به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، طی چهار ماهه نخست سال جاری، به منظور واردات کالاهای اساسی و ضروری حدود ۱۵ میلیارد دلار تأمین ارز شده است که نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۹ رشدی بالغ بر ۲۷ درصد را نشان می‌دهد. ضمناً تأمین ارز به منظور واردات کالاهای اساسی، تجهیزات پزشکی و دارو (نرخ ترجیحی) با افزایش ۷۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به عدد ۴.۶ میلیارد دلار رسیده است.

از میزان فوق ۱۵۴۶ میلیون دلار برای ذرت، جو و گندم، ۱۱۲۴ میلیون دلار برای دانه‌های روغنی و روغن خام، ۱۱۷۱ میلیون دلار برای دارو و تجهیزات پزشکی، ۳۴۸ میلیون دلار کنجاله سویا تأمین ارز شده است. علاوه بر آن برای سایر کالاها ۱۰.۴ میلیارد دلار تأمین ارز شده است که رشدی بالغ بر ۱۵ درصد را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. از جمله این کالاها می‌توان به ماشین آلات اشاره کرد که برای آن ۳۵۶۴ میلیون دلار تأمین ارز شده است.
بنابر گزارش اعلامی اداره صادرات بانک مرکزی، صادرکنندگان همچنین طی دوره مورد نظر، حدود ۸ میلیارد دلار با نرخ میانگین موزون دلاری معادل ۲۱,۸۰۰ تومان در سامانه نیما اقدام به فروش ارز کرده‌اند که این رقم در مقایسه با دوره زمانی مشابه سال قبل حاکی از رشد حدود ۵۵ درصدی است.
گفتنی است، در بازه زمانی مذکور در بازار متشکل معاملات ارزی حدود ۵۱۵ میلیون اسکناس دلار با نرخ میانگین ۲۳,۲۴۷ تومان و حدود ۹۴ میلیون اسکناس یورو با نرخ میانگین ۲۷,۶۳۲ تومان معامله شده است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته به ترتیب با رشدهای ۲۸۶ درصدی و ۶۶۱ درصدی همراه بوده است.

منبع: مهر