به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، داود غنی پور روز سه شنبه در گفت و گو خبرنگاران اظهار کرد: از جمله اقدامات این اداره کل در راستای احیای دریاچه ارومیه، تقویت زیرساخت های حفاظتی، ایجاد سیستم پایش گرد و غبار و تجهیز مرکز هماهنگی، پایش و آینده پژوهی و حفاظت فیزیکی بخش های خشک شده دریاچه در راستای جلوگیری از تخریب است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه استان آذربایجان شرقی مستعد آلودگی گرد و غبار است، از این رو ایستگاه های سنجش آلودگی ایجاد شده و این قابلیت وجود دارد تا از طریق آزمایشگاه میزان نمک منطقه نیز سنجش شود.

دریاچه ارومیه با توجه ویژه دولت تدبیر و امید، وضعیت بسیار بهتری نسبت به سال های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ پیدا کرده و با وجود کاهش بارش ها و همچنین کاهش آب ورودی به دریاچه، از وضعیت مناسبت تری نسبت به سال های پرآب برخوردار است.

دریاچهٔ ارومیه، بزرگ‌ترین دریاچهٔ داخلی ایران و دومین دریاچهٔ بزرگ آب شور دنیا محسوب می شد.

آب این دریاچه بسیار شور بوده و بیشتر از رودخانه‌های زرینه‌رود، سیمینه‌رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می‌شود.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است تا سال ۱۴۰۴ به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود یک‌ونیم تا ۲ سال از برنامه عقب است.

 این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

منبع: ایرنا