به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، ابراهیم محمدی آیدین‌لو در جلسه شورای حفاظت از منابع آب اهر با اشاره به این‌که سد ستارخان با وجود ظرفیت اسمی ۱۲۰ میلیون مترمکعبی، تابه‌حال فقط ۴۲ میلیون مترمکعب آب ذخیره دیده است، اظهار داشت: با این حجم از توسعه باغات و اراضی کشاورزی و برداشت‌های غیرمجاز؛ اگر مقاومت‌ها و فشارها نبود قطعاً منابع آب سد ستارخان تا پایان سال آبی دوام نمی‌آورد.

مدیر امور منابع آب اهر افزود: سال گذشته که منتهی به سال‌جاری بود ۱۳ میلیون مترمکعب آب ذخیره در مخزن سد ستارخان داشتیم که با وجود ذخیره آب امسال را با نگرانی گذراندیم و برای سال آبی ۱۴۰۱ حتی یک لیتر آب ذخیره هم نداریم و از این بابت نگرانیم در حالی پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان‌گر کاهش بارندگی‌ها در فصل پاییز است.

وی از افزایش ۵۰ درصدی مصرف آب شرب در مناطق شهری اهر نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: امسال ۱۳ میلیون مترمکعب آب شرب در شهر اهر استفاده شده که نسبت به سال گذشته ۲ برابر شده است و از طرفی هدررفت منابع آبی در خط انتقال آب به تصفیه‌خانه آب شرب نیز قابل اغماض نیست و اداره آب و فاضلاب برای جلوگیری از هدررفت منابع آب بایستی نشستی‌های شبکه آبرسانی را بگیرد. به طور میانگین ۵۰۰ لیتر در ثانیه آب تحویل اداره آب و فاضلاب می‌دهیم.

محمدی بر لزوم فعال‌سازی چاه‌های آب تحت مدیریت اداره آب و فاضلاب جهت تأمین آب شرب شهری اهر تأکید کرد و گفت: اداره آب و فاضلاب بایستی چاه‌های آب را برای تأمین آب شرب آماده نگه‌دارد.

مدیر امور منابع آب اهر با ابراز نگرانی از برداشت‌های غیرمجاز آب در باغات اهر یادآور شد: در برخی از باغات اهر سرقت آب با انشعابات غیرمجاز صورت می‌گیرد که باید این موضوع پیگیری شود. چراکه وقتی باغبانی بیش از حق قانونی خود آب برداشت می‌کند باغداران بالادست را از حق قانونی‌شان محروم می‌کند و این امر مصادق سرقت آب است.

وی از تصرف غیرقانونی بستر امتداد رودخانه شله‌بران خبر داد و گفت: با وجود اینکه امتداد رودخانه شله‌بران چند ماه است که از تصرفات غیرقانونی آزادسازی شده بود، برخی مجدداً اقدام به تصرف بستر رودخانه شله‌بران کرده‌اند!

محمدی با انتقاد از استفاده آب شرب تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز توسط شهرداری اهر خاطرنشان کرد: استفاده شهرداری اهر از آب شرب تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز شهری غیر اصولی است، چراکه هنوز شهرداری حاضر به تمکین در برابر ضوابط نیست البته در شرایطی که با بحران کم‌آبی مواجه هستیم آبیاری فضای سبز با آب شرب کاملاً غیرمجاز است.