به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به مناسبت گرامیداشت روز ملی شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد محمدحسین شهریار در مجموعه مقبره الشعرای تبریز، شعر شهریارِ روشن ضمیر را روایت دغدغه‌های بشری عنوان کرد که فارغ از تعلق زمان و مکان جریان دارد و تجلی مکاشفات و دریافت‌های عمیق این شاعر عارف و جواهر کلام است که در کنار مردم با صفا و با وفای خود زیسته و از زبان آنان فریاد سخن سر داده است.

محمد مهدی اسماعیلی در پیام خود به مناسبت بزرگداشت استاد محمدحسین شهریار، آورده است:
«به نام خداوند جان آفرین / حکیم سخن در زبان آفرین
خداوند بخشنده دستگیر / کریم خطا بخش پوزش‌پذیر
طوطی عشقم و عشق از پس آیینۀ غیب / با زبان دل من گاه سخن می‌گوید
زبان فخیم فارسی، همواره چون حلقه‌ای هویت ملی ایرانیان را به‌هم پیوند داده و رشته تمسک و وحدت ملی مردمان جغرافیای این سامان اهورایی را استحکام بخشیده است.
از سوی دیگر، ترشحات این زبان لطیف و عزیز از مرزهای ایران اسلامی نیز فراتر رفته و مشتاقان و دلدادگانش را در جای جای این عالم، مسحور خود ساخته است.
تردیدی نیست که در درازای تاریخِ این مرز و بوم کهن، همه اقوام و تیره‌های گوناگون در سایه لوا و لاله‌های آن، فرهنگ متعالیِ ایران را رقم زده‌اند و چشمه جوشان و خروشان شعر فارسی، تنوع و تکثر اقوام ایرانی و گویش‌های شیرین آنان را در زلال خود صیقل داده و چون گوهرهای گرانبهایی زینت این خاک زرخیز کرده است.
براستی می‌توان گفت: شعر همچون پرتویی از مبشرات است که به سان طوفان واژه‌ها در روح متلاطم شاعر به جنبش در می‌آید.
شعر، همان مجمع فضائلی‌است که با روح و روان شنونده در هم آمیخته و با جذبه‌ای عمیق، غوغای وجودی شاعر را که در دامن واژه‌ها به آوازی دلنشین مبدل گشته در ملکوت اعلی منتشر می‌کند.
از همین روی، هر آن دلی که عاشق است، این نوا را به جان می‌خرد. و از این رهگذر، شعر سیدالشعرای ایران، سیدمحمدحسین شهریار تبریزی مجموعه‌ای پرشور و دلکش را ارزانی می‌کند و هر بیتش ضرب‌آهنگِ دل‌هایی می‌شود که برای شعر و ادب ایران می‌تپد و در جان و باطن خود معرفت و معنویت را به ارمغان می‌آورد.
اینک برماست تا با همتی بلند، ستاره‌گان درخشان آسمان شعر و ادب این سرزمین عظیم اسلامی را بیش از پیش پاس بداریم و عقد ثریا را بر نظم شاعرانی چون شهریار شیرین سخن که غزل گفته و دُر سفته‌اند، بیافشانیم.
بر خود لازم می‌دانم که از تبریز قهرمان و آذربایجان نیکو مرام و مردمان دین مدار آن دیار هم که این روزها میزبان آئین گرامی داشت شعر فاخر فارسی و بزرگداشت منزلت عرفان و معنویت شهریار شعر ایران می‌باشند، صمیمانه سپاسگزاری نمایم و دست متولیان و دست‌اندرکاران برپایی این همایش خجسته را به گرمی می‌فشارم.

منبع: مهر