به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمدرضا پورمحمدی در سی و هشتمین جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا، با اشاره به اینکه استان آذربایجان شرقی از معدود استان‌هایی است که وضعیت شیوع کرونا در آنها تقریباً ثابت است، افزود: در حال حاضر ۴ شهرستان استان در وضعیت قرمز هستند؛ اما احتمال قرمز شدن سایر شهرستان‌ها هم وجود دارد که باید برای این وضعیت آمادگی داشته باشیم.

وی، ثابت یا رو به کاهش بودن آمار فوتی‌های ناشی از کرونا را نتیجه واکسیناسیون عمومی در کشور دانست و گفت: با توجه به تأثیر مثبت واکسن در روند شیوع بیماری، باید در تزریق واکسن به گروه‌های هدف تسریع شود.

پورمحمدی، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را مهم‌ترین عامل در کنترل شیوع کرونا ذکر کرد و گفت: اگرچه استان آذربایجان شرقی از نظر شیوع بیماری، آخرین استان است، اما وضعیت رعایت شیوه‌نامه‌‌ها در روزهای اخیر مناسب نبوده است.

وی به فرمانداران استان دستور داد تا الزامات و محدودیت‌های مربوط به هرکدام از شرایط کرونایی بویژه ممنوعیت تردد به شهرهای قرمز را به صورت جدی اعمال کنند تا بتوانیم با کمترین آسیب از موج پنجم بیماری عبور کنیم.

پورمحمدی با تأکید بر اینکه نباید در جامعه عادی‌انگاری شود، افزود: تجمعات غیرضروری باید به حداقل برسد و صداوسیما و رسانه‌ها نیز همچون گذشته مردم را به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تشویق کنند.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به برخی انتقادها نسبت به واکسیناسیون عوامل اجرایی و نظارت انتخابات، گفت: تزریق واکسن به کسانی که در ارتباط مستقیم با اقشار مختلف هستند و مأموریت مهمی به آنها محول شده است یک امر بدیهی است و خوشبختانه توانستیم انتخابات را بدون مشکل خاصی از نظر بیماری کرونا سپری کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم در این جلسه با بیان اینکه بروز و شیوع بیماری در کشور و استان رو به افزایش است، گفت: در حال حاضر آذربایجان شرقی از نظر بروز بیماری، آخرین استان است.

محمدحسین صومی، تعداد بیماران کرونایی بستری در استان را ۸۵۰ نفر اعلام کرد و گفت: در سه هفته گذشته تعداد فوتی‌ها تقریباً ثابت و روزانه بین ۵ تا ۶ نفر بوده است.

وی با بیان اینکه به تمام بیمارستان‌های استان ابلاغ شده است که بیماران کرونایی را با اولویت پذیرش کنند، افزود: خوشبختانه از نظر داروی مورد نیاز این بیماران، مشکلی نداریم و در خصوص تزریق واکسن نیز جزو سه استان برتر هستیم.

صومی با بیان اینکه آماده‌ایم تزریق واکسن را با سه برابر ظرفیت فعلی انجام دهیم، افزود: از مردم به صورت جدی تقاضا داریم به مدت دو هفته شیوه‌نامه‌ها را به طور کامل رعایت کنند تا بتوانیم روند واکسیناسیون را تسریع کنیم.

در این جلسه مقرر شد دانشگاه علوم پزشکی تبریز پیگیری‌های لازم برای آغاز واکسیناسیون افراد بالای ۵۰ سال استان را انجام دهد.

استقرار بیمارستان صحرایی در مجاورت یکی از بیمارستان‌های شهر میانه، با توجه به وضعیت شیوع کرونا در این شهرستان، از دیگر مصوبات این جلسه بود.