به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، حسن عباس نژاد با اشاره به اینکه مناطق حفاظت شده محیط زیست در استان علاوه بر مناظر بدیع و زیبا از لحاظ بین المللی و ملی دارای اهمیت فراوانی هستند گفت: ۱۳ درصد مساحت کل استان در قالب مناطق چهار گانه این اداره‌کل بوده و با ۵۸ باب پاسگاه محیط‌بانی، پست حفاظتی و ادارات حفاظت محیط زیست شهرستانی مدیریت و حفاظت می‌شود.

وی افزود: مناطق حفاظت شده محیط زیست استان جدای از جاذبه های طبیعی و گردشگری دارای اهمیت زیست بومی و تنوع زیستی و ژنتیکی بوده و تعداد ۲۵۰۰ گونه گیاهی و ۳۴۶ گونه جانوری در استان شناسایی شده است.

عباس نژاد گفت: گونه های کمیاب جانوری و گیاهی به خصوص جنگلهای بکر و غنی ارسباران به این منطقه جنبه بین المللی داده و گونه های خاص جانوری مثل سیاه خروس، قرقاول ، قوچ و میش ارمنی اهمیت ژنتیکی آن را افزایش داده و منطقه را تبدیل به حوضچه ژنتیکی غنی کرده است.

وی گفت: در راستای حفاظت از این گنجینه عظیم الهی سعی کرده ایم با استفاده از تجهیزات مدرن و نوین توان حفاظتی محیط بانان را ارتقا دهیم.

عباس نژاد گفت: استفاده از تجهیزات به روز تهدیدات و خطرات شغل محیط بانی را نیز کاهش می دهد.

عباس نژاد اضافه کرد:تلاش ما این است تا با تامین و تخصیص اعتبارات مناسب، نیازمندی‌های محیط بانان را جبران کنیم و در این مسیر استفاده از تجهیزات پهبادی،سیستمهای سنجش از دور و سامانه های پایش مناطق و سامانه های هشدار اطفا حریق رویکرد جدید سازمان در مدیریت مناطق چهارگانه در آذربایجان شرقی می باشد.

عباس نژاد گفت: با توجه به مشکلات کمبود و تامین نیروی انسانی سازمان حفاظت محیط زیست بایستی در استراتژی حفاظت فیزیکی مناطق تغییر رویه صورت گرفته و در حفاظت نوین مناطق مخصوصا مناطق با ریسک بالا تفکر حفاظتی به سمت استفاده از روشهای نوین و سامانه های هوشمند و به روز شناسایی ، کنترل و حفاظت تغییر یابد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در پایان گفت: برای حفاظت از محیط زیست، اداره کل حفاظت محیط زیست استان ۴ شهید تقدیم کرده که با نثار جانشان از این آب و خاک حراست کرده‌اند و ما باید قدردان خون این شهیدان گرانقدر باشیم.

منبع: خبر روز