به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، خشکسالی سال جاری زراعی در آذربایجان شرقی مانند همه جای کشور بی سابقه است و گفته می شود این درجه از گرمای هوا و کمبود بارش در ۷۰ سال گذشته در این خطه تجربه نشده است.

خشکسالی باعث شده که پیش بینی برداشت گندم در آذربایجان شرقی که بیش از ۹۰ درصد آن به شکل دیم کاشت می شود، از حدود ۸۰۰ هزار تن در سال های قبل به زیر ۵۰۰ هزار تن در سال زراعی جاری کاهش یابد.

بدیهی است که جبران خسارت یک هزار و ۴۵۰ میلیارد تومانی در بخش زراعت،  ۴۰۷ میلیارد تومانی در بخش باغبانی و  ۸۵۲ میلیارد تومانی در بخش دام و طیور آذربایجان شرقی به عنوان نتیجه خشکسالی بی سابقه از عهده فعالان بخش کشاورزی بر نمی آید و نهادهای مسوول باید با اتخاذ تدابیر لازم به گونه ای عمل کنند که شانه کشاورزان بیش از این زیر فشار مشکلات خم نشود.

با این نگاه بود که محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی به تازگی، خواستار اختصاص تسهیلات ارزان ‌قیمت برای حمایت از بخش کشاورزی استان شد و تاکید کرد: کشاورزان و دامداران به عنوان سردمداران سلامت غذایی و محصولات کشاورزی با کیفیت باید حمایت کافی را ببینند و دلگرم باشند.

اکبر فتحی، رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی خسارت های وارد شده به بخش کشاورزی به دلیل خشکسالی های چند سال اخیر به سختی قابل جبران است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: سطح پوشش بیمه محصولات کشاورزی یکی از مزیت های رقابتی بین شرکت های غیردولتی بخش کشاورزی است.

اکبر فتحی با اشاره به تعداد ناکافی کارگزاری های بیمه محصولات کشاورزی، خواستار افزایش آنها شد و گفت: متاسفانه با توجه به نوع نگرش، فشارهای موجود و سیاست کارشناسی هیئت مدیره صندوق بیمه این شرایط مهیا نشده است، در حالی که سطح پوشش بیمه محصولات کشاورزی می تواند یکی از مزیت های رقابتی بین شرکت های غیردولتی مثل شرکت های غیردولتی سازمان نظام مهندسی کشاورزی باشد.سطح پوشش بیمه محصولات کشاورزی می تواند یکی از مزیت های رقابتی بین شرکت های غیردولتی مثل شرکت های غیردولتی سازمان نظام مهندسی کشاورزی باشد.

وی در ارتباط با مزایا و تاثیر بیمه محصولات کشاورزی در وضعیت معیشتی کشاورزان و بخش کشاورزی گفت: باید با برگزاری جلساتی تخصصی و با حضور مدیران صندوق بیمه محصولات کشاورزی، مزایا، معایب و تاثیر بیمه محصولات کشاورزی بر کشاورزان و بخش کشاورزی استان تبیین شود تا با برنامه ریزی دقیق و در راستای بهبود وضعیت بخش کشاورزی با همکاری صندوق بیمه، گرهی از این مشکلات باز شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه خسارت های وارد شده به بخش کشاورزی استان به دلیل خشکسالی های چند سال اخیر به سختی قابل جبران است، افزود: کشاورزان، دامداران و فعالین خسارت دیده بخش کشاورزی که در سال های اخیر محصولات خود را بیمه کرده اند، انتظار دارند صندوق بیمه در حد امکان و در اسرع وقت برای جبران خسارت ها اقداماتی انجام دهد تا بتوانند با تامین مایحتاج خود مثل نهاده های دامی و زراعی به موضوع تولید محصولات کشاورزی باز گردند.

فتحی با تاکید بر لزوم پیگیری پرداخت خسارت های خشکسالی در سال جاری گفت: علاوه بر آذربایجان شرقی، استان های دیگری نیز از خشکسالی آسیب دیده اند، اما کارشناسان حوزه کشاورزی موظف هستند با بررسی دقیق میزان خسارت های وارده بر کشاورزان، دامداران و سایر فعالین بخش کشاورزی با رعایت حقوق آنها، اقدام به تعیین و تامین منابع مالی کرده و خسارت آنها را پرداخت کنند.

وی افزود: دولت به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی با توجه به خشکسالی و خسارت های وارده بر بخش کشاورزی حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتباربرای زیرساخت ها تخصیص داده است که سهم هر استان بر اساس میزان خسارت وارد شده تعیین خواهد شد و نقش کارشناسان در تعیین خسارت اهمیت زیادی دارد و باید به درستی ایفا شود تا حقوق کشاورزان پایمال نشود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در ارتباط با استمهال وام های کشاورزان خسارت دیده در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ گفت: باید در اسرع وقت نسبت به پرداخت خسارت به دامداران خسارت دیده اقدام شود و شناسایی این دامداران و معرفی به بانک های طرف قرارداد در کوتاه مدت انجام شود تا گرهی از مشکلات دامداران باز شود.

