به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، موسی خلیل اللهی گفت: طبق اسناد موجود در پرونده‌های ارجاعی به دادگستری استان تنها ۱۴ درصد از کل پرونده‌ها تجدید نظر خواهی می‌شود که این موضوع نشان دهنده اعتماد شاکیان و متشاکیان به احکام صادر شده از سوی قضات دادگستری استان است.

وی از تشکیل کارگروهی متشکل از استادان دانشگاه‌های تبریز و آزاد اسلامی در دادگستری آذربایجان شرقی خبر داد که به طور منظم و مرتب جلسات خود را درباره  نقد و بررسی علمی و حقوقی احکام صادره برگزار می‌کنند.

خلیل اللهی با اشاره به اینکه اتقان آرای دادگستری جزو اولویت‌ها و رئوس برنامه‌های دستگاه قضایی است اظهار کرد: دادگستری استان آمادگی دارد تا از نقطه نظرات استادان و صاحب نظران علم حقوق در راستای اتقان آرای محاکم قضایی بهره‌مند شود.

وی از راه اندازی سامانه نظر سنجی عمومی از نحوه عملکرد دادگستری آذربایجان شرقی خبر داد و اضافه کرد: این سامانه از طریق تلفن همراه مراجعه کنندگان به دادگاه‌های استان فعال است که به صورت اختیاری اقدام به احذ نظرات مراجعان می‌کند.

خلیل اللهی ادامه داد: نتیجه این نظرسنجی‌ها تاکنون نشان دهنده رضایت مندی ۷۶ درصدی مراجعه کنندگان به دادگستری آذربایجان شرقی است که این آمار با توجه به نوع کار قضائی که لزوما” بر له یا علیه طرف مقابل است، آماری مطلوب به شمار می‌رود.

وی متوسط زمان رسیدگی به رونده‌های قضایی در محاکم آذربایجان شرقی را ۶۸ روز اعلام کرد و گفت: این در حالی است که در سال‌های گذشته این زمان به بیش از ۶ ماه نیز می‌رسید که با اقدامات انجام شده در ۲ سال اخیر بسیاری از پرونده‌های طولانی مدت موجود در دادگستری استان فیصله یافته است.

رئیس کل دادگستری آذربایجان‌ شرقی اضافه کرد: به طور متوسط افزون بر ۳۰ هزار نفر از مردم استان روزانه به مراجع قضائی مراجعه می‌کنند و  به همین دلیل تکریم ارباب رجوع جزو اولویت‌های مهم و محوری دادگستری استان  است.

وی افزود: از مجموع مراجعان به دادگستری استان بیش از ۲۰ هزار نفر به شهرستان تبریز و بقیه به سایر شهرستان‌های استان اختصاص دارد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما