به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، عباسعلی درستی گفت: واکسن سینوفارم از نوع ویروس غیرفعال است و بنا بر اعلام سازمان جهانی بهداشت تزریق این نوع واکسن به مادران باردار توصیه می‌شود.

وی در خصوص شرایط واکسیناسیون کرونا در گروه مادران باردار اظهار کرد: در صورت ابتلای شدید به کرونا، میزان بیماری در مادران باردار نسبت به زنان غیرباردار در سن مشابه بیشتر است و به دلیل حفظ ایمنی بیشتر و تا حصول نتیجه و مستندات کافی، بهتر است واکسیناسیون مادران باردار بعد از هفته ۱۲ بارداری انجام شود.

او با بیان اینکه واکسیناسیون به معنای ایجاد ایمنی قطعی نیست و تداوم اقدامات پیشگیری از ابتلا به کرونا لازم است، افزود: مادران باردار در صورت بروز علائم احتمالی ابتلا به بیماری کرونا باید به مراکز بهداشتی و درمانی و یا ارسال کد ۴ به سامانه ۴۰۳۰ جهت اخذ راهنمایی‌های لازم یا حتی تعیین محل مراجعه بررسی وضعیت اقدام کنند.

او اضافه کرد: همه‌ مادران باردار با سن ۳۵ سال و بالاتر، مادران در همه گروه‌های سنی شاغل در بهداشت و درمان، همه مادران باردار در صورتی که همسرانشان در بخش‌های کرونایی و یا مراکز بهداشتی مدیریت کرونا شاغل هستنند، مادران در همه گروه‌های سنی شاغل در گروه‌های شغلی اولویت دریافت واکسن مطابق دستورالعمل‌های واکسیناسیون کشوری، همه مادران با بارداری‌های دوقلو و چند قلو، بارداری با IVF، همه مادران باردار با بیماری زمینه‌ای شامل دیابت، قلبی، فشار خون بالا، مصرف دارو‌های ایمونو ساپرسیو، بیماری مزمن کلیوی، آنمی سیکل سل، پیوند اعضا، سیروز کبدی و آسم در اولویت واکسیناسیون قرار دارند.

او تاکید کرد: به علت خطرناک بودن ابتلا به بیماری کرونا در سه ماهه سوم بارداری، واکسیناسیون مادران واجد شرایط با بارداری ۲۸ هفته و بیشتر در اولویت خواهد بود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: در صورت تزریق دز اول واکسن قبل از بارداری و یا عدم اطلاع از بارداری در زمان واکسیناسیون توصیه می‌شود پس از مشاوره با مادر و براساس ترجیح  او تزریق دز دوم با واکسن سینوفارم به فاصله ۲۸ روز از تزریق قبلی یا بعد از هفته ۱۲ بارداری صورت پذیرد.

او ادامه داد: فاصله بین واکسن ویروس کرونا با واکسن آنفولانزا یا توام در بارداری حتی الامکان باید ۱۴ روز باشد و همچنین تزریق ایموگلوبولین D تداخلی با واکسن ویروس کرونا ندارد و همانند دستورالعمل‌های ابلاغی سلامت مادران انجام شودو

او اظهار کرد: برای همه‌ مادران باردار شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی، درصورت الزام به فعالیت مادران در مراکز بهداشتی و درمانی، تا ۲۸ هفته اول بارداری، محل فعالیت خارج از مراکز سرپایی یا بستری بیماران کرونا باشد و در سن بارداری بعد از ۲۸ هفته، اتخاذ تمهیدات برای دورکاری لازم است.

درستی تاکید کرد: در مادرانی که تحت درمان با دارو‌های ضد انعقادی هستند، تزریق واکسن باید به صورت عمیق در عضله دلتویید انجام شود.

او در پایان یادآور شد: شرایط مادرانی که خواهان تزریق واکسن آسترازینکا هستند باید در کمیته دانشگاهی واکسن مادران باردار بررسی و براساس تصمیم این کمیته اقدام شود و بدیهی است در صورت عدم مجوز استفاده از این واکسن، واکسن سینوفارم تزریق خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان