به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد اسدی در آیین بهره‌برداری از طرح‌های کشاورزی شهرستان اهر که به مناسبت هفته‌ی دولت برگزار شد، اظهار داشت: خشکسالی‌ها در شهرستان اهر تأثیر بسیار زیادی داشته و بارندگی‌ها در طول چند سال گذشته افزایشی نداشته است و امر نشان می‌دهد که با بحران کم‌آبی مواجه هستیم.

مدیر جهاد کشاورزی اهر با اشاره به این‌که برای مقابله با خشک‌سالی در شهرستان اهر باید تدابیر ویژه‌ای بیاندیشیم، گفت: از مسئولان ارشد و نماینده مجلس انتظار داریم تا به بخش کشاورزی عنایت ویژه‌ای داشته باشند و کشاورزان نیز به توصیه‌های کارشناسان توجه کنند.

وی از ورود ۱۱ مرحله خسارت حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی به بخش کشاورزی شهرستان اهر طی سال‌جاری در این شهرستان خبر داد و افزود: امسال خسارت حوادث غیرمترقبه به اراضی زراعی و باغات شهرستان اهر غیرقابل باور بود به طوری‌که ۱۱ مرحله خسارت به بخش کشاورزی؛ نفس کشاورزان را بُرید.

اسدی بر لزوم صرفه‌جویی حداکثری در مصرف آب در بخش کشاورزی شهرستان اهر تأکید کرد و یادآور شد: آبیاری هر هکتار از اراضی کشاورزی در غرق‌آبی ۱۵ هزار مترمکعب و در قطره‌ای ۶ هزار مترمکعب آب استفاده می‌شود و حتی در روش آبیاری بارانی ۳ هزار مترمکعب آب استفاده می‌کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی اهر، توسعه کشت گلخانه‌ای و گیاهان دارویی را مناسب‌ترین روش برای مقابله با کم‌آبی و خشک‌سالی عنوان کرد و گفت: خواه یا ناخواه بحران کم‌آبی و خشک‌سالی بخش کشاورزی را تهدید می‌کند، از این‌رو بهتر است الگوی کشت را در مناطق کم‌آب به کشت محصولات گلخانه‌ای و دارویی تغییر دهیم تا بتوانیم با کمترین آب، بیشترین بهره‌وری و تولید را داشته باشیم، به طوری‌که تولید محصولات گلخانه‌ای ۲۲ برابر بیشتر از تولیدات کشاورزی به روش سنتی است.

وی از افزایش ۱۳ هکتاری سطح کشت محصولات گلخانه‌ای ‌در شهرستان اهر خبر داد و بیان کرد: همچنین توسعه ۱۰۰ هکتاری گلخانه را در شهرستان اهر در برنامه داریم و برای تحقق این برنامه نیازمندیم تأمین منابع آبی گلخانه‌ها هستیم و همچنین ۲۴ هکتار زمین برای احداث گلخانه آماده واگذاری است.

اسدی از اجرای سیستم آبیاری تحت فشار قطره‌ای در ۶۲۰۰ هکتار از باغات و اراضی کشاورزی شهرستان اهر خبر داد و گفت: سطح باغات شهرستان اهر ۷ هزار و ۲۵۰ هکتار بوده که از این سطح؛ ۶۲۰۰ هکتار از باغات به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده و ۱۰۰۰ هکتار هنوز به آبیاری تحت فشار مجهز نشده است.