به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، سید رضا علیخانی روز در جلسه معارفه سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی، اظهار کرد: بر این اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت چهارمین وزارتخانه از بابت بودجه بوده است.
وی با اشاره به اینکه برطرف کردن نیازهای روز جامعه از اهداف وزارت صمت است، گفت: در خصوص چابک سازی نیز گام های خوبی در کشور توسط این وزارتخانه برداشته شده است.
علیخانی ادامه داد: تلاش می کنیم مطالبات استان ها را نیز  در خصوص خدمات پرسنلی و مسایل رفاهی جامه عمل بپوشانیم.
معاون استاندار: آذربایجان شرقی روزگاری قطب دوم صنعت کشور بود
معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی در این مراسم گفت: آذربایجان شرقی یکی از استان های قابل اتکا در صنعت و تولید است که در سال های نه چندان دور قطب دوم صنعت ایران بود.
علی جهانگیری اظهار کرد:  اکنون نیز با داشتن چهار هزار واحد صنعتی و ۱۲۰ هزار واحد صنفی و تولیدی جزو استان های مهم در این بخش هستیم که البته نیاز به توجه بیشتر برای احراز جایگاه مناسب کشوری مثل دهه های گذشته داریم.
وی افزود: اکنون نیز ۱۰ درصد صادرات غیرنفتی ایران از آذربایجان شرقی انجام می شود که پویا بودن استان را نشان می دهد؛ در واقع آذربایجان شرقی با تولید برخی از قطعات، تجهیزات و تولیدات موتور توسعه صنایع سایر استان ها نیز به حساب می آید.
جهانگیری ادامه داد: بر این اساس با وجود ظرفیت ها و جایگاه آذربایجان شرقی نیازمند سازمان صنعت، معدن و تجارت قوی هستیم که متناسب با این اقتصاد بتواند خوب پشتیبانی کند، اما در سال های اخیر حوزه اقتصادی دچار روزمرگی شد، البته نه فقط امور جاری تعطیل نشد بلکه تولید در استان ۲ برابر نیز شده است.
به گفته وی نرخ بیکاری آذربایجان شرقی در ۱۳۹۹ نسبت به ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ بهتر شده و اکنون نرخ بیکاری استان ۷.۳ درصد بوده و تاکنون و ۱۰۵ واحد راکد فعال شده است.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در این مراسم گفت: تنظیم بازار، نظارت بر بازار و توسعه صادرات از سیاست های ابلاغی کنونی است که در جهت تحقق آن تلاش خواهیم کرد.
غلامعلی راستی اظهار کرد: هشت میز تخصصی از جمله میز آذربایجان، ارمنستان، عراق، روسیه و ترکیه در آذربایجان شرقی فعال هستند که باید این میزهای اقتصادی در جهت صادرات افزایش یابند.
وی همچنین بر رویکرد رفع موانع تولید تاکید کرد و افزود: واحدهای راکد و نیمه راکد را فعال می کنیم .
راستی با بیان اینکه آذربایجان شرقی رتبه اول ذخایر معدنی کشور را با ۸.۲ میلیارد تن در اختیار دارد، گفت: ۷۰۰ واحد معدنی فعال در استان فعالیت می کنند.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت معدن نفلین سنیت سراب ۵.۲ میلیون تن است، ادامه داد: در نفلین سنیت سراب نیز کارهای خوبی انجام شده و بر اساس قرارداد منعقد شده، غنای معدنی استان افزایش یافته است، البته با فعال شدن این مجموعه چندین معدن دیگر در منطقه فعال می شود.
راستی همچنین از فعال شدن منطقه یک مناطق صنعت، معدن و تجارت در تبریز خبر داد و افزود: منطقه یک کشوری که شامل شمال غرب کشور است، هنوز منتظر شیوه نامه کاری آن هستیم اما روال آن چرخشی بوده و  به مرکز استان دیگر انتقال می یابد.
به گزارش ایرنا، در این مراسم، غلامعلی راستی با حکم وزیر صمت به عنوان سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی منصوب شد.
پیش از این راستی به عنوان قایم مقام سازمان، سرپرست و معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی سال ها فعالیت کرده است.
آذربایجان شرقی با بیش از چهار هزار واحد تولیدی از جمله استان های صنعتی کشور محسوب می شود که بیش از ۹۰ درصدی سرمایه گذاری های آن در حوزه تولید و صنعت توسط بخش خصوصی انجام شده است.

منبع: ایرنا