به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، علی خاکی صدیق زمان برگزاری کلاس‌های حضوری را بعد از تزریق دو دُز واکسن دانشجویان اعلام کرد و اظهار کرد: دانشگاه‌ها احتمالاً اواسط یا اواخر ترم جاری بازگشایی می‌شود.
وی درباره زمان بازگشایی دانشگاه‌ها گفت: بازگشایی دانشگاه‌ها در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تابع سیاست کلی ستاد ملی مبارزه با کروناست و برای عملیاتی شدن آمورش حضوری، تابع این است که واکسیناسیون دو دُز دانشجویان، هیئت علمی و کارکنان به صورت کامل انجام شود.
خاکی صدیق تصریح کرد: در حال حاضر واکسیناسیون دو دُز اکثر قریب به اتفاق اعضای هیئت علمی و کارکنان انجام شده، زیرا دانشگاه‌ها واکسیناسیون را از مرداد شروع کرده‌اند، در حالی که واکسیناسیون دانشجویان هنوز تکمیل نشده و تا زمانی که دوز دوم واکسیناسیون تکمیل نشود بازگشایی کلاس‌ها به صورت حضوری فعلاً در دستور کار نیست و همان آموزش الکترونیکی را خواهیم داشت.
وی در پاسخ به این سوال که شروع حضوری کلاس‌ها از آبان یا آذر چقدر محتمل است؟ گفت: این موضوع برای شرایط خاصی است، به عنوان مثال برخی دانشگاه‌ها یا مؤسسه‌های آموزش عالی عمدتاً از دانشجویان بومی تشکیل شده که هم کارگاه و آزمایشگاه دارند و هم نیازی به خدماتی مثل خوابگاه و سلف سرویس ندارند که بخواهد مشکل ایجاد شود، در این حالت می‌توانند با تصویب ستاد کرونا در آن منطقه، کلاس حضوری برگزار کنند.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اگر قرار باشد همین رویه نیز محقق شود احتمالاً برای اواسط و اواخر ترم است و در کل قاعده کلی آموزش الکترونیکی است.
وی در واکنش به مدیریت دانشجویانی که قرار است با آموزش حضوری از شهرهای مختلف به تهران بیایند، گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاه‌هایی که بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد دانشجویانشان غیربومی هستند، مساله سکونت در خوابگاه‌ها و بحث خدمات رفاهی است.
خاکی صدیق اشاره کرد: طبیعتاً با توجه به شرایط شکننده‌ای که بیماری کرونا و شیوع آن در کشور دارد، اینکه بتوانیم به صورت صددرصد همه دانشجویان را به دانشگاه بیاوریم و به آن‌ها آموزش حضوری بدهیم فعلاً کمی بعید است، لذا این اقدام به صورت برنامه‌ریزی شده توسط دانشگاه‌ها انجام خواهد شد.
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: دانشگاه‌ها شرایط متفاوتی دارند، زیرا امکانات خوابگاهی، امکانات غذاخوری و رفاهی آن‌ها با هم فرق می‌کند. در دانشگاه‌ها درصد دانشجویان بومی و غیربومی، ترکیب دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری با هم متفاوت است، از این رو کلاس‌ها با جمعیت بیشتر و کمتر مواجه است، به همین خاطر نیازمند برنامه‌ریزی در داخل خود دانشگاه‌ها برای این موضوع هستیم.
وی اضافه کرد: برنامه‌ریزی از جهت اینکه با چه کلاسی، آموزش حضوری شروع شود و چند درصد از دانشجویان را می‌توان برای آموزش حضوری پوشش داد، در هر دانشگاهی متفاوت است. نکته کلیدی این برنامه ریزی‌ها حفظ سلامت دانشجویان، کارکنان و استادان دانشگاه‌هاست.
خاکی صدیق در پاسخ به این سوال که حدود ۱۷ ماه از شیوع کرونا می‌گذرد، در این مدت دانشجویان کاردانی و کارشناسی ارشد که دو سال دوره آموزشی دارند، چه میزان آموزش مطلوب را کسب کردند؟ گفت: تا کنون که آموزش‌ها الکترونیکی بوده، ولی کلاس حضوری برای برخی کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها به صورت محدود در برخی از دانشگاه‌ها برگزار شده است.
معاون وزیر علوم گفت: در تابستان ۱۳۹۹ دوره‌های حضوری برای کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها داشتیم و دانشجویان کاردانی اگر کارگاه یا آزمایشگاه داشته باشند، ممکن است این دوره‌ها را حضوری شرکت کرده باشند، اما برای درس‌های نظری کلاس حضوری نداشتیم و به صورت الکترونیکی آموزش دیدند. قطعاً این یک مشکل بوده و به این موضوع اذعان می‌کنیم، ولی نمی‌توانستیم بگوییم دانشجویان کاردانی با وجود شرایط کرونا در دانشگاه حضور یابند.
وی توضیح داد: طبق برنامه‌ریزی که هر دانشگاه دارد؛ دانشجویان کارشناسی ارشد سال ۱۳۹۸ که دانشگاه‌ها را ندیدند و همین طور دانشجویان کاردانی در اولویت حضور خواهند بود. واقعاً راه دومی وجود نداشته مگر این که بگوییم علی رغم تمام مخاطرات حضور، دانشجویان کاردانی حتماً حضور پیدا می‌کردند که این سیاست وزارت علوم نبود.
خاکی صدیق در پاسخ به این سوال که آیا گزارش افت تحصیلی از دانشجویان کاردانی و کارشناسی ارشد ورودی ۹۸ دارید؟ گفت: وقتی آموزش مجازی جایگزین آموزش حضوری می‌شود، در حالی که زیرساخت‌ها به صورت کامل آماده نیست، باید انتظار افت را داشته باشید و قطعاً این افت تحصیلی وجود دارد.
معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: در کشور ما و سایر کشورهای دنیا حتی در بهترین دانشگاه‌های جهان به این خاطر افت آموزش وجود داشته است، کسی نمی‌تواند این را کتمان کند و یک امر بدیهی است که راه حلش اصلاً راه حل ساده‌ای نیست. وقتی سلامت دانشجویان و استادان از اولویت برخوردار است طبیعتاً این خط قرمز هم برای آموزش حضوری وجود خواهد داشت، لذا باید درصدی از افت در آموزش را بپذیریم.
خاکی صدیق گفت: کاری که در ستاد وزارت علوم انجام شده، این است که ما در سه نوبت ارزیابی و نظرسنجی راجع به آموزش الکترونیکی از دانشجویان و استادان را داشتیم. ارزیابی‌های کلان ما نشان می‌دهد وضعیت آموزش الکترونیکی در سطح کشور به صورت کلی رشد مثبت داشته است.
وی درباره آمار ارزیابی آموزش مجازی گفت: رضایتمندی از آموزش الکترونیکی در بهار ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۰ خیلی با هم متفاوت بود، به این دلیل که همه دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۰ زیرساخت‌های نسبتاً قابل قبولی داشتند. همچنین اعضای هیئت علمی با ابزارهای آموزشی آشنا شده و کارشناس‌های خوبی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی تربیت شدند.
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: طبیعتاً تا آموزش مطلوب خیلی فاصله داریم، ما زمان زیادی برای این که روی آموزش الکترونیکی کار کنیم نداشتیم، اما این نقیصه در سال‌های آینده برطرف خواهد شد. اگر آموزش الکترونیکی در کنار آموزش حضوری داشته باشیم و تقویتش کنیم، ترم به ترم بر کیفیت آموزش الکترونیکی افزوده می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان