به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، ابوالقاسم سلطانی گفت: ساماندهی تاسیسات شهری شامل توسعه فاضلاب و اصلاح شبکه‌های برق در شهرهای مختلف استان، احداث مرکز سلامت در اهر، احداث مرکز فوریت‌های پزشکی در مرند، کمک به مسیرگشایی‌ خیابان‌های مصوب طرح تفضیلی محله ملازینال تبریز و احداث فرهنگسرا و کتابخانه در تبریز و بناب از دیگر پروژه های بازآفرینی شهری در سطح استان است.

وی گفت: این پروژه ها شامل ساماندهی گورستان قدیمی ستارخان در بافت فرسوده تبریز و تبدیل آن به فرهنگسرا و فضای تفریحی و ورزشی، احداث سالن ورزشی یوسف‌آباد و کتابخانه ملازینال در این شهر، احداث مدارس در محلات آغداش بناب، انزاب مراغه و علی آباد و میناخور مرند است.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه اجرای این پروژه ها به طور میانگین ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: در سال جاری علاوه بر این پروژه ها عملیات اجرایی هفت پروژه جدید بازآفرینی شهری نیز در سطح استان آغاز می شود.
سلطانی، ادامه داد: اجرای این پروژه‌ها علاوه بر تامین خدمات عمومی محله، باعث ارتقا سرانه‌های استاندارد شهری شده و در ایجاد تعلق خاطر و رضایتمندی ساکنان محلات محروم منطقه تاثیرگذار است.
وی یادآوری کرد: با اجرای پروژه‌های ساماندهی ورودی‌های شهر، مسیل‌ها و گورستان‌های موجود در داخل محدوده‌های شهری نه تنها آلودگی‌های زیست محیطی کاهش پیدا می کند بلکه از شیوع بیماری‌های مختلف نیز جلوگیری می‌شود.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی گفت: احداث فرهنگسرا، کتابخانه‌ و مکان‌هایی برای گذراندن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان، ایجاد سالن‌ها و فضاهای ورزشی نیز موجب ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی محلات در شهرها می شود.
سلطانی با بیان اینکه از سال ۹۰ تا کنون به ۲۷ هزار و ۳۶۹ واحد مسکونی در بافت های فرسوده شهرهای استان تسهیلات بانکی اعطا شده است، افزود: انجام طرح مطالعاتی و عملیاتی ساماندهی میدان صاحب الامر تبریز و احداث مرکز گفتمان شهری در بافت واجد ارزش تاریخی این شهر و تبدیل آن به مکانی برای گفتگوی جامعه مدنی درباره مسایل و ظرفیت‌های شهری، احداث مدرسه در محله بازار ملکان و احیا و بهسازی بافت فرسوده پیرامون مسجد جامع هشترود از طرح های اجرایی استان در بافت‌های فرسوده است.
آذربایجان شرقی پنج هزار و ۸۰۰ هکتار بافت فرسوده و سه هزار و ۵۶۴ هکتار سکونتگاه غیررسمی دارد که حدود یک میلیون نفر در بافت فرسوده و ۵۱۰ هزار نفر در سکونتگاه های غیررسمی زندگی می‌کنند.

منبع: ایرنا