اجتماعی » اخبار شهرستان » اخبار ویژه
کد خبر : 51658
دوشنبه - 29 شهریور 1400 - 11:48
رئیس اداره بهره ‌برداری و نگهداری از سد ستارخان خبر داد:

کاهش ۱۱ درصدی ورودی آب به سد ستارخان نسبت به سال گذشته/ کاهش ۷۰ درصدی منابع آبی در مخزن سد ستارخان بی‌ سابقه است

رئیس اداره بهره‌برداری و نگهداری از سد ستارخان از کاهش ۱۱ درصدی ورودی منابع آب به مخزن سد ستارخان خبر داد، گفت: کاهش ۷۰ درصدی منابع آبی در مخزن سد ستارخان بی‌سابقه است.

کاهش ۱۱ درصدی ورودی آب به سد ستارخان نسبت به سال گذشته/ کاهش ۷۰ درصدی منابع آبی در مخزن سد ستارخان بی‌ سابقه است

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، مرتضی فریان در جلسه شورای حفاظت از منابع آب اهر با اشاره به این‌که در بررسی شاخص بارندگی‌ها طی سال‌جاری در شهرستان اهر نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد کاهش یافته است، اظهار داشت: با توجه به افزایش دمای هوا، میزان تبخیر منابع آب در سد ستارخان اهر به ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب رسید که نسبت به سال گذشته افزایش ۷ درصدی را نشان می‌دهد.

رئیس اداره بهره‌برداری و نگهداری از سد ستارخان از کاهش ۱۱ درصدی ورودی منابع آب به مخزن سد ستارخان طی سال آبی ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: منابع آب سد ستارخان که در مخزن وجود دارد نسبت به سال گذشته کاهش ۷۰ درصدی دارد و از طرفی ۱۱ درصد بر خروجی آب از مخزن سد ستارخان افزوده شده است.

وی ادامه داد: اخیراً طی نامه‌ای محرمانه به مدیریت جهاد کشاورزی شرایط بحران کم‌آبی شهرستان اهر را توضیح داده‌ایم و درخواست کردیم تا برنامه نیاز آبی را به مدیریت امور آب اهر اعلام کنند، هرچند با توجه به برداشت محصولات کشاورزی و عدم نیاز به آب؛ تحویل آب به بخش کشاورزی متوقف شد تا در جلسه شورای حفاظت از منابع آب در این مورد تصمیم‌گیری شود.

فریان بابیان این‌که پیش‌بینی‌های هواشناسی از بابت بارندگی‌ها در مهرماه و آبان‌ماه؛ حاکی از کاهش قابل توجه بارش‌های پاییزی در شهرستان اهر خواهد بود، ابراز داشت: سال آبی ۱۴۰۱ را در شهرستان اهر بدون ذخیره منابع آب شروع می‌کنیم، البته این شرایط تابه‌حال بی‌سابقه بوده یعنی ذخیره منابع آبی برای سال‌جاری آبی در شهرستان اهر نداریم.

رئیس اداره بهره‌برداری و نگهداری از سد ستارخان بر لزوم برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسی مدیریت منابع آب شهرستان اهر در سال آبی ۱۴۰۱ تأکید کرد و گفت: آب تنها حوزه‌ای است که حرف نمی‌زند و هیچ هیاهویی نمی‌کند اما اگر صدای آب را نشنویم؛ تحت شرایط سخت و وخیمی قرار خواهیم گرفت.