به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، منصور طالب‌پور در جلسه توجیهی منتخبان ششمین دوره شورای اسلامی شهرهای اهر، ورزقان، کلیبر، هوراند، خاروانا، خمارلو، آبش‌احمد، لاریجان و عاشقلو که در فرمانداری اهر برگزار شد، اظهار داشت: هیأت تطبیق شهرستان اهر جزو منظم‌‌ترین هیأت‌های تطبیق مصوبات شورای اسلامی شهر در استان است که تعامل خوبی را با شورای شهر اهر داشته از این‌رو قدردانی خود را از هیأت تطبیق شهرستان اهر اعلام می‌کنم.

مدیرکل امور شهری و شوراهای آذربایجان‌شرقی افزود: اکثر منتخبان شورای اسلامی شهرهای منطقه ارسباران جوان و اولین حضور را در شورای اسلامی شهرها تجربه می‌کنند و با توجه به انتخاب منتخبان از سوی مردم برای خدمتگزاری؛ آشنایی با قوانین جزو اولویت‌های اصلی شوراهای اسلامی شهر و روستاست.

وی با اشاره به این‌که مردم تلاش و فعالیت را از منتخبان شورای شهرها مطالبه می‌کنند و با انتخاب شما به دنبال تغییرات در شهرداری‌‌ها و شهر هستند، گفت: منتخبان شورای اسلامی شهرها فکر نکنند که چهار سال زمان برای خدمتگزاری دارند، بلکه منتخبان باید از هم‌اکنون درصدد تحقق مطالبات مردم بوده و همواره به فعالیت و تلاش برای تغییرات و عمران و آبادانی شهرها بپردازند.

طالب‌پور از آغاز فعالیت ششمین دوره شورای اسلامی شهرها و روستاها از روز پنج‌شنبه ۱۴ مردادماه خبر داد و گفت: امیدوارم منتخبان شورای اسلامی شهرها؛ قانون‌مداری و خدمت بی‌منت به مردم را سرلوحه امورات خود قرار دهند تا مردم نتیجه انتخاب و تغییر را بتوانند به صورت ملموس شاهد باشند.

مدیرکل امور شهری و شوراهای آذربایجان‌شرقی، شوراهای اسلامی شهر و روستا را از ارکان اصلی تصمیم‌گیری در قانون اساسی عنوان کرد و یادآور شد: شورای اسلامی شهر بدون هیأت تطبیق که متشکل از فرماندار، رئیس دادگستری و عضو شورای اسلامی شهر است معنا ندارد و مصوباتی که از سوی هیأت تطبیق تأیید می‌شود برای شهرداری و شورا لازم‌الاجراست.

وی بابیان هیأت تطبیق هر مصوبه‌ای که مغایر با قانون باشد را تأیید نمی‌کند، ابراز داشت: جلسات شورای شهر زمانی رسمیت پیدا می‌کند که به حدنصاب رسیده باشد یعنی جلسات شورای اسلامی شهر اهر که ۷ عضو دارد اگر ۵ نفر حاضر شوند جلسه رسمی خواهد بود.

طالب‌پور تصریح کرد: قانونگذار مکلف کرده است تا تمامی تصمیم‌گیری‌ها علنی و در حضور مردم باشد و شوراها هیچ‌گونه تصمیم غیرعلنی ندارند مگر اینکه در قانون پیش‌بینی شده باشد از این‌رو تمامی درب جلسات شورای اسلامی شهرها به روی مردم و خبرنگاران باز باشد و رئیس شورای شهر نیز نمی‌تواند بگوید چه کسی در جلسات حضور داشته باشد یا حضور نداشته باشد.

مدیرکل امور شهری و شوراهای آذربایجان‌شرقی بیان کرد: حضور مردم و خبرنگاران در جلسات شورای اسلامی شهر محاسن زیادی دارد و هرگونه بهانه برای غیرعلنی بودن جلسات شورای شهر پذیرفتنی نیست مگر اینکه موارد خاص وجود داشته باشد و برای برگزاری جلسه غیرعلنی باید دو سوم از اعضای شورا و فرماندار تصمیم‌گیری نمایند.

