به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، فرزاد رحمانی ظهر امروز چهارشنبه به مناسبت سالروز تأسیس اورژانس در کشور و گرامیداشت روز ملی اورژانس در جمع خبرنگاران گفت: براساس آیین نامه پوشش فراگیر و خدمات استاندارد، زمان رسیدن اورژانس بر بالین بیمار در کلانشهرها ۱۲ دقیقه، در شهرهای کوچک ۸ دقیقه و در جاده ها ۱۴ دقیقه است.

وی ادامه داد: با توجه افزایش تعداد پایگاه های اورژانس در کلانشهر تبریز به ۳۳ پایگاه زمان رسیدن به بالین بیمار در تبریز ۱۱ دقیقه است که کمتر از میزان استاندارد تعریف شده می باشد.

دکتر رحمانی خاطرنشان کرد: روزانه ۴۲۰ ماموریت توسط کارشناسان اورژانس ۱۱۵ استان انجام می شود که از این تعداد ۱۰۰ مورد ماموریت کرونایی است که رقم آن در سال گذشته در این ایام ۲۵ مورد بود.

وی گفت: از زمان شیوع کرونا تا کنون ۲۸۷ نفر از همکاران اورژانس استان به بیماری کرونا مبتلا شدند که ابراهیم خلیلی از کارشناسان اورژانس کلیبر و عباس انصاری از کارشناسان اورژانس سراب شهید شدند.

رییس اورژانس آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در ۶ ماهه نخست امسال میزان ماموریت های اورژانس نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته، اظهار کرد: در سال جاری ۱۱ هزار و ۵۱۸ مورد ماموریت تصادفی انجام شده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۹ هزار و ۷۶۰ مورد بوده است.

دکتر رحمانی اضافه کرد: در این مدت ۱۴۴ مورد فوتی توسط کارشناسان اورژانس در صحنه تصادفات تایید، ۱۰ هزار و ۱۲۹ مصدوم به بیمارستان منتقل و یک هزار و ۳۵۹ مصدوم نیز به صورت سرپایی مداوا شدند.

وی افزود: ۶۲۶ ماموریت نیز توسط اورژانس هوایی استان از تابستان سال ۱۳۹۳ تا کنون انجام شده که از این تعداد ۱۰۸ مورد توسط اورژانس هوایی میانه انجام شده است.

رییس اورژانس آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم تا پایان سال ۱۴۰۲ تعداد پایگاه های شهر تبریز را به ۴۵ مورد افزایش دهیم

وی همچنین با اشاره به ضرب و شتم کارشناسان اورژانس توسط همراهان بیمار، گفت: امسال ۸ مورد ضرب و شتم داشته ایم که از طریق حقوقی سازمان پیگیری می کنیم و متخم یکی از موارد ضرب و شتم همکاران در سال گذشته به حبس محکوم شد.

دکتر رحمانی با اشاره به اینکه متاسفانه گاه در اوج شلوغی و ترافیک کاری که همکاران ما درگیر انتقال بیماران بدحال هستند، تماس های کاذب با مرکز گرفته می شود، گفت: روزانه ۲ هزار تماس با مرکز ۱۱۵ برقرار می شود که ۱۵ تا ۲۰ درصد آنها، مزاحمت های تلفنی است که براساس دستور قضایی این شماره ها مسدود می شوند.

وی اضافه کرد: در تماس های تلفنی، بیماران به چهار سطح تقسیم می شوند که برای سطح سفید مشاوره تلفنی و توصیه های لازم برای مراجعه به درمانگاه ارایه می شود، ماموریت سبز شانل درمان در صحنه بوده و در ماموریت های زرد و قرمز، بیمار بدحال است که بایست آمبولانس سریع بر بالین بیمار حاضر و به مرکز درمان اعزام شود.

رییس اورژانس آذربایجان شرقی گفت: با توجه به ترافیک شهر تبریز سه دستگاه موتور آمبولانس در سطح شهر مستقر است که در صورت ترافیک بلافاصله بر بالین بیمار حاضر می شوند تا اقدامات لازم در سریع ترین زمان قبل از رسیدن آمبولانس انجام گیرد.

وی اظهار کرد: در بافت مرکزی تبریز تاسیس ۲ پایگاه اورژانس ضروری است که به دنبال زمین برای ساخت پایگاه هستیم و اگر خیری زمین به اورژانس واگذار کند، آماده احداث پایگاه اورژانس هستیم.

دکتر رحمانی گفت: با همکاری مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی ۲ مجتمع امدادی در محور خواجه – ورزقان و اتوبان تبریز- سهند در حال احداث است که با اتمام آن تا پایان سال اورژانس، هلال احمر، راهداری و پلیس در این مجتمع ها مستقر خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۶ تا کنون بیش از ۴۵۰ نفر جذب شده است، افزود: مجوز جذب ۱۲۰ نفر به صورت شرکتی و ۲۰۰ نفر به صورت پیمانی نیز دریافت شده است که با جذب نیروهای جدید پایگاه های شهریار و عینالی در تبریز، کلاله در خداآفرین، مرند ۳ در شهرستان مرند، اهر سه و ورگهان در شهرستان اهر و یوزبند از شهرستان کلیبر راه اندازی می شوند.

رییس اورژانس آذربایجان شرقی ادامه داد: سه پایگاه ایل گلی، شهریار و لاله تبریز با همکاری مترو و چهار راه نادر و نصر با همکاری اتش نشانی ایجاد شده است و با همکاری بنیاد علوی یک پایگاه در نصیرکندی چاراویماق در حال احداث است.

وی با اشاره به همکاری خیران در ساخت پایگاه های جدید، گفت: یک پایگاه جدید در بناب شهرستان مرند و یک پایگاه نیز در سعید آباد بستان آباد توسط خیران در حال احداث است.

منبع: مهر