خشکسالی، عامل کاهش ۳۸۰ هزار تنی تولید محصولات در بخش کشاورزی آذربایجان شرقی 

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به کاهش ۳۸۰ هزار تنی محصولات کشاورزی استان به دلیل خشکسالی گفت: حوزه کشاورزی متاثر از همه عوامل اقتصادی و طبیعی بوده و به همین دلیل بسیار ریسک پذیر  است.

نادر نقیلی گفت: سطح اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی، یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار شامل زیر بخش های زراعت، باغ، دام و شیلات است و زیر بخش صنایع تولیدی و تبدیلی به همه موارد اشاره شده مرتبط است.

نقیلی با تاکید بر لزوم تامین امنیت غذایی  به عنوان رسالت وزارت جهاد کشاورزی گفت: این وظیفه سنگینی است که جهاد کشاورزی برعهده دارد، اما این وظیفه ریسک پذیر و آسیب پذیر بوده و هر سال به علت ناحیه سرد و کوهستانی استان آذربایجان شرقی با عوامل متعدد قهری و طبیعی صدمه می بیند.

وی افزود: آذربایجان شرقی به عنوان قطب کشاورزی شناخته می شود و در تولید محصولات متنوع و حوزه مدیریت هر سال رتبه های برتر را به خود اختصاص می دهد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به تولید بیش از دو سوم محصولات کشاورزی به صورت دیم و وابسته به بارندگی در استان گفت: متاسفانه کاهش بارندگی ، سرمازدگی و خشکسالی و عوامل دیگر خیلی زود باعث ایجاد مشکلات و خسارت های جبران ناپذیر به کشاورزی استان می شود.

۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان، برآورد خسارت خشکسالی در سال جاری 

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، میزان خسارت ناشی از خشکسالی بخش کشاورزی استان در سال زراعی جاری را ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: بعد از آن عواملی مثل سرمازدگی، سیل، تگرگ، باد و طوفان در رتبه های بعدی قرار دارند.

وی خشکسالی را دوره خشکی و کم آبی ویژه و غیرعادی تعریف کرد و افزود: خشکسالی کشاورزی تعریف دیگری دارد ؛اگر در دوره ای مشخص میزان آب مورد نیاز خاک برای رشد گیاه تامین نشود، خشکسالی رخ داده است و میزان بارندگی با میزان تولید محصول رابطه مستقیم دارد و اگر بارندگی کمتر باشد، میزان تولید محصول نیز کم خواهد بود.

نقیلی خسارت های وارده به بخش کشاورزی را با توجه به اینکه عمده زمین های کشاورزی استان به صورت دیم است، تاخیر در جوانه زنی و کاهش تراکم بوته در هکتار که باعث کاهش عملکرد شده است، اعلام کرد.

 وی افزود: خسارات خشکسالی در سالجاری در بخش زراعت ۲۴۵ هزار تن کاهش تولید به ارزش یک هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان  و حدود ۵۳ درصد قحطی را شامل می شود؛ این رقم دربخش باغبانی ۷۱ هزار تن صدمات به ارزش ۴۰۷ میلیارد تومان و ۱۵ درصد خسارت را شامل می شود و در بخش دام و طیور ۶۴ هزار تن محصول به ارزش ۸۵۲ میلیارد تومان که ۳۱ درصد خسارت را شامل می شود.

در سالجاری در بخش زراعت ۲۴۵ هزار تن کاهش تولید به مبلغ یک هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان  و حدود ۵۳ درصد قحطی را شامل می شود، دربخش باغبانی ۷۱ هزار تن صدمات به مبلغ ۴۰۷ میلیارد تومان که ۱۵ درصد خسارت را شامل می شود و در بخش دام وطیور ۶۴ هزار تن محصول به مبلغ ۸۵۲ میلیارد تومان که ۳۱ درصد خسارت را شامل می شود که در کل ۲ هزار و ۷۱۰ میلیارد تومان خسارت بواسطه خشکسالی به بخش کشاورزی استان وارد شده است.

نقیلی با اشاره به رتبه اول آذربایجان شرقی در جذب اعتبار تسهیلاتی جهت توسعه گلخانه ها و مکانیزه کردن تولید محصولات کشاورزی در سال ۱۳۹۹ گفت: خوشبختانه برنامه ریزی ها و اقدامات برای توسعه گلخانه ها کاملا موفقیت آمیز بوده و استان های دیگر جهت توسعه گلخانه ها و نحوه انجام آن با سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی در ارتباط هستند و به عنوان الگوی خود راه های توسعه را امکان سنجی می کنند.

