به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، حجت الاسلام پرورش با اشاره به فرا رسیدن دهه وقف امسال، اظهار کرد: ۳۵ امامزاده ثبتی در ورزقان وجود دارد و این شهرستان با داشتن چنین پتانسیلی، ظرفیت تبدیل به قطب فرهنگی کشور را دارد و بایستی این امامزادگان به جهان شیعه معرفی شوند.

او در ادامه در تشریح وظایف اداره اوقاف در حوزه موقوفات و امامزادگان، گفت: موقوفات دارای انواع مختلفی از جمله متصرف و غیرمتصرف هستند که اداره اوقاف، متولی رسیدگی به امور موقوفات متصرفی بوده و موقوفات غیرمتصرف نیز خود دارای متولی بوده و اداره اوقاف فقط نقش ناظر را دارد.

حجت الاسلام پرورش از وجود ۳۵ موقوفه و ۷۲۰ رقبه در ورزقان خبر داد و افزود: اداره اوقاف باید از قبال هر کدام از این موقوفات پاسخگو باشد و مشخص شود که درآمد آن‌ها در کجا هزینه می‌شود.

او با اشاره به نوع دیگری از موقوفات، اظهار کرد: موقوفات منفعتی، موقوفاتی هستند که واقفان، آن‌ها را وقف کرده تا درآمدشان در راه مردم خرج شود، اما موقوفات انتفاعی مثل مسجد و مدرسه فقط برای استفاده هستند.

او در ادامه با اشاره به وجود سه نوع موقوفه قبرستان، اظهار کرد: در موقوفه قبرستان دائر، مردگان دفن شده و در موقوفه قبرستان بائر نیز هنوز مرده‌ای دفن نمی‌شود. نوع دیگر از موقوفات قبرستان نیز قبرستان متروکه است که قبلا مردگان در آن‌ها دفن می‌شدند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ورزقان در خاتمه تاکید کرد: وظیفه اداره اوقاف، صیانت از تمامی موقوفات منفعتی و انتفاعی با هر نوع نیتی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان