اجتماعی » اخبار استان آذربایجان شرقی
کد خبر : 49465
سه شنبه - 5 مرداد 1400 - 16:46
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان ‌شرقی:

۶۰ متخلف زیست محیطی در آذربایجان شرقی دستگیر شدند

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان ‌شرقی با اشاره به تلاش این مجموعه برای حفاظت و صیانت از محیط زیست گفت: در سال جاری ۶۰ متخلف زیست محیطی در استان دستگیر شده اند.

۶۰ متخلف زیست محیطی در آذربایجان شرقی دستگیر شدند

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، حسن عباس نژاد امروز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران، بیان کرد: در مدت سپری شده از سال جاری،  ۴۳ پرونده مربوط به جرایم زیست محیطی در مراجع قضایی آذربایجان شرقی، تشکیل شده که از این تعداد پنج فقره مختومه شده و ۳۸ فقره در جریان است.

 وی ادامه داد: در سال جاری، سه مورد صید غیرمجاز آبزیان از رودخانه گزارش شده که از این تعداد ۲۷ قطعه ماهی رودخانه ای و ۲ قطعه زرد پر ضبط شده است.

وی با اشاره به یک مورد شکار غیر مجاز پرندگان در آذربایجان شرقی در این مدت، گفت: یک قطعه کبک، از متخلف کشف و ضبط شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی اضافه کرد: یک مورد شکار غیرمجاز پستانداران، کل وحشی نیز از فرد متخلف ضبط شد.

وی افزود: در این مدت ۱۶ مورد زنده گیری پرندگان نیز گزارش شده است.

وی با اشاره به گزارش ۱۱ مورد زنده گیری پستانداران در آذربایجان شرقی در سال جاری گفت: این موارد شامل پنج قطعه جغد، هفت قطعه عقاب طلایی، سه قطعه کبک، شش قطعه سهره طلایی و دو قطعه سارگپه بود.

عباس نژاد اضافه کرد: سه مورد نگهداری، خرید و فروش حیات وحش زنده و غیرزنده شامل ۲ قطعه کبک، باقرقره، دو قطعه طرقه، مرغ مینا، میمون، دو قطعه عقاب طلایی، تاکسیدرمی ، قلاده روباه، سمور و سهره طلایی در این مدت گزارش شده بود.

وی اظهار کرد: همچنین در این مدت یک قبضه سلاح شکاری غیرمجاز، چهار قبضه سلاح شکاری مجاز و ۱۱ مورد ادوات و وسایل شکار کشف و ضبط شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در خصوص آلودگی های زیست محیطی نیز افزود: در این خصوص ۱۶پرونده تخلف تشکیل و ۱۰۵ مورد نیز اخطاریه زیست محیطی صادر شده است.

وی ادامه داد: در حوزه تخریب اراضی کشاورزی، زمین خواری و تخریب مرتع نیز ۱۲پرونده تشکیل شده است.

عباس نژاد میزان ضرر و زیان ناشی از این تخلفات را بیش از یک و نیم میلیارد ریال و میزان ضرر و زیان وصولی را بیش از  ۳۲۵ میلیون ریال اعلام کرد.

وی افزود: در این مدت چهار مورد آتش سوزی رخ داد که بر اثر آن خداآفرین (ارسباران یک هکتار)، بناب (تالاب قره قشلاق ۴ هکتار)، جلفا(کیامکی یک هکتار) و میانه (کاغذ کنان ۶ هکتار) در آتش سوخت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در پایان با تقدیر از حمایت‌های دستگاه‌های قضایی و انتظامی استان، گفت: مطابق هماهنگی های صورت گرفته با هر گونه تخلف زیست محیطی به شدت برخورد خواهد شد.

منبع: ایرنا