به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، ابوالفضل ابوترابی با اشاره به بررسی چند طرح در کمیسیون متبوعش به منظور تشکیل چند استان جدید، گفت: تقسیم استان‌ها در راستای تمرکززدایی و کاهش بروکراسی اداری مطرح شده است.

وی ضمن تاکید بر تمرکز زدایی در حوزه‌های مختلف در کشور ادامه داد: تقسیمات کشوری باید مبتنی بر تمرکززدایی باشد که ایجاد استان‌های جدید یکی از راهکارهای تمرکززدایی بشمار می‌رود.

عضو کمیسیون شوراهای مجلس با بیان اینکه ایجاد استان‌های جدید بسیاری از مشکلات نظام اداریِ پیچیده و بوروکراسیِ کنونی را کاهش می‌دهد، افزود:تقسیم استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، اصفهان و کرمان از سوی کارگروه طرح‌های تقسیمات کشوری کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور یکی از راهکارهای تمرکززدایی است.

ابوترابی در همین باره تاکید کرد:بررسی و توجه به پیوست‌های سیاسی، امنیتی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و غیره در راستای ایجاد استان‌های جدید یکی از موضوعات مهمی است که نباید از آن غافل شد از این رو چنین موضوعات مهمی در کارگروه طرح‌های تقسیمات کشوری مورد توجه قرار دارد.

وی با بیان اینکه با طرح‌هایی که در کارگروه طرح‌های تقسیمات کشوری  کمیسیون شوراها در حال بررسی است ۵ استان جدید ایجاد می‌شود،یادآور شد : در حال حاضر سه طرح از سوی نمایندگان برای تقسیم استان سیستان و بلوچستان، استان اصفهان و کرمان ارائه و به کمیسیون شوراها ارجاع شده که در حال بررسی جزئیات کارشناسی آنها از ابعاد مختلف هستیم.

نماینده نجف‌آباد در مجلس در تشریح بخشی از جزئیات طرح‌های مذکور عنوان کرد:بر اساس این ۳ طرح استان‌ سیستان و بلوچستان به ۴ استان، اصفهان به ۲ استان، (اصفهان و گلساران) و کرمان به ۲ استان کرمان شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود.

ابوترابی در توضیح اهداف تدوین طرح‌های مذکور ، گفت:هدف از این کار کاهش بوروکراسی اداری،  نظارت هر چه بیشتر مسؤولان استانی و همچنین کاهش مسافت طولانی که شهرستان‌ها با مرکز استان دارند و غیره می‌باشد.

عضو کمیسیون شوراهای مجلس در پایان ، گفت:باید اذعان کرد تمرکززدایی یکی از مولفه های آمایش سرزمینی است زیرا به ظرفیت های مناطق مختلف کشور توجه می کند و این امر به عدالت نیز نزدیک تر است.

منبع: تسنیم