت و لایروبی قنوات و لاینینگ کانال های آب در اختیار وزارت جهادکشاورزی و وزارت نیرو قرار خواهد گرفت که به جهت اجرای موارد فوق به کشاورزان اختصاص دهند. به علاوه  بر اساس این مصوبه هیئت دولت تسهیلات کم بهره ۴ درصد در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت تا بتوانند به تامین نهاده های مورد نیاز خود بپردازند.

منبع: فارس