به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد امیدفر روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: بررسی آخرین اطلاعات نقشه‌های هواشناسی نشان‌دهنده‌ جو به نسبت پایدار تا اواخر هفته است اما به علت شرایط فصلی در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، افزایش موقت ابرهای همرفتی، بارش‌های رگباری باران و رعدوبرق به ویژه در نواحی شمالی استان دور از انتظار نیست.
وی در رابطه با تغییرات دمای هوای استان بیان کرد: تغییر قابل ملاحظه‌ای در طول هفته در دمای هوای استان پیش‌بینی نمی‌شود اما از اواخر هفته به صورت نسبی افزایش می‌یابد.
رئیس گروه پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی در خصوص دمای تبریز طی ۲۴ ساعت گذشته نیز خاطرنشان کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته، بیشینه و کمینه دمای تبریز  به ترتیب ۳۳ و ۲۱ درجه بود و همچنین دمای فعلی تبریز، ۲۶ درجه‌ی سانتیگراد گزارش شده که نسبت به دیروز ۲ درجه کاهش یافته است.
«امیدفر» در خصوص خنک‌ترین و گرم‌ترین شهر آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: ورزقان با دمای ۹ درجه بالای صفر خنک‌ترین شهر استان و جلفا با دمای ۳۸ درجه بالای صفر گرم‌ترین شهر استان گزارش شد.
آذربایجان‌شرقی منطقه‌ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم‌بندی اقلیمی جزو مناطق نیمه‌خشک به حساب می‌آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک بوده ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم‌های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تأثیر بادهای سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان‌های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب‌غربی، رشته کوه‌های قره‌داغ در شمال، رشته کوه‌های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب‌شرق و قوشاداغ در شمال‌شرق استان قرار دارد.

منبع: ایرنا