به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، مهمترین این طرح‌ها نخستین واحد سیار تلویزیونی فول اچ دی ۱۰ دوربینه تولید ملی است که فناوری طراحی و ساخت این واحد تا کنون در اختیار ۴ کشور دنیا است.

این واحد سیار پیشرفته با همکاری و مشارکت سازمان صدا و سیما، مرکز آذربایجان شرقی، استانداری آذربایجان شرقی و بخش خصوصی استان تولید شده است تا ایران را به پنجمین دارنده این فناوری تبدیل کند.

یکی از مزیت‌های این سیستم نسبت به نمونه خارجی، برخورداری از بدنه یکپارچه در قالب ۱۱ متر در ۳ متر که از کامپوزیت ۹ لایه ساخته شده است.

همچنین ۱۴۰ پروژه فنی و عمرانی دیگر صدا و سیمای آذربایجان شرقی به دست علی عسکری افتتاح شد.

معاون فنی صداوسیمای استان در این مراسم گفت: این طرح‌ها شامل ۴۴۳ ایستگاه (۶ ایستگاه پرقدرت، ۲۴ ایستگاه متوسط قدرت و ۴۱۳ ایستگاه کم قدرت)، پخش ۲۱ شبکه تلویزیونی دیجیتال SD به همراه ۲۲ شبکه رادیویی در بستر TS ۱/TS ۲ با پوشش ۹۸.۵ درصد جمعیت استان است.

علی علیزاده ادامه داد: همچنین این طرح‌ها شامل پخش هشت شبکه تلویزیونی دیجیتال HD به همراه چهار شبکه رادیو نما در بستر TS ۳ با پوشش ۸۷.۵ درصد جمعیت استان، پخش چهار شبکه تلویزیونی دیجیتال HD و دو شبکه SD و چهارده شبکه رادیو نما در بستر TS ۴ با پوشش ۶۰ در صد جمعیت استان و پخش شبکه ۴ K یا UHD در بستر TS ۵ از ایستگاه عون ابن علی برای شهر تبریز با میزان پوشش سیگنال رسانی زمینی ۸۵ درصدی هستند.

نمود پیشرفت‌های استان‌ها در صداوسیمای مراکز

رئیس رسانه ملی نیز در آئین افتتاح این طرح‌ها در تبریز گفت: صداوسیمای مراکز باید انعکاس دهنده پیشرفت‌های استان‌ها باشند.

علی عسکری افزود: چنین قابلیتی فقط در چند کشور وجود دارد و فرزندان این سرزمین، نام ایران اسلامی و تبریز را در میان این کشورها افزودند و این جای قدردانی فراوان دارد.

وی به سریال‌های «جلال» و «روزهای بی‌قراری» که از شبکه‌های سراسری پخش شدند و ده‌ها برنامه دیگر استان اشاره کرد و گفت: این استان از نظر فنی و محتوایی جزو استان‌های تراز اول است و همچنان در مسیر پیشرفت حرکت می‌کند.

عسکری با اشاره به جامعیت سازمان صداوسیما به تعامل صداوسیمای مراکز با نهادهای مختلف پرداخت و گفت: وظیفه صداوسیمای مراکز انعکاس پیشرفت استان‌هاست و این اقدام در آذربایجان شرقی به خوبی انجام شده است و قطعاً این تعامل با دولت جدید نیز ادامه خواهد یافت.

رئیس سازمان صداوسیما ابراز امیدواری کرد رسانه ملی ا به سرعت پیشرفت‌ها کمک کند و عقب ماندگی‌ها در کشور جبران شود.

وی به عقب‌ماندگی‌های ایجاد شده در عصر قاجار و پهلوی اشاره کرد و گفت: ما باید جهشی حرکت کنیم و یکی از استان‌ها که قابلیت درونی و نزدیکی به این حرکت جهشی دارد، آذربایجان شرقی است. این رویکرد با توجه به شعار سال باید جدی‌تر دنبال شود.

عسکری به استقرار دولت جدید و جلسات رأی اعتماد مجلس اشاره کرد و پخش زنده آن از رادیو فرهنگ و شبکه خبر را نشانه شفافیت در جمهوری اسلامی ایران دانست.

وی بیانات مقام معظم رهبری در توجه به عدالت را در دیدار با هیئت دولت مهم خواند و افزود: همچنان که ایشان تاکید کردند همه ما باید با حساسیت به موضوع عدالت بنگریم و برای انجام هر کاری پیوست عدالت داشته باشیم.

عسکری به شکست آمریکا در افغانستان اشاره کرد و گفت: اشغال همسایه شرقی در شهریور سال ۲۰۰۱ تلاش آمریکا برای ارعاب ایران بود، اما نقشه‌های آمریکا در عراق و افغانستان شکست خورد و فرار مفتضحانه آن‌ها از افغانستان تأییدی برای این شکست است.

وی اظهار کرد: اگر آمریکا در جنگ سخت شکست بخورد، از طریق جنگ نرم به دنبال پیشبرد اهداف خود است و دشمن علیه ما در حال جنگ نرم است؛ باید در این زمینه بسیار هوشیار باشیم چرا که در اوج جنگ نرم هستیم و بدانیم امروز جنگ نرم، هویت و فرهنگ ما را تهدید می‌کند.

مدیرکل مرکز آذربایجان شرقی نیز در سخنانی به رقابت منطقه‌ای صداوسیمای این مرکز با رسانه‌های همسایه اشاره کرد و گفت: در دوره ریاست ۵ ساله دکتر علی عسکری، انقلاب شگرفی در حوزه‌های مختلف رخ داده است.

مرتضی صفری به طراحی و ساخت اولین واحد سیار فول اچ دی توسط یک شرکت تبریزی در شرایط تحریم و باکیفیت عالی و ظرف‌مدت کوتاه اشاره کرد و آن را نشانه بی‌نیازی کشور از واردات برخی تجهیزات فنی دانست.

وی به بیان جزئیاتی از ۱۴۰ طرح فنی و عمرانی مرکز پرداخت و گفت: سطح کیفی و کمی‌پوشش استان به میزان ۹۸.۵ درصد رسیده است.

مدیرکل صداوسیمای استان به سایر طرح‌های در دست اقدام اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد با تداوم حمایت‌های رئیس رسانه ملی، این طرح‌ها نیز به نتیجه برسد.

منبع: مهر