وی در ارتباط با صادرات محصولات تولیدی گلخانه های آذربایجان شرقی نیز گفت: اکثر گلخانه ها مخصوصاً در حوزه صیفی جات با توجه به وجود بازار مناسب، محصول خود را با بازاریابی در کشورهای دیگر به فروش می رسانند.

وی افزود: میزان تولید استان در بخش گلخانه بسیار مناسب بوده و مازاد مصرف استان به سایر استانها انتقال می یابد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه آذربایجان شرقی در تامین غذای مردم استان همواره تلاش کرده است گفت: از بابت تولید محصولات دامی و زراعی در برخی محصولات مازاد تولید داریم و به استان های دیگر صادرات می شود اما در بخش شیلات تولیدات استانی در حد میزان مصرف استان است.

نقیلی در ارتباط با بحران کمبود مرغ در چند ماه اخیر گفت: عواملی وجود دارد که خارج از سیاست گذاری و برنامه ریزیهای جهادکشاورزی است اما پیاده سازی سامانه ها از لحظه جوجه ریزی تا کشتار در کشتارگاه موجب شد تا کنترل ونظارت توسط سازمان افزایش یابد و در صورت بروز مشکل در هر مرحله، سریعاً مشخص شود.

وی افزود: برای کنترل کشتارگاه ها و نظارت بر کار آنها با تدبیر رئیس سازمان جهاد کشاورزی و استاندار محترم استان، کشیک های شبانه روزی تعبیه شد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی به استمهال وام های کشاورزی برای خسارت دیدگان در سال زراعی ۱۳۹۹ -۱۴۰۰  نیز تاکید کرد و گفت: در این زمینه جهاد کشاورزی با شناسایی و معرفی کشاورزان خسارت دیده به بانک های عامل از پرداخت کارمزد ، سود و جرایم تسهیلات معاف خواهند شد و بار مالی آنها از طریق دولت پرداخت خواهد شد.

وی افزود: برنامه دیگری در هیات دولت به تصویب رسیده که پرداخت تسهیلات ۳ هزار میلیارد تومانی با نرخ سود ۴ درصد برای کشاورزان خسارت دیده می باشد و مهم ترین مسئله در ارائه این تسهیلات، عدم توجه به بدهی ، معوقات و چک های برگشتی کشاورزان ، دامداران و فعالین بخش کشاورزی خواهد بود.

وی به هوشمندانه بودن شعار سال ۱۴۰۰ توسط مقام معظم رهبری تاکید کرد و گفت: در این شعار، مانع زدایی یکی از مسائل مهم است که مقام معظم رهبری به آن تاکید کرده اند و با شروع سال ۱۴۰۰ سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی اقدام به تشکیل کمیته ویژه با  عضویت مدیران دستگاه های دولتی دیگر کرد و در هر سه بخش تولید، پشتیبانی و مانع زدایی اقداماتی انجام گرفته است.

پیش بینی پرداخت ۵۰ میلیارد تومان توسط صندوق بیمه کشاورزی در آذربایجان شرقی

در همین حال مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی نیز به ایرنا گفت: پرونده های خسارت کشاورزان استان که بخش عمده آن را نیز خشکسالی تشکیل می دهد، در دست بررسی است و در مرحله کیل گیری می باشد.

علی تبریزی افزود: برآورده های اولیه نشان می دهد که در سال زراعی جاری حدود ۵۰ میلیارد تومان خسارت در بخش زراعت و باغبانی به کشاورزیان استان پرداخت شود که این رقم در سال زراعی قبل ۲۵ میلیارد تومان بود و پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: خسارت خشکسالی در برخی مناطق آذربایجان شرقی ۹۰ تا ۱۰۰ درصد و در باقیمانده جاها ۴۰ تا ۵۰ درصد  است؛ همچنین بخش عمده خسارات محصولات زیر پوشش بیمه کشاورزی ناشی از سرما، تگرگ، خشکسالی، یخبندان می باشد.

تبریزی تشریح کرد: امسال ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی زراعی و ۲۲ هزار هکتار نیز  از باغات آذربایجان شرقی زیر پوشش بیمه محصولات کشاورزی هستند که ۵۰ درصد باغات زیر پوشش از سرمازدگی، یخبندان، عدم تلقیح، بارش بی مورد و تگرگ خسارت دیده اند.

وی ادامه داد: همچنین همه ۲۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی زیر پوشش بیمه محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی در سال زراعی جاری دچار خسارت شده اند.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در بخش دام و طیور نیز خسارات در طول سال، بررسی و پرداخت می شود، به این تریب که ۲۰ تا ۲۵ روز پس از اعلام خسارت، بیمه شامل می شود که در یک سال گذشته پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان خسارت در آذربایجان شرقی بیمه از این جهت پرداخت شده است.

منبع: ایرنا