به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمدرضا پورمحمدی روز پنج‌شنبه در جلسه ستاد اربعین استان با تاکید بر اینکه مراسم امسال اربعین حسینی با توجه به اپیدمی کرونا به صورت محدود برگزار می‌شود، گفت: سهمیه اعلامی به جمهوری اسلامی ایران از سوی دولت عراق ۳۰ هزار نفر بوده که با محوریت موکب‌داران و حوزه‌های فرهنگی، خدماتی و درمانی تعیین شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال مسافرت‌ها از طریق هوایی صورت می‌گیرد، اظهار کرد: با توجه به اعلام ستاد اربعین و ستاد ملی کرونا  امکان تردد مردم از مرزهای زمینی وجود ندارد و هیچ‌گونه خدماتی، نه در مسیر و نه در مرزها ارائه نخواهد شد؛ بر همین اساس باید دستگاه‌های مختلف و رسانه‌ها در این زمینه آگاهسازی کنند.

پورمحمدی ادامه داد: هزینه پروازها باید به جد پیگیری شود تا در این ایام افزایش قیمت بلیط رخ ندهد و در صورت امکان اداره‌کل حج و زیارت استان نیز به خرید چارتری پرواز اقدام کند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه امکان حضور عاشقان و زایران دلسوخته حسینی برای شرکت در مراسم اربعین در عراق فراهم نشده، ضروری است فضای جامعه را برای ایجاد پویش مردمی اربعین فراهم کنیم.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه گفت: سهم استان از سهمیه ۳۰ هزار نفر اختصاص یافته به کشور، ۶۵۰ نفر است که از طریق حمل و نقل هوایی می‌توانند در مراسم اربعین شرکت کنند.

علی بدر شکوهی افزود: بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا این سهمیه‌ها به اعضای موکب‌ها و موکب‌دارانی که در سال‌های گذشته در این زمینه فعالیت می‌کردند، اختصاص یافته است.

برای جابه‌جایی ۳۰ هزار نفر از زوار، ۴۰۰ سورتی پرواز در قالب ۲۰۰ پرواز رفت و ۲۰۰ پرواز برگشت تدارک دیده شده است.

پیش از این مدیران فرودگاه‌های امام خمینی (ره)، مشهد، شیراز، تبریز، اصفهان و اهواز برای پروازهای اربعین اعلام آمادگی کرده‌اند.

عراق امسال ویزایِ فرودگاهی صادر نمی‌کند و بر اساس سیاست دولت این کشور، به ایران ۳۰ هزار سهمیه بیشتر داده نمی‌شود که همین سهمیه هم موکول به چند شرط از جمله به همراه داشتن برگه «پی. سی. آر» منفی برای ورود به عراق است.

اکنون قیمت بلیت پرواز تهران- نجف با شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در دامنه قیمتی چهار تا ۶ میلیون تومان به فروش می‌رسد و سفر با ایرلاین خارجی از ایران به عراق از کف قیمتی ۱۵ میلیون تا ۱۷ میلیون و ۵۳۸ هزار تومان است.

منبع: ایرنا