به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمدباقر هنربر روز چهارشنبه در گفت و گویی بیان کرد: طرح جابجایی روستای «کرکسر» ۲۰ سال قبل در شورای برنامه ریزی آذربایجان شرقی تصویب شده بود، اما اجرای آن معطل مانده بود.

وی اضافه کرد: در یک سال اخیر، تلاش برای اجرای این مصوبه با همکاری اداره کل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان و فرمانداری شهرستان هوراند تشدید شد تا در نهایت امروز شاهد پایان عملیات جابجایی روستا و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز روستاییان عزیز در آن باشیم.

وی ادامه داد: امروز ساکنان روستای «کرکسر» شهرستان هوراند که دهه ها با مشکل رانش زمین مواجه بودند، صاحب خانه های دو طبقه استانداردی هستند که می توانند با آرامش و اطمینان خاطر در آن زندگی کنند.

هنربر با اشاره به اعطای تسهیلات کم بهره برای ساخت خانه های جدید روستاییان «کرکسر» هوراند تشریح کرد: با توجه به صعب العبور بودن محل استقرار این روستا و هزینه بالای حمل و نقل، با هماهنگی های انجام شده، کارخانه سیمان صوفیان، سیمان مورد نیاز اهالی را با قیمت تعاونی در اختیار آنان قرار داد و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان نیز حمل و نقل رایگان مصالح ساختمانی مورد نیاز را به روستا متقبل شد.

وی یادآوری کرد: هم اکنون ۱۵ باب خانه مسکونی استاندارد روستاییان «کرکسر» در محل جدید روستا آماده اسکان اهالی عزیز آنجاست.

موضوع جابجایی ساکنان روستای «کرکسری» شهرستان هوراند به علت خطر رانش زمین در این منطقه به علت عدم استقبال روستائیان به طول انجامید، اما در پی تخریب ۲ واحد مسکونی در بارندگی های ۲ سال قبل، ساکنان روستا به جابجایی آن رضایت دادند.

برای خانوارهای این روستا تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی با سود چهار درصد و ۲۵ میلیون تومان کمک بلاعوض اعطا شد، اما با توجه به دوری مسافت، هزینه حمل مصالح به این روستا و ساخت واحد مسکونی به مراتب بیشتر از شهر در می آمد؛ به همین دلیل با تلاش تمامی دستگاه‌های خدمات رسان و همکاری فرمانداری هوراند، ارایه خدمات زیربنایی به این روستا از سوی دستگاه های متولی انجام شد.

روستای کوهستانی کرکسر با حدود ۲۰ خانوار دایم و فصلی و ۶۰ نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری شهرستان هوراند واقع است.

شهرستان هوراند با حدود ۲۲ هزار نفر جمعیت در فاصله  ۱۷۰ کیلومتری منتهی علیه شمال شرقی مرکز آذربایجان شرقی واقع است.

منبع: ایرنا