به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم تنفیذ حکم ریاست‌ جمهوری آقای سید ابراهیم رئیسی، به بیان مطالبی درخصوص نوع حکمرانی و ارتباط مسئولان با مردم پرداختند.

برخی محورهای سخنان ایشان به شرح زیر است:

– باید از خداوند متعال تشکر کنیم که این توفیق را به ملت ایران عنایت کرد که توانستند یک بار دیگر این حرکت کاملاً پرمعنای انتخابات را که نشانه مردمسالاری دینی است با موفقیت به انجام برسانند.

– باید به دولت دوازدهم و رئیس‌جمهور محترم و همکارانشان خسته نباشید بگوییم و برای جناب آقای رئیسی و دولت و همکارانشان طلب توفیق و عنایت ویژه بکنیم.

– این مراسم متکی به قانون اساسی و رسمی است که امام بزرگوار بنیانگذاری کردند و در چند دهه بارها تکرار شده است و مظهری است از جابجایی مسئولیت بسیار مهم قوه مجربه که مدیریت کشور است به شکل عقلانی و آرام و متین که مسئله مهمی است. معمولاً در بسیاری از کشورها این جابجایی با کشمکش انجام می‌گیرد اما اینجا با آرامش و امنیت انجام می‌شود. این نشان عقلانیت و آرامش و  طمانینه عمومی حاکم بر کشور و مسئولین است و هم نشانه تنوع سیاسی است و دولت هایی که پی در پی آمدند گرایش‌های مختلف سیاسی داشتند و این تنوع نشانه آزادی انتخابات و سلامت انتخابات است و این مضامین را در این حوادث بایستی ببینیم.

– یک توطئه تحریم انتخاباتی از مدتی پیش طراحی شده بود و در محافل سیاستگذاری دشمان کشور و جمهوری اسلامی و برخی هم در داخل از روی غفلت و برخی هم از روی غرض این سیاست را دنبال می‌کردند و مردم پاسخ قاطعی دادند. خدا را شکر می کنیم و از مردم هم تشکر می‌کنیم.

– در بیانات و تبلیغات رئیس جمهور محترم آقای رئیسی تکیه بر ارزش های اساسی انقلاب مکرر انجام گرفت. این مسیر درستی است و توصیه موکد ما هم این مسیر است و در بیاناتشان بر این تاکید کردند. آن مسیری که کشور و ملت را به حقوق اساسی خود می‌رساند توسل به ارزش های اساسی انقلاب است.

– نفس پیگیری این اهداف موجب این می‌شود که مردم هم همت کنند و وارد میدان شوند و کلید اصلی حضور مردم در مسائل حل‌کننده مشکلات است. آن چیزی که حضور مردم را تامین می‌کند و تشویق به حضور  در میدان‌های مختلف می‌کند، مغتنم است. حضور مردم جایگزینی ندارد. هنر اصلی انقلاب هم همین است و هنر اصلی انقلاب این بود که جمهورِ مردم را از یک مجموعه و توده‌ی منفعل و مصرفی و فاقد یک نگاه ملی و بومی تبدیل به یک مجموعه پرانگیز ه وهمت‌دار و هدف دار و آرمانخواه کرد. این کار بزرگ انقلاب بود.

– پیش از انقلاب امرِ ملی و مسئله عمومی مطرح نبود و گوشه و کنار ممکن بود کسی حرفی بزند اما مورد توجه قرار نمی‌گرفت. امام توانست با حرکت خود این توده متفرق را به یک جمع متحد تبدیل کند و این حرکت و کار عظیم و تاریخی و ریشه کردن نظام مستبد پادشاهی را انجام دهد. هرچیزی که بتواند ملت را به یک مجموعه پرشور تبدیل کند، کار مغتنمی است.

– توصیه‌ام به رئیس جمهور محترم این است که در شعارهایشان مردمی بودن و از مردم شنیدن تکرار شده بود. این را از دست ندهید و دولت مردمی که شعار ایشان بود در معنای واقعی کلمه محقق کنند. مردم یعنی همه مردم و بدون امتیازات طبقاتی.

_ حضور در بین مردم نباید از ارتباط با نخبگان غافل کند. ارتباط با نخبگان حرکت لازم و مفید است.

_ دولت باید مظهر وفاق باشد و تغایرات موهومی که بین مردم وجود دارد بایستی با نگاه وفاق آمیز و ملاطفت با مردم این تمایزات را برطرف کرد. گفتگوی صادقانه با مردم هم یکی از کارهایی است که به مردمی بودن دولت کمک می‌کند.

_ حرف زدن با مردم یکی از کارهایی است دولت مردمی باید متعهد باشد

_ در مسئله مهم اقتصاد باید با برنامه پیش رفت و جزوی از برنامه‌ای باشد که قبلا طراحی شده است. کارهای روزمره نمی‌تواند مشکلات را حل کند. البته حل مشکلات اقتصادی زمان‌بر است و یک شبه نمی‌توان حل کرد و بایستی همت کرد و این زمان را کوتاه‌تر کرد و با کمک خدای متعال و هدایت الهی و دعای مستجاب ولی‌الله الاعظم(عج) این کارها پیش برود.

_ در تشکیل دولت بایستی سرعت عمل به‌خرج داد و شرایط کشور اقتضا نمی‌کند در تشکیل دولت تاخیر بیفتد. هم رئیس جمهور محترم در معرفی وزرا و هم مجلس محترم در اظهارنظر صریح درباب وزرا شتاب به خرج دهند تا زودتر دولت تشکیل شود و مشغول به کار شوند.

منبع: تسنیم