به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، علی قنبری گفت: میزان قطع درختان جنگلی در قره‌داغ به نسبت وسعت ۱۶۴ هزار هکتاری و پراکنش این جنگل‌ها، بسیار ناچیز است و کشفیاتی که تاکنون انجام شده، نشان می‌دهد در قره‌داغ قطع سازمان‌یافته درختان جنگلی نداریم.

وی با بیان اینکه اداره کل منابع طبیعی در حفاظت از منابع طبیعی موفق نمی‌شود مگر اینکه اهالی رسانه دغدغه منابع طبیعی داشته باشند، اظهار داشت: اگر شاهد ورود آسیب به منابع آب و خاک‌مان هستیم دلیلش به عدم فرهنگ‌سازی در حفاظت از این منابع برمی‌گردد.
وی با اشاره به برخی نارضایتی‌ها از روسای ادارات منابع طبیعی شهرستان‌ها، گفت: وجود نارضایتی همیشه ناشی از ضعف مدیریت نیست، بلکه بخشی از این نارصایتی‌ها از اعمال حاکمیت ناشی می‌شوند.
معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در ادامه از سخناش از استقرار ۳۲ واحد بزرگ صنایع چوب در شمال کشور خبر داد و افزود: قطع بیش از دو برابر آنچه در برنامه اول پنجساله توسعه کشور مقرر شده بود، باعث شد دولت در سال ۹۲ برنامه‌ای تحت عنوان “بهینه‌سازی پایش و حفظ جنگل‌های کشور” در ده ماده تصویب کند و در قانون برنامه ششم توسعه کشور، بهره‌برداری از جنگل‌های شمال تحت عنوان “تنفس ۱۰ ساله” ممنوع اعلام شود.
وی ادامه داد: اما چوب موردنیاز صنایع شمال باید تامین می‌شد، بنابراین دولت مکلف شد تسهیلات لازم برای توسعه زراعت چوب و واردات مواد اولیه صنایع چوبی در اختیار دستگاه‌های ذی‌ربط قرار دهد. این تصمیم کافی بود تا قیمت چوب به شدت افزایش یابد و باغداران دست به فروش درختان مثمر و غیرمثمر باغات خود بزنند.
قنبری با بیان اینکه منکر قطع درخت از جنگل‌های قره‌داغ نیستیم و پرونده‌های مفتوحه در این حوزه خود گواه این امر است، گفت: اما اسناد و شواهد نشان می‌دهد؛ چوب‌هایی که در جاده‌های استان و منطقه قره‌داغ حمل می‌شد و می‌شود درختانی هستند که از باغات شخصی قطع می‌شوند.
وی با رد قاچاق سازمان‌یافته درختان جنگلی منطقه قره‌داغ، تاکید کرد: قطع درختان جنگلی در قره‌داغ از قبل وجود داشت و اتفاقا در گذشته به جهت تامین سوخت روستاهای جنگلی از چوب، بسیار بیشتر از امروز بود.
معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: درختان جنگلی قطع شده در قره‌داغ عمدتا درختانی هستند که در داخل املاک شخصی قرار دارند مانند درختان بلوطی که بوفور در باغات هوراند و کلیبر رشد کرده‌اند و بخشی دیگر به قطع‌های موردی اهالی منطقه برای تامین نیازهای خود مربوط می‌شوند، مانند قطع ۳۷۰ اصله درخت ممرز جوان جنگلی توسط یکی از اهالی روستای بهروز برای استفاده به عنوان چوب لوبیا که کشف و به مراجع قضایی معرفی گردید.
وی با بیان اینکه در سال جاری در شهرستان کلیبر، ۱۴ فقره قطع درختان جنگلی داشتیم، گفت: میزان‌قطع درختان جنگلی در قره‌داغ به نسبت وسعت ۱۶۴ هزار هکتاری و پراکنش این جنگل‌ها بسیار ناچیز است و کشفیاتی که تاکنون انجام شده، نشان می‌دهد در قره‌داغ قطع سازمان‌یافته درختان جنگلی نداریم.
قنبری با اشاره به اینکه براساس استانداردهای جهانی برای حفاظت هر دو هزار هکتار جنگل به دو نیروی حفاظتی نیاز است، اظهار داشت: با توجه به وسعت ۱۶۴ هزار هکتاری جنگل‌های قره‌داغ، بایستی اداره کل منابع طبیعی استان ۸۲ نیروی حفاظتی در منطقه داشته باشد در حالی که هم اکنون این اداره کل، تنها ۵ نیروی حفاظتی دارد و بار سنگین حفاظت از جنگل‌های قره‌داغ برعهده نیروهای اداری منابع طبیعی است.
وی با اشاره به دستورالعمل صدور مجوز قطع درختان باغی، تصریح کرد: در این دستورالعمل، شرایط کلی و جزئی لازم برای صدور مجوز قطع اعم از نوع و سن درخت و بازه زمانی لازم برای ثدور مجوز قطع درختان مشخص شده است و تاکنون هیچ شکایتی از سوی متقاضیان، بهره‌برداران و خریداران در این خصوص دریافت نکرده‌ایم.
معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ادامه گفت: آتش‌سوزی، آفت و قطع درخت همیشه با جنگل قرین بوده است با این حال باید همه تلاش خود را به کار بگیریم تا از میزان آسیب‌های وارده به جنگل‌ها بکاهیم.
قنبری در خاتمه سخنانش با بیان اینکه همه فعالیت‌های اقتصادی در بستر منابع طبیعی اتفاق می‌افتد، گفت: منابع طبیعی خود را متعهد به حمایت از فعالین اقتصادی می‌داند به شرطی که این فعالیت، نیازهای نسل‌های آینده را به خطر نیندازد.

منبع: تبریزمن