به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، صالح مومنی با بیان اینکه خشکسالی‌های اخیر آسیب جدی به کشت‌های مختلف کشاورزی از جمله برنج زده و منجر به کاهش حدود ۱۸ تا ۱۹ درصدی تولید برنج داخلی شده است گفت: این وضعیت باعث افزایش قیمت برنج داخلی شده است.
وی با بیان اینکه البته ذخایر استراتژیک کشور در سطح مطلوبی است و برای کنترل قیمت و تامین کسری برنج پیش بینی شده از ذخایر استراتژیک برنج در کشور توزیع شود.
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه توزیع برنج برای طرح‌های مومنانه ادامه دارد، افزود: علاوه بر این‌ها، از امروز با آغاز توزیع برنج در سطح آذربایجان شرقی نزدیک به ۱۵۰۰ تن از این محصول از نوع هندی و تایلندی از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعاونی‌های مصرف کارگری، کارمندی و اتحادیه در اختیار مردم قرار می‌گیرد و هیچ کمبودی در مورد برنج برای مصرف خانوار وجود ندارد.
مومنی خاطر نشان کرد: در بخش تامین برنج از ذخایر، وضعیت خوبی حاکم است و واردات خوبی هم قبل از ممنوعیت برنج در فصل کشت انجام شده و وضعیت بازار برنج وارداتی در شرایط متعادلی است و امیدواریم در این شرایط از شتاب افزایش قیمت در بازار برنج داخلی هم کاسته شود.
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان از تخصیص سهمیه برنج هندی دانه بلند (۷۵۰ تن) و برنج تایلندی (۷۵۰ تن) به ترتیب به قیمت عمده فروشی هرکیلو ۱۷۰۰۰۰ ریال (یکصدو هفتاد هزار ریال)، ۱۱۰۰۰۰ ریال (یکصدوده هزار ریال) از اعتبارات طرح تنظیم بازار به شرط تحویل درب انبار‌های اداره کل غله خبر داد و افزود: ۹۰۰ تن از این برنج‌ها در سطح شهر تبریز و ۶۰۰ تن مابقی نیز براساس برش شهرستانی در سطح شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی توزیع می‌شود.
وی با بیان اینکه قیمت هر کیلو برنج هندی تنظیم بازار برای مصرف‌کنندگان ۱۸۵۰۰ تومان و برنج تایلندی ۱۲۶۰۰ تومان تعیین شده است افزود: تصمیم‌گیری درخصوص نحوه توزیع و جامعه هدف مورد نظر در سایر شهرستان‌ها برعهده کمیسیون تنظیم بازار هر شهرستان است.
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به نظارت بازرسان سازمان صمت بر مراکز توزیع تبریز و اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان‌ها خاطرنشان کرد: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این خصوص می‌توانند با سامانه ۱۲۴ معاونت بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان این سازمان تماس بگیرند و موضوع را گزارش کنند.
مومنی با بیان اینکه هیئتهای حسینی و خیریه‌ها برای جذب برنج و شکر در قالب سهمیه نذورات محرم و صفر می‌توانند به سازمان تبلیغات اسلامی مراجعه کنند افزود: علاوه بر توزیع ۱۵۰۰ تن برنج تنظیم بازاری، برای این کار نیز ۷۵۰ تن برنج هندی، ۷۵۰ تن برنج تایلندی و ۱۴۳۵ تن شکر اختصاص یافته است.

منبع: خبرگزاری صداوسیما