به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، رسول خدابخش در جلسه مشترک پدافند غیرعامل و پیشگیری از جرایم دادگستری شهرستان اهر که با محوریت بوی نامطبوع در مناطق مختلف شهر اهر برگزار شد، اظهار داشت: دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط باید منشأ بوی نامطبوع در مناطق مختلف شهر اهر را گزارش دهند و اعلام کنند که آیا عمل تصفیه در تصفیه‌خانه فاضلاب شهری انجام می‌گیرد یا خیر؟ و آیا تصفیه‌خانه فاضلاب واقعاً عامل بوی نامطبوع است؟

فرماندار شهرستان اهر ادامه داد: در گزارش‌ها هدایت سطحی فاضلاب منازل مسکونی شهروندان عامل شکل‌گیری گندآب و به تبع آن منشأ بوی نامطبوع در برخی مناطق شهری است، از این‌رو شهرداری اهر که در اعلام پایان‌کار ساخت‌وسازها به این موضوع توجهی نداشته عملاً مرتکب تخلف شده است و از طرفی باید بهداشت محیط نیز گزارش تخلفات را می‌داد.

وی بابیان این‌که اداره آب و فاضلاب و شهرداری اهر باید قصور و تقصیرات خود را در رابطه با رفع منشأهای بوی نامطبوع در مناطق مختلف شهر اهر جبران کند، گفت: ورودی و خروجی تصفیه‌خانه فاضلاب شهری اهر بایستی مورد پایش و ارزیابی قرار گیرد، چراکه بنده نظرات غیرکارشناسی را قبول نمی‌کنم و اگر در ارزیابی‌های کارشناسی شده قصور تصفیه‌خانه فاضلاب شهری مجدداً محرز شود باید مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی پاسخگو باشد.

خدابخش تأکید کرد: اداره حفاظت محیط زیست و کارشناسان بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان اهر بایستی ظرف یک الی دو هفته‌ی آینده منشأ بوی نامطبوع در مناطق مختلف شهر اهر، ایرادات فنی تصفیه‌خانه فاضلاب شهری و راهکارهای رفع ایرادات و منشأها را به فرمانداری اهر اعلام کنند تا بر اساس این گزارش دستگاه‌های ذی‌ربط را مکلف به رفع ایرادات نماییم.

فرماندار شهرستان اهر ابراز داشت: شهرداری اهر مکلف است تا قصور گذشته که عامل شکل‌گیری گندآب و منشأ بوی نامطبوع در مناطق مختلف شهر اهر بوده را در مدت تعیین شده برطرف کند و قطعاً مسببان شکل‌گیری منشأهای بوی نامطبوع در شهر اهر ملزم به پاسخگویی و رفع نواقصات هستند.

وی با تأکید بر این‌که عدم رعایت عمل تصفیه در تصفیه‌خانه فاضلاب شهری اهر موجب افزایش آلایندگی می‌شود، بیان داشت: این‌که عمل تصفیه فاضلاب به طور کامل انجام نمی‌شود و این امر موجب می‌شود تا آلایندگی پساب خروجی تصفیه‌خانه فاضلاب شهری اهر افزایش یابد شکی در آن نیست و اگر تصفیه‌خانه فاضلاب ایرادات فنی از جمله هوادهی و پمپ‌ها را تعمیر و فعال‌سازی کرده به منزله این نیست که بوی نامطبوع ریشه‌کن خواهد شد.

خدابخش بر لزوم رفع ایرادات زباله‌گاه و تصفیه‌خانه فاضلاب شهری با نظرخواهی از اداره حفاظت محیط زیست اهر تأکید کرد و گفت: در هر شرایطی نظر اداره حفاظت محیط زیست اهر در ساماندهی زباله‌گاه و سایر معضلات زیست محیطی الزامی است چراکه مرجع اعلام نظر اداره محیط زیست است و شهرداری اهر برای جابه‌جایی محل زباله‌گاه حتماً با این اداره همکاری‌های لازم را انجام دهد.

فرماندار شهرستان اهر با اشاره به این‌که در اهر به هر حوزه‌ای ورود می‌کنم توأم با معضلات و مشکلات گریبانگیر هستیم، ابراز داشت: متأسفانه تصمیمات برای حل مشکلات در شهرستان اهر به گونه‌ای بوده که نه‌تنها از مشکلات کاسته نشده؛ بلکه بر معضلات و مشکلات نیز افزوده‌اند، حوزه‌ای نیست که با تصمیمات غیرکارشناسی مواجه نشویم.