به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، عادل کاظمی اظهار داشت: سال ۹۸، تعداد سه هزار و ۲۳۹ دستگاه ماینر با تلاش همکاران در قالب ۱۱۳ فقره انشعاب غیرمجاز کشف و شناسایی و از تلفات ۶ هزار و ۴۸۷ کیلووات جلوگیری شد.

وی اضافه کرد: در سال ۹۹ نیز با تلاش همکاران تعداد سه هزار و ۱۶۳ دستگاه ماینر با تلاش همکاران در قالب ۱۴۶ فقره انشعاب غیرمجاز کشف و شناسایی و در سایه‌ دستگاه‌های استخراج غیرمجاز ارز دیجیتال کشف شده از تلفات ۶ هزار و ۳۲۹ کیلووات ممانعت شد.

کاظمی با اشاره به اینکه دستگاه‌های استخراج غیرمجاز ارز دیجیتال یکی از مهمترین عوامل افزایش غیرمجاز مصرف برق هستند، خاطرنشان کرد: تلاش برای شناسایی و کشف دستگاه‌های ماینر در حوزه‌ بهره‌برداری برق تبریز به طور جدی ادامه دارد، چرا که این متخلفان موجب تضییع حقوق مشترکان و شهروندان می‌شوند.

وی همچنین گفت: در چهار ماهه‌ نخست ۱۴۰۰، ۲ هزار و  ۳۸ دستگاه ماینر در قالب ۸۰ انشعاب شناسایی شد و با این اقدام از تلفات بیش از ۴ هزار کیلووات ساعت انرژی جلوگیری شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز، برگزاری چندین مورد اقدام فراگیر با هدف ردیابی و کشف ماینرهای غیرمجاز، تشکیل گروه های ویژه  برای بررسی میدانی و شناسایی محل‌های نصب ماینر، هماهنگی با مراجع قضایی و اخذ مجوز جهت ورود به مراکز استقرار ماینر، تقویت اکیپ برق‌های غیر مجاز (از طریق شناسایی پیمانکار) و آموزش و ایجاد حساسیت در همکاران بهره‌برداری و ماموران قرائت سنگین امورها جهت شناسایی و مستندسازی مراکز استقرار ماینر را از اقدامات شرکت توزیع نیروی برق تبریز در زمینه‌ی شناسایی و برخورد با مراکز تولید ارز دیجیتال دانست.

کاظمی با اشاره به اینکه دستگاه‌های ماینر مورد استفاده در ایران بیشتر دست دوم یا ماینرهای نسل اولی و ابتدایی هستند که مصرف برق آنها ۲ برابر ماینرهای جدید است، گفت: میزان مصرف دستگاه‌های جدید حدود ۱.۲ کیلووات ساعت و میزان مصرف دستگاه‌های قدیمی حدود ۲.۴ کیلووات ساعت است. به عبارت دیگر ماینرهای مورد استفاده در ایران ماهانه در حدود ۸۶۴ کیلووات ساعت بیشتر برق مصرف می‌کنند.

وی ادامه داد: تقریبا هر ماینر حدود kw ۱.۵ برق مصرف می‌کند و جریان مصرفی هر کدام به صورت تقریبی بین ۶ تا ۷ آمپر است و با توجه به کنتورهای خانگی که چیزی بین ۱۵ تا ۲۵ آمپر و تکفاز است به صورت پیش‌فرض ۲ تا ۴ ماینر می‌تواند کل توان یک واحد مسکونی را بگیرد و دیگر اجازه به روشن شدن سایر دستگاه‌های موجود در منزل ندهد.

وی اعلام کرد: در صورت استفاده‌ی غیرمجاز مشترکان از انرژی برق جهت استخراج رمز ارز مطابق قانون مجازات استفاده‌کنندگان غیرمجاز آب، برق، تلفن، گاز و فاضلاب مصوبه‌ی سال ۱۳۹۶ رفتار خواهد شد و متقاضیان استفاده از ماینر باید به صورت قانونی درخواست دهند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز همچنین از شهروندان خواست در صورت مشاهده‌ی هرگونه دستگاه رمزارز، مراتب را به دفتر حراست برق تبریز اطلاع دهند و از مشوق‌های مربوط به این امر تا سقف ۲۰۰ میلیون ریالی برخوردار شوند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز همچنین از شناسایی و کشف ۵۳۴ دستگاه تولید رمز ارز دیجیتال طی روز سه‌شنبه ۲۲ تیرماه ۱۴۰۰ با همکاری سربازان گمنام امام زمان (عج) خبر داد.

کاظمی گفت: در راستای کاهش پیک بار شبکه و جلوگیری از خاموشی به سایر مشترکان و همچنین مقابله با انشعابات غیرمجاز، با همکاری نیروی انتظامی و مراجع قضایی تعداد ۵۳۴ دستگاه استخراج ارز دیجیتال از ۵ واحد صنعتی در شهرک سلیمی با توان مصرفی ۱۰۶۸ کیلووات و مجموع ماینرهای شناسایی شده و تعداد دستگاه استخراج رمزارز از ابتدای سال جاری به ۱۹۵۴ دستگاه رسید.

وی با یادآوری اینکه شناسایی و کشف این تعداد دستگاه ماینر در یک عملیات در نوع خود بی‌نظیر است، تصریح کرد: عملیات کشف و شناسایی رخ داده در شهرک شهید سلیمی با تلاش و همکاری مجدانه سربازان گمنام امام زمان (عج) صورت گرفته که جا دارد در این زمینه، صمیمانه از این عزیزان تشکر و قدردانی کنم.

منبع: فارس