اخبار منطقه ارسباران » اقتصادی
کد خبر : 51511
چهارشنبه - 24 شهریور 1400 - 20:43
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان شرقی تأکید کرد:

لزوم رعایت الزامات و مقررات زیست محیطی در معدن مس سونگون ورزقان

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان آذربایجان شرقی بر لزوم رعایت الزامات و مقررات زیست محیطی در معدن مس سونگون ورزقان تأکید کرد.

لزوم رعایت الزامات و مقررات زیست محیطی در معدن مس سونگون ورزقان

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، احمد موقری در جلسه ای که به منظور بررسی کارشناسی و تخصصی مشکلات احداث هیپ لیچینک جدید معدن مس سونگون ورزقان برگزار شد، هدف اصلی برگزاری جلسه را ایجاد تعامل و دست یافتن به نوعی توافق بین اداره کل حفاظت محیط زیست استان و مجتمع مس سونگون در ارتباط با حفاظت از محیط زیست مبنی بر ادامه فعالیت هیپ جدید عنوان داشت.

در ادامه، پس از طرح موضوع، مدیرعامل مجتمع مس سونگون توضیحاتی را در ارتباط با ضرورت ادامه فعالیت هیپ احداثی و جایگاه پروژه های مس سونگون به عنوان پروژه ای ملی و اقداماتی که در حین احداث هیپ از منظر رعایت استاندارد های لازم بکار برده شده است و همچنین هزینه های قابل ملاحظه انجام شده ارایه داد.

عباس نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان نیز موضع سازمان متبوع را در مورد فعالیت هیپ جدید و نگرانی های زیست محیطی موجود در خصوص فعالیت آن و ضرورتی که می بایست از جانب سازمان صمت به عنوان متولی اصلی معادن و مجتمع مس سونگون قبل از شروع فعالیت انجام می شد و لیکن رعایت نشده است، بیان و توضیحات کاملی در این خصوص ارایه داد.

در نهایت پس از بحث و تبادل نظر به منظور دستیابی به راهکاری جهت حل مشکل در راستای ادامه فعالیت هیپ به لحاظ ضرورت موجود و نیز رعایت الزامات و مقررات زیست محیطی در جهت حفظ شرایط اکولوژیکی و گونه های جانوری و گیاهی منطقه، مقرر شد طی هفته آتی هماهنگی لازم برای بازدید میدانی از منطقه و محل احداث هیپ با هماهنگی مجتمع مس سونگون و اداره کل حفاظت محیط زیست استان انجام و متعاقب بازدید، طی جلسه ای شرایط موجود و امکان سنجی ادامه فعالیت هیپ از لحاظ شرایط زیست محیطی بصورت کارشناسی بررسی و تصمیم اجرایی لازم اتخاذ شود.

مجتمع مس سونگون بزرگترین مجموعه معدنی شمال غرب کشور است که در ۱۰۰ کیلومتری شمال شرق تبریز و ۲۵ کیلومتری ورزقان و در همسایگی جمهوری های آذربایجان و ارمنستان قرار دارد. معدن مس سونگون با یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تن ذخیره شناسایی شده بزرگ ترین معدن مس کشور است.

هیپ لیچینک فرآیندی است که طی آن ماده ای را که به عنوان هدف در نظر است، با انحلال در یک حلال مناسب جدا می شود و سپس با روش های خاصی می توان ماده هدف را از حلال استخراج کرد. این فرایند در صنایع شیمیایی و معدنی بسیار پرکاربرد می باشد. هیپ لیچینک در صنعت مس به شکل الکترولیز، به طور مستقیم مس کاتدی تولید می کند. رهاسازی سیالات سمی از سایت هیپ لیچینگ به محیط زیست می تواند سلامت اکوسیستم و جمعیت های انسانی اطراف آن را تحت تأثیر قرار دهد.