به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، مهران نظری گفت: با ادامه روند فعلی خشک شدن دریاچه ارومیه،  کانون های زیرگرد نمکی دوباره فعال شده و شاهد طوفان‌های نمکی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در برخی از مناطق همچون “زنبیل داغی” اخیرا بروز ریزگردهای نمکی گزارش شده است، گفت: هرچند این ریزگردهای نمکی هم اکنون در حد ناچیزی است ولی زنگ خطری برای توجه ویژه به این موضوع به شمار می رود.

“نظری” با اعلام اینکه با اقدامات بازدارنده صورت گرفته، کانون‌های ریزگرد نمکی دریاچه ارومیه هنوز در کنترل است، افزود: با کاشت گونه‌های گیاهی شور پسند و سازگار با حاشیه دریاچه ارومیه، عملا تا به این لحظه شن‌های روان و نمکی تثبیت و از بروز ریزگردها جلوگیری شده است.

وی با بیان اینکه با آغاز فصل بارش‌ها بسیاری از کانون‌های ریزگردهای نمکی مرطوب شده و عملا برای مدتی خنثی خواهد شد، گفت: امیدواری به بارش باران جهت مرطوب شدن این مناطق موقتی است و باید سریعا برای جلوگیری از بروز طوفان‌های نمکی وارد فاز عملیاتی احیای دریاچه ارومیه شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به اینکه ریزگردهای نمکی خطری بزرگ برای اکوسیستم منطقه محسوب می‌شود، اظهار داشت: ریزگردهای نمکی به هرگونه جاندار که سر راهشان باشند، آسیب می‌زنند.

وی بیان کرد: فعلا بیش از ۹۰ درصد از کانون ریزگردهای نمکی دریاچه ارومیه تحت کنترل است؛ در همین راستا نظارت مستمری برای جلوگیری از چرای دام‌ها و از بین رفتن پوشش گیاهی حاشیه دریاچه ارومیه انجام می‌شود.

منبع: ایرنا