وی با ذکر این‌که هیچ عضوی از شورای اسلامی شهر نمی‌تواند وظایف خود را به عضو دیگری تفویض کند، گفت: فرد شورا تنها دارای یک رأی است که غیر از همان فرد؛ کس دیگری نمی‌تواند رأی یا نظر دهد.

طالب‌پور ادامه داد: نظرات موافقان و مخالفان طرح و لایحه‌ها باید در جلسات شورای اسلامی شهر قرائت شود و در شورای شهر هیچ عضوی نسبت به دیگری برتری ندارد یعنی حتی رئیس شورا با دیگر اعضاء تفاوتی ندارد این در حالی است که رئیس شورا شخصاً مکاتبه و اتخاذ تصمیم کند در قانون پیش‌بینی نشده و خلاف آشکار است.

مدیرکل امور شهری و شوراهای آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: استفاده از مُهر شورا مختص مکاتبات شوراست و مواردی در شهرهایی همچون شورای اسلامی شهر اهر به خاطر استفاده غیرمجاز از مُهر شورای شهر برخورد قانونی کرده‌ایم، در حالی که مُهر شورا برای مکاتبات استفاده می‌شود نه اینکه با آن استفاده شخصی شود.

وی با تأکید بر این‌که اعضای شورای اسلامی شهرها مخل امور شهرداری‌ها نشوند، اظهار کرد: اعضای شورای شهر نمی‌توانند به کارکنان شهرداری‌ها دستور دهند و یا این‌که خارج از اختیارات اظهارنظر کنند، متأسفانه گاهاً با فشار شورا افرادی به شهرداری‌ها تحمیل شده‌اند که امروز سربار شهرداری هستند و وضعیت کنونی شهرداری‌ها نتیجه دخالت‌ها و فشارها و انباشت نیروهای تحمیلی است.

طالب‌پور بیان کرد: شهروندان ارسبارانی ملزم به پرداخت هزینه‌های خارج از عرف شهرداری‌ها نیستند، بهره‌مندی از امکانات و زیرساخت‌هایی همچون فضای سبز، معابر و کوچه‌های آسفالت‌ریزی شده و … حق قانونی شهروندان اهری بوده و شهرداری ملزم به ارائه خدمات است.

مدیرکل امور شهری و شوراهای آذربایجان‌شرقی افزود: امورات شورایی و شهرداری هیچ‌گاه تعطیل‌بردار نیست، شهرداری جزو دستگاه‌های خدمات‌رسانی است که همواره باید در خدمت شهروندان باشد و تعطیلی بردار نیست؛ همچنین هیچ یک از بستگان اعضای شورای شهر مجاز به هر نوع معامله با شهرداری و مجموعه‌های ذیل شهرداری نیستند چراکه این عمل خلاف قانون بوده و عضو مرتکب منجر به سلب عضویت از شورا خواهد شد.

وی با تأکید بر انتخاب دقیق شهردار از سوی اعضای شورای اسلامی شهر گفت: شهردار منتخب هرگونه ضعف و قوتی که داشته باشد به پای اعضای شورای شهر نوشته می‌شود و هر بهانه‌ای از این قبیل که شهردار به حرف ما گوش نمی‌کند و … از اعضای شورا پذیرفته نیست، اما اگر در انتخاب شهردار دقت لازم را داشته باشیم و شهردار عملکرد خوبی داشته باشد قطعاً به مشکل برنخواهیم خورد.

طالب‌پور بر لزوم توجه اعضای شورای شهرها به شرایط احراز سمت شهردار گفت: مثلاً برای شهرداری اهر باید فردی انتخاب شود که حداقل ۵ سال سابقه‌ی مدیریت پایه را داشته باشد یا اینکه کارمند رسمی وزارت کشور و شهرداری باشد. هرچند انتخاب شهردار توانمند خارج از مجموعه شرایطی دارد.